Brüsszelben nyolc évesen, 300 ezer kilométerrel már eladták ezeket a buszokat, mi pedig örömmel fogadtuk a nyugaton levetett technikát, mondván négy-öt évet futnak és lecseréljük őket. Nem így történt, itt még egymillió kilométert tettek beléjük az elmúlt 12 évben.
Idén tölti a második X-et a Van Hool AG300 típus, ami arról nevezetes, hogy ezek voltak a BKV-nál az első külföldről vásárolt használt buszok. Annyit érdemes róluk tudni, hogy 2008-ban került harminckettő a BKV-hoz, nyolc évesen, viszonylag alacsony, 300 ezer kilométeres futásteljesítménnyel, Brüsszelből.
Ezen első külföldi beszerzésű járművek átlagosan közel 1 millió kilométert szolgáltak Budapesten. Az elmúlt pár évben nyolcat töröltek az állományból, de a típus végleges eltűnésére legalább egy-két évet még biztosan várni kell olvasható az iho.hu összeállításában.
Akad azonban más használtan vásárolt, húszéves busz is a cégnél. Itt van például a szóló Van Hool, az A300, amiből három még mindig van a BKV-nál, ezek idén már huszonegy évesek. Sok Mercedes Citarót is vásárolt használtan a BKV, a legöregebb példányok már ezeknél is elérték a második X-et, a szólók között közel húsz, a csuklósoknál jelenleg hét példány van, ami ilyen idős vagy öregebb.
Szintén nagy számban előforduló típus a csuklós Volvo is: húsz olyan 7000A üzemel még, aminek már kettessel kezdődik az életkora.
A korabeli narratíva szerint ezeket a buszokat az Ikarusok felújítása helyett, átmeneti jelleggel, csupán négy-öt évre vették, hogy aztán vadonatújakkal váltsák majd ki őket. Mint látható, ez nem igazán sikerült, sok jármű már a terv két-háromszorosát is túlteljesítette. Jelenleg több száz busz van a BKV-nál, amit gyakorlatilag azonnali hatállyal, nyugodt szívvel le lehetne selejtezni, hiszen a tervezett élettartamukon jócskán túl vannak már, egyre kevésbé felelnek meg a kor követelményeinek, az üzemeltetésük pedig egyre nehézkesebb, hiszen bizonyos típusok már olyan régóta nincsenek gyártásban, hogy az alkatrészellátásuk is megszűnt.
Némi bizakodásra adhat okot, hogy az elmúlt napok hírei szerint a BKV autóbusz-beszerzésre 30 milliárd forint hitelt venne fel, ami – típustól függően – körülbelül 250–300 új jármű vásárlását tenné lehetővé. Emellett a „levegőben lóg” egy 100 járműves gázbusz tender, illetve további 111 dízel Conectót is lehívhat a BKV egy már meglévő szerződés keretében. A legjobb forgatókönyv esetén tehát a következő pár évben akár félezer új busz is forgalomba állhat a fővárosban.
Cash/fotó: Garamvölgyi Gergő
Hétfőtől egy héten keresztül fokozott rendőri ellenőrzést tartanak Magyarország közútjain, melynek célja a járművezetők ittas…
Spanyolország az egyik legnépszerűbb nyaralóhely a magyar utazók között is. Azonban gyakorlott nyaralóként is érdemes…
Az Uber budapesti indulásának első évfordulóját ünnepli. Az Uber Budapesten kívüli terjeszkedése Miskolc városával indul.…
Az Európai Bizottság új, átfogó módosítási javaslattal szervezné át a műszaki vizsgáztatást. Ennek részeként kötelezővé…
Egy friss térkép megmutatja, hogyan fest az újautó-eladások toplistája az EU tagállamaiban, vagyis melyek a…
Jelentősen megváltozik a közlekedés a VII. kerület belső részén június 22-től. Több utcaszakaszt csak a…