Kevesebb baleset, nagyobb haszon.
Az elmúlt esztendőben jelentősen csökkentek a közlekedési káresemények, miközben nőttek a biztosító társaságok kötelező gépjármű felelősség biztosítási (KGFB) bevételei. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai szerint e szektor nyeresége 30 milliárd forinttal volt több, mint 2019-ben.
Jelentős nyereséget könyvelhettek el a biztosítók az elmúlt esztendőben. Az így felgyülemlett hasznot azonban a társaságok különböző módon kívánják a felhasználni.
A Magyar Nemzeti Bank statisztikái szerint 2020 első kilenc hónapjában a bruttó megszolgált díjak csaknem 13 százalékkal nőttek, miközben a bruttó kárkifizetések összege 11,5 százalékkal csökkent a KGFB-szegmensben. Vagyis a biztosítók 30 milliárd forinttal több nyereséget könyvelhettek el tavaly, mint 2019-ben.
Nem meglepő, hogy kevesebb káresemény történt tavaly a magyar utakon, hiszen a tavasszal bevezetett kijárási korlátozások, a sokak számára elrendelt távmunka és az iskolák átmeneti bezárása miatt jóval kevesebben ültek autóba, mint a járvány előtt. Tavaly év végén aztán a Groupama Biztosító határozott úgy, hogy 250 ezer ügyfelének visszafizet 700 millió forintot, mondván a kuncsaftok kevesebbet autóztak a megszokottnál. A többi hazai biztosító nem követte a példát, ők azt mondják, hogy inkább versenyképes tarifákat hirdetnek, vagy pedig más módon segítik az ügyfeleiket ezekben a nehéz időkben.
A társaságok azért sem szórják szét fejetlenül a pénzüket, mert 2021-ben gyakorlatilag minden biztosítónak változtatnia kell a berögződött KGFB-tarifálási metódusokon. Az MNB ősszel ismertette, hogy milyen árazási gyakorlatot vár el a piaci szereplőktől a jövőben. A jegybank mostantól megköveteli, hogy a biztosítók használják a Központi KGFB Tételes Adatbázis (KKTA) adatait, amelyek alapján kialakíthatók a megalapozott tarifák valamennyi jármű esetében. Az MNB ezzel az előírással kíván véget vetni az úgynevezett „feketelistázásnak”, vagyis a nem annyira kedvelt járműosztályok (pl. nyerges vontatók, buszok) esetében megszűnhetnek az irreális tarifadíjak.
Az MNB a KGFB-alapdíj akár két-háromszorosát is kitevő károkozói pótdíj ellen is szót emelt. A biztosítók korában azt állították: szükség van a károkozói pótdíjra, a legtöbb piaci szereplő nem is mondott le róla. A Köbe viszont úgy döntött, a továbbiakban eltekint a károkozói szorzó használatától.
A károkozói pótdíj teljes kivezetése egyébként várhatóan nem hoz majd jelentős díjemelkedést, a KGFB esetében az éves kárgyakoriság 4-5 százalék körüli, ez nem számít magasnak. 2021 elején 3 százalék körüli átlagdíj-emelkedés volt tapasztalható, ami alacsonynak mondható.
A fentebb említett adatbázis használatának további pozitív hozománya lehet, hogy elősegítheti egy esetleges új szereplő színre lépését a biztosítási szektorban. Ezzel az MNB egy Európában már fellelhető gyakorlatot honosít meg a magyar piacon, amely versenyélénkítő hatással járhat – derül ki az MNB közleményéből.
Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…
Egy új uniós rendelet lépett hatályba, amelyről még alig hallottak az autósok, pedig mindenkit érint…
Október 30. és november 9. között, Tokióban kerül megrendezésre a 2025-ös Japán Mobilitási Kiállítás, amely…
Németországban költségcsökkentő reformra készülnek a jogosítványszerzésben: miután a mobilokba költöztetik az elméleti képzést, a bukás…
Változatos programokkal és gyertyafényes vacsorával búcsúzik az idei szezon a Pesti alsó rakparton. A hosszú…
Egy német sofőrt 150 euróra, vagyis közel 58 000 forintra büntettek, mert vezetés közben az…