A magyar fővárosban megkérdezettek 72 százaléka értett egyet azzal a szándékkal, miszerint 2030-tól ne lehessen csak belsőégésű új gépjárműveket értékesíteni. A nemzetközi felmérés szerint a környezetkímélőbb technológiák elterjedésének gátja a magas vételár, a kevés töltőállomás valamint a rövid hatótáv – derül ki a villanyautosok.hu által közreadott felmérésből.
A Transport & Environment nemzetközi környezetvédelmi és közlekedési civilszervezet által kezdeményezett, és a YouGov közvélemény-kutató vállalat által kivitelezett kérdőívezés eredményei szerint az európai városlakók többsége támogatja, hogy 2030-tól tilos legyen a kizárólag belsőégésű motorral hajtott új személygépjárművek értékesítése a kontinensen.
A kutatásban nyolc ország – Belgium, Franciaország, Németország, Magyarország, Olaszország, Spanyolország, Lengyelország, és az Egyesült Királyság – tizenöt nagyvárosából összesen 10.050 fő vett részt, akiknek 63%-a a tiltás mellett tette le a voksát, és mindössze 29% ellenezte az intézkedést (a maradék 8 százalék a „Nem tudom” opciót választotta a kérdésre).
Valamennyi város lakóiban közös, hogy többségük támogatja a tiltást, ennek mértéke azonban meglehetősen eltérő. A legjobban az antwerpeni és berlini városlakók ragaszkodnak a benzines és dízeles autókhoz (csupán 51%-uk szeretne megszabadulni tőlük), míg a lista másik végén Rómát találjuk, ahol a kérdőívet kitöltők 77%-a szerint nem lesz többé helyük e régi technológiáknak a piacon 2030-tól. A közvélemény-kutatás kérdéseire budapestiek is válaszoltak, és egyértelműen példaértékű hozzáállásról tettek tanúbizonyságot: 72%-uk voksolt a tiltás mellett, ami Madriddal holtversenyben a negyedik legmagasabb arány a 15 város közül.
„Barcelonától Krakkóig széles körű támogatást élvez a fosszilis üzemanyagú autók értékesítésének megszüntetése az EU-ban. A városokban élők vannak kitéve leginkább a mérgező szintű levegőszennyezésnek, és nem akarják, hogy a belsőégésű motorokat a szükségesnél tovább értékesítsék” – kommentálta az eredményeket Julia Poliscanova, a T&E vezető igazgatója.
A tiltás támogatása magasabb (66%) azok körében, akik megfertőződtek a COVID-19 vírussal, vagy ismernek olyat, aki átesett a betegségen, mint azok között, akik nem (56%). Ez azért lényeges, mert a kutatások bizonyítják, hogy a légszennyezés nemcsak elősegíti a vírus terjedését, hanem a betegség lefolyását is súlyosbítja, tehát összefüggés mutatkozik a hagyományos járművek használata, és a járvány alakulása között.
Poliscanova hozzátette: a politikusoknak hallgatniuk kellene az emberekre, és az Európai Bizottságnak egy egységes dátumot meghatároznia a benzines és dízeles autók árusításának végére.
A többség egyébként úgy véli, hogy a tiltás nélkül akkor haladnák meg az elektromos autók eladásai a hagyományos maghajtásúakét, amikor az árparitás bekövetkezik, tehát két azonos modellt különböző hajtáslánc-technológiával ugyanazon áron tudnak megvenni a vásárlók. A megkérdezettek fontosnak tartják emellett a megfelelő töltőhálózat kiépítését, valamint azt, hogy ugyanakkora távolságot lehessen megtenni egy töltéssel, mint egy tankolással. 10-ből mindössze egy fő véli úgy, hogy a villanyautók sosem fogják utolérni a belsőégésűeket az értékesítésben – olvasható az elemzésben.
Cash/fotó: Google
Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…
Egy új uniós rendelet lépett hatályba, amelyről még alig hallottak az autósok, pedig mindenkit érint…
Október 30. és november 9. között, Tokióban kerül megrendezésre a 2025-ös Japán Mobilitási Kiállítás, amely…
Németországban költségcsökkentő reformra készülnek a jogosítványszerzésben: miután a mobilokba költöztetik az elméleti képzést, a bukás…
Változatos programokkal és gyertyafényes vacsorával búcsúzik az idei szezon a Pesti alsó rakparton. A hosszú…
Egy német sofőrt 150 euróra, vagyis közel 58 000 forintra büntettek, mert vezetés közben az…