Categories: HírekKiemelt

Máris elindult a társadalmi egyeztetés a kata és a vagyonadó Magyar Péter által bejelentett új szabályairól

Megnyílt a kisadózó egyéni vállalkozók tételes adójáról (kata) szóló törvényjavaslat társadalmi egyeztetése, amely újrafogalmazza a legkisebb vállalkozók közteherviselésére vonatkozó szabályokat; az egyeztetés határideje október 14. – olvasható a kormany.hu oldalon közzétett dokumentumban.

A javaslat szerint a tételes adózást 2027. január 1-jétől a főfoglalkozású egyéni vállalkozók mellett a nem főfoglalkozású egyéni vállalkozók is választhatják.

Így például a nyugdíjasok és a diákok újra lehetnek adóalanyok. Újra megnyílik annak lehetősége, hogy az adózási módot választók kifizetők részére is bocsáthassanak ki számlát. Továbbra sem lehet azonban az adózási módot munkaviszony kiváltására használni, ezt szankció jellegű szabályok akadályozzák meg a tervezet szerint.

Megnyílt a vagyonadóról szóló törvénytervezet társadalmi egyeztetése is. Eszerint az egymilliárd forintot meghaladó vagyonnal rendelkezőknek az egymilliárd forint feletti vagyonrész egy százalékát, a 100 milliárd forint feletti vagyonrész 1,5 százalékát kell megfizetniük – olvasható a kormany.hu oldalon megjelent közleményben.

Az első befizetés a törvénytervezet szerint 2027 augusztus végén lesz esedékes a 2026. december 31-ei állapot alapján.

Íme a kata szabályai

Újra választhatják a katát a mellékállású vállalkozók, a nyugdíjasok és egyetemisták, akik nemcsak magánszemélyeknek, hanem cégeknek és más szervezeteknek is számlázhatnak majd.
A főállású katások havi tételes adója 100 ezer forint lesz, de a kizárólag magánszemélyeknek számlázó vállalkozóknak átmenetileg jövőre csak havi 75 ezer forintot kell fizetniük. 2028-tól nekik is 100 ezer forint lesz a havi kötelezettségük.

A mellékállású katásoknak havi 50 ezret kell adózniuk.
A cégeknek és szervezeteknek számlázó katások bevételeit 15 százalékos adó terheli, de ebbe beleszámít a befizetett kata. Azaz egy főállású katás vállalkozónak évi 8 millió forint bevételig csak a havi 100 ezer forintos katát kell megfizetnie.

A katát a korábbi évi 18 millió forint helyett már évi 22 millió forint bevételig választhatják a vállalkozók.

Forrás. infostart.hu Kép: Illusztráció AI

-ko

Recent Posts

Zöldebb lesz a Nagykörút – lakossági bejárások indulnak a megújuló fasorokkal kapcsolatban

Elkészültek a nagykörúti fasor megújítására és a zöldfelületek bővítésére vonatkozó engedélyezési szintű tervek. A fejlesztés…

1 nap ago

Autósok figyelem: ilyen eszköz még nem figyelte az M1-est

Az MKIF Zrt. közlése szerint a napelemmel és akkumulátorral üzemelő, a VÉDA-rendszerrel is kompatibilis sebességmérő-eszközöket…

3 nap ago

Ismét egyhetes közlekedésbiztonsági akció jön.

Az Európai Közlekedésrendészeti Szervek Hálózata Műveleti Csoport (ROADPOL Operation Group) 2026. október 5–11. között "Focus…

3 nap ago

„Húsba vágó lehet a változás” – megszólaltak a taxisok a KATA emeléséről

A taxisok szerint a magasabb adóteher komoly kihívást jelenthet, különösen Budapesten, ahol a hatósági tarifa…

3 nap ago

Közösségi közlekedéssel a pénteki Magyarország – Georgia labdarúgó-mérkőzésre

 A Puskás Arénában rendezik október 2-án, pénteken 20:45-től a Magyarország – Georgia Nemzetek Ligája válogatott…

5 nap ago

Sügősségi időpont a BKK-nál

Tisztelt Címzettek! 2026. október 15-től a BKK bevezeti a sürgősségi időpont foglalásának lehetőségét felár ellenében.…

5 nap ago