Nagy pofont kaptak a taxisok a vírustól. A budapesti taxisok közel harmada adta fel hivatását a koronavírus-járvány tavaly tavaszi kitörése óta, és nem igazán bíznak a közeli újraindulásban.
A vállalkozáshoz beindításához komoly tőkebefektetés szükséges, közben az üzemanyag, a biztosítás és a szerviz is drágul. 2020-hoz képest több mint 30 százalékkal csökkent a fővárosi taxi-engedélyek száma, már 5000 taxis sincs Budapesten – közölte Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke, aki szerint egyre kevesebben bíznak abban, hogy egyhamar újraindul az élet a fővárosban.
A kormány azonnali segítségét kérik a taxisok. A fuvarok iránti kereslet 50-60 százalékkal esett vissza, de Budapesten kívül, olyan régiókban, ahol főként a turisták hívtak taxit, 90-95 százalékos csökkenés is előfordul, ami lényegében lenullázódást jelent. A fővárosi taxisoknál az egy főre jutó fuvarszám a harmadára esett – mondta Metál Zoltán.
Ha a fuvarigény egyszer visszatér, akkor a vállalkozások természetesen meg fogják oldani, hogy legyen elegendő számú autó, de a szolgáltatás elindítása jelentős tőkeberuházást igényel, miközben az üzemanyag, a szervizköltségek és a biztosítás is egyre drágább.
A legnagyobb budapesti cégnél, a Főtaxinál a franchise partnerek száma 35 százalékkal csökkent, ezzel azonban még mindig megtartották piacvezető pozíciójukat – mondta Reich Ádám vezérigazgató.
A cég megrendelőinek száma a tavaly tavaszi első járványhullám idején 90 százalékkal esett vissza, nyáron ugyan javult a helyzet, de a visszaesés az év azonos időszakához képest még mindig több, mint 40 százalék volt. Ezen a szeptemberben bevezetett és azóta is érvényben lévő korlátozások érdemben már nem rontottak tovább – tette hozzá a vezérigazgató. A Főtaxi bevételének nagy része az üzleti partnereik szállításából származik. Emellett – amint a jogszabályok lehetővé tették – csomagküldési szolgáltatást is indítottak.
A cég több módon segítette a vele kapcsolatban álló sofőröket: egyrészt csökkentették a tagdíjat (ezt a kedvezményt továbbra is fenntartják) és szakmai támogatást adtak az elektromosautó-pályázaton részvételre. Itt 15 millió forint felső határig 55 százalékos támogatást kaphattak a sofőrök. Reich Ádám szerint 250 taxis kapott ilyen támogatást e-autó vásárlására és nagy részük főtaxis munkatárs. Az elmúlt évben egyébként egy olyan sofőr sem távozott a partnereik közül, aki elektromos autóval jár, így 2021-re már 50 teljesen elektromos és 200 hibrid autó tartozik a flottájukhoz. Az előbbi pár éven belül több mint 100 darabosra nő a cég tervei szerint.
A vállalat a járvány alatt kifejlesztett egy digitális elszámolóközpontot, amellyel a korábbi sorban állás, várakozás és készpénzes befizetés helyett a sofőrök elszámolása automatikus és hetente jutnak járandóságaikhoz. Reich Ádám szerint: „2021 második felére a belföldi utasforgalom visszatérhet a rendes kerékvágásba, de a turisták visszatéréséhez több idő kell.” Ettől függetlenül a vállalat nagy sikerként értékeli, hogy decemberben újabb öt évre elnyerték a Budapest Airport Zrt. személyszállítási tenderét, amely jól kalkulálható bevételt jelent majd a jövőben.
A Bolt megúszta a komoly lemorzsolódást, sofőrjeinek csak 15 százaléka távozott az elmúlt egy évben – közölte Láng László country manager, hozzátéve, hogy ezzel párhuzamosan sokan jelezték, hogy csatlakoznának a céghez személyszállító partnerként.
A vállalat, főként a kijárási korlátozások miatt, 40 százalékos fuvarcsökkenést regisztrált, azonban tapasztalataik szerint sokan veszik igénybe rövidebb utakra is a taxikat, ha ki kell mozdulniuk otthonról. Az év elején lassú forgalomnövekedést érzékeltek, ami összhangban van a korábbi évek szezonális trendjeivel.
A Bolt alternatív pénzkereseti lehetőségként tavaly áprilisban elindította étel házhozszállító szolgáltatását, amelyhez több sofőrük is csatlakozott, mára már külön futárbázissal dolgoznak.
A járvány alatt a Bolt taxisai a rugalmas jutalékrendszer helyett fixre váltottak – így csökkentve kiadásaikat –, illetve tavaly a csatlakozási díjat is részletekben kellett csak teljesíteniük.
Visszavonultak az egyéni vállalkozók. Az Opten adatai szerint 2020 áprilisában egy 4 éve tartó trend tört meg: 2016 óta ugyanis dinamikusan emelkedett a taxis egyéni vállalkozók száma, de áprilisban, egyetlen hónap alatt 4 százalékuk vonult ki végleg a piacról. A szektorban januárban 730 társas vállalkozás működött mintegy 1400 bejelentett alkalmazottal. A céginformációs szolgáltató szerint a büntetett előéletű sofőrök kizárásával a piac tisztult az elmúlt időszakban.
Forrás: Napi.hu
Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…
Egy új uniós rendelet lépett hatályba, amelyről még alig hallottak az autósok, pedig mindenkit érint…
Október 30. és november 9. között, Tokióban kerül megrendezésre a 2025-ös Japán Mobilitási Kiállítás, amely…
Németországban költségcsökkentő reformra készülnek a jogosítványszerzésben: miután a mobilokba költöztetik az elméleti képzést, a bukás…
Változatos programokkal és gyertyafényes vacsorával búcsúzik az idei szezon a Pesti alsó rakparton. A hosszú…
Egy német sofőrt 150 euróra, vagyis közel 58 000 forintra büntettek, mert vezetés közben az…