Categories: Hírek

Akár száz karbonsemleges reptér lehet 2030-ig

A Liszt Ferenc légikikötő is ide tartozik

 

Közel száz európai légikikötő vállalta, hogy 2050 helyett már 2030-ra nullára csökkenti szén-dioxid-kibocsátását. E cél megvalósítása mellett kötelezte el magát a Liszt Ferenc repülőtér is.

Ezt az Európai Repülőterek Nemzetközi Tanácsa (ACI Europe) által szervezett online konferencián jelentették be. A plusz feladatokat kitűző repülőterek között volt olyan is, amely már most karbonsemlegesen működik, így a svédországi Swedavia által üzemeltetett 10 repülőtér.

Az athéni repülőtér 2025-re vállalata a cél elérését, az évtized végére a norvég Avinor 44 (köztük Oslo) és a finn Finavia 21 repülőtere (Helsinkivel együtt), a nizzai, a római légikikötők, valamint az amszterdami, eindhoveni, luxembourgi, lyoni, marselle-i, tallini és baseli repülőtér lesz az évtized végére nettó karbonsemleges.

A résztvevők a szén-dioxid-kibocsátásukat nullára csökkentik, így a továbbiakban nem lesz szükség az emisszió karbonkvótával történő ellentételezésére.

Az ACI Europe emellett bejelentette azt is, hogy a járvány ideje alatt további 24 repülőtér csatlakozott a felhívásukhoz, így mostanra 29 ország 235 légikikötője vállalta, hogy 2050-ig eléri a teljes karbonsemlegességet. Ezek bonyolították Európa légiutas-forgalmának közel 70 százalékát 2019-ben.

A kezdeményezéshez a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér üzemeltetője is csatlakozott korábban, már több éve karbonsemleges minősítésű a magyar főváros légikikötője az ellentételezésnek köszönhetően, de szintén 2030-ra vállalta a teljes kibocsátás-mentességet.

Olivier Jankovec, az ACI Europe vezetője beszédében azt emelte ki, hogy a 2030-ig karbonsemlegességet vállaló repülőterek bőven túlteljesítik az unió előírásait, mivel a Green Deal nevű környezetvédelmi program értelmében az évtized végéig csupán 55 százalékos csökkentést kellene végrehajtani.

Adina Valean, az Európai Bizottság közlekedési biztosa a konferencián felszólalva azt emelte ki, hogy az ACI Europe vállalásának rendkívül nagy jelentősége van az uniós karbonkibocsátást csökkentő programokban, és üdvözölte, hogy közel 100 repülőtér az eddigieknél is nagyobb szerepet vállalt ebben – olvasható az airportal.hu tudósításában.

Cash/fotó: Google

OldA

Recent Posts

Most megmondjuk, miért ne vezessen télikabátban, de ha mégis, így használja a biztonsági övet

Télikabátban vezet? A Volvo Car Poland megbízásából végzett kutatás szerint a lengyel sofőrök akár 83%-a…

12 óra ago

A 6×6 Taxi felfüggeszti működését

A 6x6 Taxi felfüggeszti működését, indoklásul számos nehezséget említenek, amelyek kiderülnek abból a levélből, melyet…

1 nap ago

Figyelem! Jönnek az okosrendszámtáblák, amelyek tudni fogják, hogy merre jár

A járművek azonosítása új korszakba lépett: a hagyományos fém rendszámtáblák napjai meg vannak számlálva. Dubajban…

1 nap ago

Így változnak a szabályok januártól: ezeket kell magunknál tartani a kocsiban, ha külföldön autózunk

Ideális esetben pontosan tudjuk, mik azok a felszerelések, amiket magunknál kell tartani, ha autóba ülünk.…

4 nap ago

Szerdán újra tüntetnek a taxisok

Ismét a Fővárosi Közgyűlés napján.  Taxis demonstráció közepette tartja szerdai ülését a Fővárosi Közgyűlés –…

5 nap ago

Az autód évente ennyit veszít az értékéből itthon

Továbbra is dinamikus kereslet tapasztalható a hazai használtautó-piacon, különösen az elektromos és hibrid modellek iránt.…

5 nap ago