Idősebb kollégák még emlékeznek rá, a használt sütőolajat például akár a 123-as Mercibe is töltötték a magyar taxisok, még a rendszerváltás környékén. Onnan lehetett tudni ki honnan veszi a hajtóanyagot, hogy milyen szagot érzett a mögötte haladó. Palacsinta, lángos, vagy sülthús. Meg még ki tudja hány ötlet volt az olcsóbb hajtásra. Minden esetre azok a dízelek még jól mentek vele. Az újabbaknál már erről nem lehet szó. És most, íme a hír közel 30 évvel az ötletes taxisok után sikerült a csövön a lyukat felfedezni. Vagyis, hogy nem ördögtől való a gondolat, miszerint a használt sütőolaj megfelelő kezelés után, előírt arányban keverve, kiválthatja a repülőgépek esetében a kerozin egy részét. Ezzel akár 90 százalékkal csökkenthető a CO2 kibocsátás.
Az Airbus helikopteres részlege a jelentősebb cégcsoportok bevonásával szeretné széles körben is elterjeszteni a fenntartható üzemanyagok használatát.
A SAF User Group névre keresztelt program célja, hogy elősegítse a bioüzemanyagok használatának bevezetését, ezzel is mérsékelve a helikopteres repülések környezetre gyakorolt hatását.
A gyártó a csoport közreműködésével szeretné feltérképezni és leküzdeni a fennmaradt akadályokat annak érdekében, hogy tisztán fenntartható forrásból származó üzemanyaggal is repülhessenek a helikopterek.
Az Airbus az egész iparágból vár résztvevőket, így nemcsak az üzemeltetők és a különféle (hajtóműveket, üzemanyag-rendszereket) beszállító cégek, hanem a tüzelőanyagot biztosító vállalatok és a földi kiszolgálást végző szervezetek is csatlakozhatnak a projekthez.
Az Airbus amellett, hogy mára már mindegyik helikoptere használhat bioüzemanyagot, miközben ugyanazokat a teljesítményadatokat és repülésbiztonsági szintet garantálják, mint a hagyományos kerozinnal repülő társaik, az üzemeltetés más területein is innovatív megoldásokkal igyekszik visszaszorítani az üzemanyag fogyasztást és így a CO2 kibocsátást.
Az ADAC egyik helikoptere már be is kapcsolódott a tesztekbe Az ADAC Luftrettung D-HYAJ lajstromjelű Airbus H145-öse lett a világ első mentőhelikoptere, amely fenntartható üzemanyagot használt repülése során.
A müncheni Harlaching Clinic bázison végrehajtott teszt során a Safran Arriel 2E hajtóműveket második generációs bioüzemanyag hajtotta meg. Ezzel akár 90%-kal is csökkenthető a szén-dioxid kibocsátás a hagyományos kerozinhoz képest, ráadásul a Total Energies ezt kizárólag használt sütőolajból állítja elő, így az étkezési célú mezőgazdasági területektől sem vesz el helyet.
A mostani teszteken 40%-os arányban keverték a bioüzemanyagot a hagyományos, JET-A1 kerozinnal. Az ADAC flottája már így is 33 százalékkal csökkentheti CO2 kibocsátását, ami az évi 50 ezer bevetés alatt teljesített 3,3 millió repült kilométerre vetítve 6000 tonnával kevesebb szén-dioxid emisszióját jelenti.
A helikopter-hajtóműveket gyártó Safrannal együttműködve a német légimentők közös projektet is indítottak a bioüzemanyagok hatásainak vizsgálatára egy H145-ös bevonásával. A kölni bázison legkorábban 2021 nyarán indulhatnak el a valós körülmények közötti tesztelések – derül ki a közzétett jelentésből.
Cash/fotó: Airbus
Ideális esetben pontosan tudjuk, mik azok a felszerelések, amiket magunknál kell tartani, ha autóba ülünk.…
Ismét a Fővárosi Közgyűlés napján. Taxis demonstráció közepette tartja szerdai ülését a Fővárosi Közgyűlés –…
Továbbra is dinamikus kereslet tapasztalható a hazai használtautó-piacon, különösen az elektromos és hibrid modellek iránt.…
De miért? A közúti balesetekben elhunytak száma világszerte évente nagyjából 1,19 millió főre tehető, ami azt…
Valós fogyasztási és kibocsátási adatok mutatják, hogy konnektoros hibridekkel alig spórolnak benzint az autósok, a…
Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…