Amikor nem indul a kocsi, sokan csak legyintenek: „Sebaj, rácuppantom a kábeleket, és kész is.” Csakhogy a modern autóknál egyetlen rossz mozdulat is több tízezres – sőt akár százezres – kárt is okozhat. Mutatjuk, hogyan kell szakszerűen és biztonságosan bebikázni egy lemerült autót.
Télen különösen gyakori, hogy egy reggeli indításnál már csak a motor forgását hallja, de életnek semmi jele. Ilyenkor legtöbben előkapják az indítókábelt és segítséget keresnek – vagy hívják a sárga angyalt. De mielőtt nekikezdene, érdemes tudni: a rosszul csatlakoztatott kábelek sokba kerülhetnek.
A szakértők szerint beindítás előtt kötelező átnézni mind a donorautó, mind pedig az ön járművének használati útmutatóját. Némelyik gyártó ugyanis kifejezetten tiltja, hogy elektromos vagy hibrid autót donorjárműként használjanak. Ezek elektronikája annyira érzékeny, hogy egy rossz lépés maradandó károsodást is okozhat.
A modern autók tele vannak szenzorokkal, vezérlőegységekkel és vezetéstámogató rendszerekkel. Ezeket már egy túlfeszültség, sőt akár egy apró szikra is megbolondíthatja. A „majd csak ráteszem a kábelt és kész” hozzáállás tehát veszélyes lehet – és nagyon drága.
Így bikázzon szakszerűen – lépésről lépésre
Indítsa be a donor (működő) autót, és hagyja járni néhány percig, 2000–2500 fordulat/perc körüli fordulatszámon. Próbálja meg elindítani a lemerült autót.
Ha nem indul: kb. 10 másodperc után hagyja abba a próbálkozást – valószínűleg szerelőre lesz szükség.
Ha beindult: kapcsolja be a nagyobb fogyasztókat (ventilátor, hátsó ablakfűtés). Ez megvédi az elektronikát a kábelek leválasztásakor keletkező feszültségcsúcsoktól.
Ha többször próbálkozik, nagy baj lehet
Elsőre nem indul? Maximum 2–3 próbát tegyen. Ha tovább erőlteti, tönkreteheti az elektronikai rendszert. Ilyenkor már érdemes szakembert vagy közúti segítséget hívni – sokkal olcsóbb lesz, mint egy vezérlőegység cseréje.
Forrás: blikk.hu Kép: illusztráció
2028-tól a brit villanyautósok már nem csak töltenek, hanem minden megtett távolság után fizetnek is…
Lekerült a napirendről a teljes tiltás, 2035-től az újonnan forgalomba kerülő autóknál nem 100 százalékkal,…
Az alanyi adómentesség éves bevételi korlátja a jelenlegi 18 millió forintról 2026-ban 20 millió, 2027-ben…
Az Országos Taxis Szövetség elnöke tájékoztatta szerkesztőségünket a fővárosi drosztengedély kiváltásával kapcsolatos előírások változásáról. A…
A Budapesti Közlekedési Központ legújabb fejlesztésével a BKK Info oldalán egyszerűen bejelenthetők azok a közúti…
Az utasoktól és a kollégáitól is elköszönt hétői Facebook-posztjában a 6×6 Taxi. A népszerű társaság közölte:…