Az elektromos autók beszerzésére kiírt pályázat a lakossági és a gazdasági társaságok esetében pillanatok alatt kimerült, elfogyott. A taxisok számára biztosított keret még ma is nyitott: a taxisok nem élnek kellő számban a lehetőséggel – írja a villanyautosok.hu portál.
A lakossági elektromos autós pályázat eredetileg tervezett egy milliárd forintos keretösszege június közepén másfél óra alatt elfogyott, majd a másnap elérhetővé tett további 2 milliárd forintot is megpályázták már a délelőtti órákban. A gazdasági társaságok számára kiírt pályázat szintén 1 milliárd forintos keretösszegét hasonlóan rövid idő alatt elkapkodták a cégek. A pályázat megnyitását követően a szerencsések, akik az első másodpercekben bejutottak általában 15-20 perc alatt végeztek is a pályázat beadásával, akik viszont később próbálkoztak, már nem tudtak bejelentkezni a rendszerbe. Akik 8:30 után jutottak be a pályázó adatainak felvitele után már csak a piros, új pályázat létrehozására nincs lehetőség üzenettel találkoztak. Ezek alapján azt feltételeztük, hogy kimerült a keret, amit az IFKA erősített meg a honlapján.
Érdekesség, hogy a közel egy hónapja, a lakossági pályázattal egy napon megnyitott, a taxisok és személygépkocsis személyszállítók számára elérhető pályázat keretösszege még a mai közlemény szerint sem merült ki. Úgy tűnik még féláron sem akarnak villanyautóra váltani a taxisok. Számukra ugyanis nincs 1,5, illetve 2,5 millió forintos felső határ a támogatásban. A taxisok az autó vételárának 45%-át kapják meg állami támogatásként, így aki a felső határért, azaz 15 millió forintért vásárol elektromos autót, alig több mint féláron, 8.250.000 forintért válthatna tiszta üzemű járműre – állapítja meg az írás.
A hír igaz, ám a többségnek valóban drága ár még a 8,25 millió is egy taxiért. Néhány tényt nem árt figyelembe venni az okok megértéséhez. Az alacsonyabb, jóval 15 millió alatti árkategóriában, elsősorban a kis és közepes méretű gépjárművek szerezhetők be, ezek többsége nem a legideálisabb a személyszállításra, egy részük nem is felel meg az előírásoknak. Tehát ezek az autók nem jöhetnek számításba taxizásra. Az optimális méretű, felszereltségű személygépkocsik 15 millió forint körül találhatók, illetve e fölött, amelyekre már nem is vehető igénybe a 45%-os kedvezmény. Vagyis egy ilyen vásárlás a taxisoknak bizony 8 millió forint körül van.
Emellett, egy taxit nem csak megvásárolni kell, hanem üzemeltetni is. Továbbá az sem árt, ha valami hasznot is termel, mert a taxis is a piacról él, családja van, és annyival nem érik be otthon, hogy ugyan környezettudatosak vagyunk, elektromos autónk van, de nincs nyaralás, különóra, rosszabb esetben rezsiszámla fizetve. Ugyanis, bárki bármit is állít, a személyfuvarozás is egy vállalkozás, melynek csak munkaeszköze az autó. Ennek feladata, hogy HASZNOT IS – tehát ne csak bevételt – termeljen a vállalkozónak.
Ha valaki kölcsönben gondolkodna, akkor még a törlesztő részlet is megjelenik majd a havi kiadások között, ami tetézi/tetézheti a bajokat. Még alig vagyunk túl a pandémia harmadik hullámán, ami padlóra küldte a taxisokat is. A fuvarszám átlagosan 70-80%-kal esett vissza, több ezren mondtak kényszerűségből, akár több évtizednyi elhivatottság után is, búcsút a szakmának, mert valamiből életben kell maradni. Vajon mi a garancia, hogy a következő években nem következik be valami hasonló, ami lehetetlen helyzetbe hozhatja a tartozásokkal rendelkezőket?
Mindezek átgondolásával talán nem is annyira meglepő, hogy a taxisok nem kapkodnak – a meglévő kedvezmények ellenére sem – az elektromos autókért. És nem azért mert nem ülnének csendes, kényelmes, környezetbarát, nulla emissziót kibocsátó gépjárműben.
Ugyanakkor, hogy pozitív példákkal zárjuk a cikket, komplett elektromos flotta is működik a például a Főtaxinál, a Citynél és a nagyobb társaságoknál egyre több zöldrendszámos taxi rója az utakat országszerte. Ők az optimisták, és őszintén reméljük, az idő őket igazolja majd.
k.z.t./fotó: Facebook
Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…
Egy új uniós rendelet lépett hatályba, amelyről még alig hallottak az autósok, pedig mindenkit érint…
Október 30. és november 9. között, Tokióban kerül megrendezésre a 2025-ös Japán Mobilitási Kiállítás, amely…
Németországban költségcsökkentő reformra készülnek a jogosítványszerzésben: miután a mobilokba költöztetik az elméleti képzést, a bukás…
Változatos programokkal és gyertyafényes vacsorával búcsúzik az idei szezon a Pesti alsó rakparton. A hosszú…
Egy német sofőrt 150 euróra, vagyis közel 58 000 forintra büntettek, mert vezetés közben az…