Categories: HírekUncategorized

Taposson a fékbe! Most kiderül, milyen messzire lát el a traffipax

Hirtelen meglátjuk az út mentén az ismerős dobozt, benne egy optikával. Beletaposunk a fékbe, mert egy kicsit gyorsabban mentünk a szabályosnál és abban a pillanatban azon kezdünk gondolkozni: vajon belefutottam? Tegye a szívére a kezét az az autós, aki nem járt még így, most viszont eláruljuk, van-e ok az aggodalomra, ha már messziről észrevettük a traffipaxot.

A sebességmérő szerkezetek – és itt most leginkább a fixen telepített trafikról van szó – jól felismerhetők az utak mentén elhelyezett dobozokról, netán egy út felett átívelő vastraverzről lelógó kameráról. A legtöbb navigáció is előre jelzi már őket, beállítástól függően akár hangjelzéssel is figyelmezteti a sofőrt, hogy ideje betartani az engedélyezett sebességet.

Magyarországon háromféle sebességmérő rendszer működik: a traffipaxok, a traffiboxok, valamint a VÉDA-rendszer elemeként működő sebességmérők.

A vezess.hu egy korábbi írása szerint egy felmérésből kiderült, hogy a kamerákat a vizsgált helyszíneken 6,5 méter magasan szerelték fel. A szerkezetek látási szöge nem túl nagy, 10-25 fokban képesek megbízhatóan rögzíteni a gyorshajtókat. Ennek fényében talán nem is olyan meglepő, hogy a hatótávuk sem kiemelkedő, a fix radarok általában 20 méteren belül képesek detektálni a gyorshajtást.

A VÉDA rendszerében – ezeket találjuk az autópályák fölött elhelyezett fémszerkezeteken – a VidarSpeed típusú kamerák működnek. Ezek a tartó konzoltól számított 20-30 méteres útszakaszon képesek bemérni a gyorshajtót, ami persze függ a beállítástól is.

A traffiboxok talán a legbecsapósabbak, ezekről sosem lehet tudni, hogy működnek-e és ha igen, akkor mikor. A sebességmérő ugyanis nincs bennük állandó jelleggel, a rendőrség változtatja a helyüket. Amikor azonban benne van, akkor egy lézeres ARH CAM-S1 dolgozik a gyorshajtók kiszűrésén. A rendszer 25–600 méter között képes megmérni az elhaladó járművek sebességét, a rendszámfelismerés pedig nappal 150, éjjel 100 méterről lehetséges. Technikai tudásban messze felülmúlja a korábban alkalmazott rendszereket, 30-szoros optikai zoommal, és magas felbontású érzékelővel rendelkezik, így semmi nem kerüli el a figyelmét. A rendőrség által alkalmazott általános mérési távolság 50–150 méter közé tehető.

A legnagyobb eséllyel akkor bukhatunk meg, ha a rendőrség által helyszínen használt sebességmérőbe futunk bele. A háromlábú állványokon, vagy a rendőrautóban ülve lézeres TC-108-as vagy FámaLézer típusú kamerákat használnak, amelyek 3-5 métertől több mint 1000 méteres távig képesek sebességet mérni, akár mozgás közben is.

A KRESZ előírja, hogy a sebességmérésre figyelmeztető táblákat 40–70 méterre helyezzék el a fix készülékektől, vagyis ezek a traffipaxok jellemzően a tábla után mérnek. Abban azonban nem érdemes bízni, hogy a köd vagy a sötét menedéket ad, hiszen a látási viszonyok csak kevéssé befolyásolják a készülékek működését.

Forrás: blikk.hu Kép: illusztráció

-ko

Recent Posts

Letöltendőt kértek a taxival karambolozó nagykörúti drogos ámokfutóra és az utasaira

Börtönbe küldené a Budapesti VI. és VII. Kerületi Ügyészség azt a 28 éves R. Györgyöt, aki…

22 óra ago

Ügyintézés a karácsonyi ünnepek alatt? Mutatjuk a tudnivalókat

A karácsonyi időszakban a legtöbb hivatal és szolgáltató eltérő rendben működik. Érdemes előretervezni, hogy elkerüljük…

2 nap ago

A magyar Tesla-tulajdonosok januártól nem fognak örülni

2026. január 15-től Magyarországon is megszűnik az ingyenes prémium adatkapcsolat a Tesláknál: ettől az időponttól…

2 nap ago

Nagy változás jön a horvát autós nyaralásokban

A horvát parlament elfogadta az új útdíjszedési törvényt, amelynek értelmében 2027. március 1-jétől egységes elektronikus…

2 nap ago

Belepiszkálnak a szabályokba a B-s jogosítványoknál, ágálnak a szakértők

Az uniós elképzelés szerint előmozdítanák az elektromos és alternatív hajtású járművek használatát, és a motorozás…

3 nap ago

Félelmetes jelentések születnek, már a parlament is a taxiskáoszról beszél

Felduzzadt a taxispiac a pandémia óta, miközben egyre több a szakmailag és jogilag is megkérdőjelezhető…

4 nap ago