Nincs regisztrációs díj, gépjármű- és cégadó illetve átírási illeték
A legtöbb embernek zöld rendszámú autót látva az jut az eszébe, milyen jó neki, ingyen parkolhat.
Nos, általánosan ez sem igaz, viszont számos területen engedékeny a jogszabály és bizony az üzemeltetés terén, akár milliók is a tulajdonos zsebében maradhatnak. Nem véletlen, hogy 2016 óta több mint 27 ezer zöldrendszámot adtak ki a hatóságok.
Egyébként éppen emiatt merül fel újra és újra a szabályozás módosításának kérdése. Az utolsó kiszivárgott információk alapján azonban akár már 2021 második felétől jöhetnek a módosítások, amelyek többek között elvennék a zöld rendszámra szóló jogosultságot a plug-in hibridektől is.
Az mindenesetre bizonyos, hogy valamilyen változtatásra szükség van, és az is, hogy az nagyban visszaveti majd a zöld rendszámok térnyerését, hiszen ma a tisztán elektromos járművek aránya nem éri el az ötven százalékot sem a zöld rendszámosok mezőnyében. Arányszámuk növekedését nagyban elősegíthetik azok az elgondolások, amelyek a hatótáv növelése mellett, a töltési idő drasztikus csökkentését célozzák. Jelenleg mintegy 27 ezer zöldrendszámú jármű vesz részt a közlekedésben.
Szögezzük le: a buszsávban haladás nem tartozik ezek közé, annak használatára nem jogosít fel a zöld rendszám, ezt a régóta terjedő és időről-időre felbukkanó tévhitet ideje lenne véglegesen törölni a köztudatból.
Van helyette más, köztük a legtöbben az ingyen parkolást hangsúlyozzák. Csak ott lehet térintésmentesen parkolni zöld rendszámú gépjárművel, ahol azt engedélyezik, ráadásul akár a feltételek is változhatnak, hiszen a parkoltatás jellemzően önkormányzati hatáskör, még ha manapság a koronavírus-járvány miatt a kormány döntött is arról, hogy ingyenessé kell tenni a parkolást a járvány ideje alatt (és ez sem igaz például a magánparkolókra vagy lakóközösségek által fenntartott parkolókra).
A zöld rendszám legnagyobb előnye a járulékos költségekben rejlik, jelenleg többféle adó is megspórolható. A zöld rendszámos gépjárművek után jelenleg 0 forint a gépjárműadó (teljesítményadó), ami jelentős megtakarítást jelent, tekintettel arra, hogy a hagyományos motorral szerelt járművek után az autók életkorától függően 345-140 forintot kell kilowattonként, évente megfizetni. Mondjuk, egy jóval 300 lóerő fölötti Porsche Cayenne esetében azért ez már rúghat olyan összegre, amiért bizony lehajol az is, aki könnyedén csengette ki az autó vételárát.
Igaz, már a vételárnál is spórol a zöld rendszámos autón a tulajdonos, hiszen ezekre a járművekre jelenleg nincs regisztrációs adó, pontosabban annak mértéke 0 forint, miközben a hagyományos belső égésű motorú autók esetében környezetvédelmi besorolása, hengerűrtartalma alapján több tíz-, de inkább több százezer forintos tételről van szó.
Ugyanígy zsebet kímélő kedvezmény, hogy a vonatkozó jogszabály alapján „a gépjárműadóról szóló törvény szerinti környezetkímélő gépkocsi tulajdonjogának, valamint ilyen gépjárműre vonatkozó vagyoni értékű jognak a megszerzése” mentes a visszterhes vagyonátruházási illeték megfizetése alól, magyarul nincs esetükben átírási illeték sem. Ezek mellett a cégautó-adó terhével sem kell számolnia a csakis zöld rendszámos járműveket üzemeltetőknek.
Spórolni lehet, ha a használója rendszeresen odahaza tölti fel energiával gépjárművét. Számos helyen van lehetőség nyilvános töltőket igénybe venni, illetve számos vállalat a munkaidő alatt is igyekszik ingyenes töltési lehetőséget biztosítani az alkalmazottak zöld járműinek. Bár a hagyományos éjszakai áramot használó, fixen bekötött fogyasztókra használható „B” tarifa elektromos autó töltésére nem használható, de az „A2” elnevezésű tarifa igen, ami akár harmadával olcsóbb áramvételi lehetőséget jelent. Rendszerint az éjjeli órákban vehető igénybe, igényünket az illetékes áramszolgáltató felé kell jelezni, és évente igazolni kell, hogy elektromos járművel rendelkezünk, annak töltésére használjuk az energiát – olvasható az alapjarat.hu oldalán.
Ami viszont a legnagyobb előny: a környezetkímélő járművek képesek a közvetlen környezetükben jelentősen hozzájárulni a károsanyag-kibocsátás csökkentéséhez. Sőt, ha minél nagyobb mértékben megújuló energiaforrásokból fedezik az általuk felhasznált energiát, akkor globális mértékben is érzékelhető és értékelhető lehet hatásuk, bízzunk benne, hogy a lebegtetett új szabályozás még közelebb viszi ez irányba a hazai elektromos autózást.
Mindezeket mérlegelve érdemes dönteni a zöld rendszámú gépjármű megvételéről, feltéve, hogy rendelkezésre áll a megfelelő összeg.
k.z.t./fotó: Facebook
Gyökeres változás jöhet a bulinegyedben június végétől: az Index birtokába jutott előterjesztés szerint sétálóutcává alakítanák…
A közlekedésbiztonság javítása érdekében egy új EU-s javaslat előírná, hogy a tíz évnél idősebb autók…
A gépjárműadót április 15.éig kellett befizetniük a járműtulajdonosoknak, üzemben tartóknak. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) friss…
A Tesla számos listán állt az élen az elmúlt években, de mostanában sikerült egy olyan…
Változik a forgalmi rend a Dohány utcában: felszabadul a trolik útvonala, szélesebbek lesznek a járdák,…
A CATL második generációs Shenxing akkumulátora öt perc alatt 520 kilométernyi hatótávot képes felvenni, és…