Először tisztázzuk az alapokat: A főfoglalkozású katás vállalkozó havi 50 ezer forint, a mellékfoglalkozású és a nyugdíjas havi 25 ezer forint adót fizet, emellett más központi kötelezettsége nincs.
A főfoglalkozású átalányadózó vállalkozó a minimálbér 1,125-ös szorzóval növelt alapja után szociális hozzájárulási adót, a minimálbér után pedig TB járulékot fizet. E kettő összevont havi összege jelenleg 59.043 forint. A személyi jövedelemadót pedig árbevételének 20 százaléka, mint vélelmezett jövedelem után fizeti, 15%-os mértékben. A munkaviszony melletti taxis vállalkozók adójukat és járulékaikat a tényleges bevételük és ebből számított jövedelmük után fizetik, a nyugdíj melletti átalányadózó vállalkozó pedig ma már kizárólag személyi jövedelemadót fizet árbevételének 25 százaléka, mint vélelmezett jövedelem után.
Vegyük a főállásúakat: látható, hogy már eleve a járulékok havi összege is magasabb, mint a teljes kata kötelezettség. Vajon mi indokolja, hogy sokan mégis ezt választják?
A kiskorú gyermekeket nevelő vállalkozók személyi jövedelemadó-kedvezményben részesülnek, több gyermek esetén még a járulékuk is csökkenhet. Az átalányadózó vállalkozók betegség esetén több táppénzt kapnak, nyugdíjalapjuk is magasabb, mint a katázóknak (bár ők ezt a magasabb havi 75 ezer forintos kata fizetésével némileg kompenzálni tudják).
Az átalányadózó vállalkozó, ha például betegség miatt nem dolgozza le a teljes hónapot, járulékait arányosan fizeti. Katás vállalkozó csak a 30 napot meghaladó betegállomány után mentesül a kata fizetésétől. Átalányadózó vállalkozó, vállalkozásának hóközben kezdődő 30 napot meghaladó szüneteltetésénél (például július 15-től augusztus 15-ig) mindkét hónapra csak az arányos járulékokat fizeti. Katás vállalkozó csak teljes naptári hónap esetén mentesül a fizetéstől, tehát ugyanezen időszak esetén mindkét hónapra fizetési kötelezettsége van.
Van persze még sok figyelembe vehető szempont (például a helyi iparűzési adó kérdése) ahol a katás vállalkozó hátrányosabb helyzetbe kerül, de az egyszerű könyvelés, és a havi legalacsonyabb díj a legtöbb vállalkozó véleménye szerint felülírja a hátrányokat.
Lehetnek azonban olyan szempontok, amelyek bizonyos esetekben mégis csak az átalányadózásnak kedveznek. De erről majd holnap…
Folytatjuk…
– oli –
Akinek esetleg kérdése lenne, a taxisokvilaga@taxisokvilaga.hu e-mail címre küldje el, és ha tudjuk, megválaszoljuk.
A szerk.
Magyarország egyik legforgalmasabb útszakaszára telepítettek a napokban traffiboxt. A Liszt Ferenc repülőtér 1-es terminálja előtt…
Amikor nem indul a kocsi, sokan csak legyintenek: „Sebaj, rácuppantom a kábeleket, és kész is.”…
2028-tól a brit villanyautósok már nem csak töltenek, hanem minden megtett távolság után fizetnek is…
Lekerült a napirendről a teljes tiltás, 2035-től az újonnan forgalomba kerülő autóknál nem 100 százalékkal,…
Az alanyi adómentesség éves bevételi korlátja a jelenlegi 18 millió forintról 2026-ban 20 millió, 2027-ben…
Az Országos Taxis Szövetség elnöke tájékoztatta szerkesztőségünket a fővárosi drosztengedély kiváltásával kapcsolatos előírások változásáról. A…