Categories: Hírek

Kevesebb károkozás, magasabb kártérítés

Aránytalanul emelkedő biztosítási díjak

 

A személyautók a negyedével, a motorok 30 százalékkal, a buszok csaknem 50 százalékkal kevesebb kárt okoztak a vezető hibájából, mint 2019-ben. A gyenge forint azonban megdrágította a szervizelést, egy átlagos káresemény után már csaknem 683 ezer forintot fizettek a biztosítók – írja a napi.hu.

Megdöbbentő adatokat közölt a Magyar Nemzeti Bank (MNB) a kötelező gépjármű-felelősségbizosításokról (kgfb). Tavaly minden eddiginél kevesebb kárt okoztak az autósok a szerződések számához mérten. A kárgyakoriság 2,17 százalékosra csökkent a 2019-es 2,97 százalékról, vagyis 10 ezerből csupán 217 autó okozott kárt a sofőr hibájából. Ez negatív rekord, ennyire kármentesen még soha nem vezettek a magyar autósok, amióta az MNB statisztikát vezet erről. A határozott szerződéssel rendelkező tehergépkocsik és a munkagépek kivételével minden járműkategóriában kevesebb kár történt, mint egy évvel korábban.

Ennek legfőbb oka a lezárás lehetett. A karanténban lévő lakosság nem autózott annyit, az enyhébb forgalomban pedig érezhetően kevesebb volt a baleset. A Groupama ennek láttán vissza is adott egyhavi kgfb-díjat az ügyfeleinek, de a többi biztosító nem követte a példáját, sőt az idén aránytalanul emelkedtek a díjak. Pedig voltak olyan járműosztályok, amelyekben jócskán visszaesett a kárgyakoriság. Sajnos a taxisok ennek is inkább elszenvedői, semmint kedvezményezettjei, bár az általuk okozott károk a rendkívül magas díjakat nem indokolják!

A legtöbb kárt a szerződések számához viszonyítva még mindig a trolik okozzák. Tavaly is 29,69 százalékos volt a kárhányad ebben a járműosztályban, ráadásul egy-egy balesetnél egyre nagyobbak a károk, 2020-ban például csaknem 465 ezer forintot fizettek a biztosítók egy-egy trolis esemény után. A trolibuszok által okozott károk átlagos összegüket nézve a kisebbek közé tartoznak, ezek a városi járművek jellemzően a szűk utcákban okoznak kisebb baleseteket, vagy a parkoló vagy az ott haladó autókban.

Lényegesen veszélyesebbek a kamionok. A vontatók 11,22 százaléka okozott tavaly saját hibás balesetet. Ez negatív rekord, egy évvel korábban csaknem minden ötödik vontató balesetezett, de olyan esztendő is volt, hogy 40 százalék fölé ment a kárhányad ebben a gépjárműosztályban. Ezek ráadásul csak a magyarországi biztosítással rendelkező kamionok, a külföldi biztosítással rendelkező kamionok magyarországi baleseteit nem tartalmazza a statisztika.

Sajnos, ha egy ilyen nagy jármű balesetet okoz, akkor nagy a baj. A biztosítók egy-egy káresemény kapcsán tavaly is 1,77 millió forintot fizettek ki, ami nem csak rekord összeg, de azt feltételezi, hogy a károsultak autóiban nagy károk keletkeztek, sőt valószínűleg a személyi sérülésekre is kellett kártérítést fizetniük a biztosítóknak.

A többi teherautóra általában jellemző, hogy minél nagyobb, annál gyakrabban okoznak vele kárt, és annál nagyobb kárérték is. A 3,5 tonna alattiaknál tavaly a kárhányad csupán 3,7 százalékos volt, a 12 tonnásnál nagyobb megengedett össztömegűeknél ennek több mint a duplája. Egy kisteherautós káresemény után az átlagos biztosítós számla 675 ezer forint volt, egy 12 tonnásnál nagyobb esetében 851 ezer forint fölötti összeget fizettek ki a biztosítók. Összességében egyébként tavaly 24 százalékkal csökkent a kárgyakoriság a teherautóknál 2019-he képest, a vontatóknál pedig 53 százalékos visszaesést mértek.

A buszok is sokkal kevesebbet karamboloztak tavaly, mint korábban, alig 7 százalékos volt a kárhányaduk, ez valamivel több, mint a fele a 2019-esnek, de a nagyobb buszoknál még nagyobb mértékű volt a csökkenés.

Az autósok otthon maradtak a 2020-as tavaszi kijárási korlátozás miatt, majd a második hullámban szintén, hiszen tavaly novembertől hónapokon át este 8 után csak külön engedéllyel lehetett autózni az utcákon.

A személygépjárműveknél ez egyebek mellett azt eredményezte, hogy a kgfb-s kárgyakoriság több mint 26 százalékkal 2,36 százalékosra csökkent. A kisebb autókkal továbbra is kevesebb kárt okoznak, mint a nagyokkal, de az összes kategóriában csökkent a kárhányad. A 37 kilowatt alatti kisautóknál már az 1,5 százalékot sem érte el, a 180 kilowatt fölöttieknél 2,68 százalékosra mérséklődött.

Míg a nagyobb teljesítményű autókkal egyértelműbben többször okoznak kárt, az okozott kár nagysága nem az autó méretétől függ. Egy átlagos személyautós kgfb-s eseményben 619 ezer forintot fizettek ki a biztosítók, a 37 kilowatt alatti kisautókkal 740,5 ezer forint körüli átlagkárokat okoztak a figyelmetlen vagy szabálytalan sofőrök, a 180 kilowattosnál nagyobb járműveknél pedig 777,5 ezer forint volt az átlagos kár. A közepes kategóriás autók a statisztika szerint kisebb kárt okoztak tavaly.

A motoros statisztikák nem javultak olyan mértékben, mint az autós adatok. A kétkerekűeknél is csökkent persze a kárhányad mintegy 30 százalékkal 0,39 százalékosra. A kifejezetten kis teljesítményű motoroknál nem volt drámai mértékű a visszaesés. A 12 kilowattosnál alacsonyabb teljesítményű robogóknál csupán 10 százalékkal mértek kevesebb kárt, mint 2019-ben, ami vélhetően annak tudható be, hogy sokan ültek át ilyen járműre olyanok is, akik korábban nem motoroztak, hanem a járvány miatt mentek el például motoros futárnak, vagy kezdtek robogózni a tömegközlekedés helyett. A kismotorokkal okozott károk összege is megugrott jó 20 százalékkal, egy 12 kilowatt alatti jármű átlagosan több mint félmillió forintos kárt okozott tavaly.

A nagyobb motoroknál 30-35 százalékkal csökkent a kötelezős kárgyakoriság, az okozott károk értéke viszont magas volt. A 36 kilowattosnál nagyobb motorokkal okozott károk átlagos értéke megközelíti az egymillió forintot, ami jóval nagyobb annál, amit az autósok általában okoznak – olvasható a napi.hu által közzé tett MNB statisztikai elemzésében.

Cash/fotó: police.hu

OldA

Recent Posts

Korrupt vizsgaállomásra csaptak le a rendőrök, több embert letartóztattak

A gyanú szerint kenőpénzért cserébe engedtek át autókat a vizsgán. Hazánkban továbbra is előfordul, hogy…

14 óra ago

Egymillió Toyotát, Lexust és Subarut hívnak vissza, magyar autók is érintettek

Olyan probléma akadt a szoftverrel, amit sajnos nem lehet távolról megoldani. Óriási visszahívási akciót indított…

14 óra ago

Új traffiboxokat helyeztek ki forgalmas budapesti kereszteződésekben

Itt figyelik árgus szemekkel az autósokat Újpest több forgalmas pontján új sebességmérő dobozokat helyeztek ki…

1 nap ago

Eljött a pillanat: vége a sorban állásnak a horvát autópályákon

Megszűnik a fizetőkapuknál való megállás, az autósok folyamatosan haladhatnak majd az autópályákon. Horvátország megkezdi az…

3 nap ago

Elkészült a világ első autópályája, amelyen vezeték nélkül lehet tölteni az elektromos autókat

Az innováció lehetővé teszi, hogy az autók, buszok és teherjárművek vezetés közben is energiához jussanak,…

3 nap ago

Ebben a 10 városban a legdrágább a taxizás

A Deutsche Bank elemzésében a világ 69 nagyvárosában nézte meg, mi, mennyibe kerül, és ezek…

4 nap ago