Idősebb kollégák még emlékeznek rá, a használt sütőolajat például akár a 123-as Mercibe is töltötték a magyar taxisok, még a rendszerváltás környékén. Onnan lehetett tudni ki honnan veszi a hajtóanyagot, hogy milyen szagot érzett a mögötte haladó. Palacsinta, lángos, vagy sülthús. Meg még ki tudja hány ötlet volt az olcsóbb hajtásra. Minden esetre azok a dízelek még jól mentek vele. Az újabbaknál már erről nem lehet szó. És most, íme a hír közel 30 évvel az ötletes taxisok után sikerült a csövön a lyukat felfedezni. Vagyis, hogy nem ördögtől való a gondolat, miszerint a használt sütőolaj megfelelő kezelés után, előírt arányban keverve, kiválthatja a repülőgépek esetében a kerozin egy részét. Ezzel akár 90 százalékkal csökkenthető a CO2 kibocsátás.
Az Airbus helikopteres részlege a jelentősebb cégcsoportok bevonásával szeretné széles körben is elterjeszteni a fenntartható üzemanyagok használatát.
A SAF User Group névre keresztelt program célja, hogy elősegítse a bioüzemanyagok használatának bevezetését, ezzel is mérsékelve a helikopteres repülések környezetre gyakorolt hatását.
A gyártó a csoport közreműködésével szeretné feltérképezni és leküzdeni a fennmaradt akadályokat annak érdekében, hogy tisztán fenntartható forrásból származó üzemanyaggal is repülhessenek a helikopterek.
Az Airbus az egész iparágból vár résztvevőket, így nemcsak az üzemeltetők és a különféle (hajtóműveket, üzemanyag-rendszereket) beszállító cégek, hanem a tüzelőanyagot biztosító vállalatok és a földi kiszolgálást végző szervezetek is csatlakozhatnak a projekthez.
Az Airbus amellett, hogy mára már mindegyik helikoptere használhat bioüzemanyagot, miközben ugyanazokat a teljesítményadatokat és repülésbiztonsági szintet garantálják, mint a hagyományos kerozinnal repülő társaik, az üzemeltetés más területein is innovatív megoldásokkal igyekszik visszaszorítani az üzemanyag fogyasztást és így a CO2 kibocsátást.
Az ADAC egyik helikoptere már be is kapcsolódott a tesztekbe Az ADAC Luftrettung D-HYAJ lajstromjelű Airbus H145-öse lett a világ első mentőhelikoptere, amely fenntartható üzemanyagot használt repülése során.
A müncheni Harlaching Clinic bázison végrehajtott teszt során a Safran Arriel 2E hajtóműveket második generációs bioüzemanyag hajtotta meg. Ezzel akár 90%-kal is csökkenthető a szén-dioxid kibocsátás a hagyományos kerozinhoz képest, ráadásul a Total Energies ezt kizárólag használt sütőolajból állítja elő, így az étkezési célú mezőgazdasági területektől sem vesz el helyet.
A mostani teszteken 40%-os arányban keverték a bioüzemanyagot a hagyományos, JET-A1 kerozinnal. Az ADAC flottája már így is 33 százalékkal csökkentheti CO2 kibocsátását, ami az évi 50 ezer bevetés alatt teljesített 3,3 millió repült kilométerre vetítve 6000 tonnával kevesebb szén-dioxid emisszióját jelenti.
A helikopter-hajtóműveket gyártó Safrannal együttműködve a német légimentők közös projektet is indítottak a bioüzemanyagok hatásainak vizsgálatára egy H145-ös bevonásával. A kölni bázison legkorábban 2021 nyarán indulhatnak el a valós körülmények közötti tesztelések – derül ki a közzétett jelentésből.
Cash/fotó: Airbus
Magyarország egyik legforgalmasabb útszakaszára telepítettek a napokban traffiboxt. A Liszt Ferenc repülőtér 1-es terminálja előtt…
Amikor nem indul a kocsi, sokan csak legyintenek: „Sebaj, rácuppantom a kábeleket, és kész is.”…
2028-tól a brit villanyautósok már nem csak töltenek, hanem minden megtett távolság után fizetnek is…
Lekerült a napirendről a teljes tiltás, 2035-től az újonnan forgalomba kerülő autóknál nem 100 százalékkal,…
Az alanyi adómentesség éves bevételi korlátja a jelenlegi 18 millió forintról 2026-ban 20 millió, 2027-ben…
Az Országos Taxis Szövetség elnöke tájékoztatta szerkesztőségünket a fővárosi drosztengedély kiváltásával kapcsolatos előírások változásáról. A…