Hirtelen meglátjuk az út mentén az ismerős dobozt, benne egy optikával. Beletaposunk a fékbe, mert egy kicsit gyorsabban mentünk a szabályosnál és abban a pillanatban azon kezdünk gondolkozni: vajon belefutottam? Tegye a szívére a kezét az az autós, aki nem járt még így, most viszont eláruljuk, van-e ok az aggodalomra, ha már messziről észrevettük a traffipaxot.
A sebességmérő szerkezetek – és itt most leginkább a fixen telepített trafikról van szó – jól felismerhetők az utak mentén elhelyezett dobozokról, netán egy út felett átívelő vastraverzről lelógó kameráról. A legtöbb navigáció is előre jelzi már őket, beállítástól függően akár hangjelzéssel is figyelmezteti a sofőrt, hogy ideje betartani az engedélyezett sebességet.
Magyarországon háromféle sebességmérő rendszer működik: a traffipaxok, a traffiboxok, valamint a VÉDA-rendszer elemeként működő sebességmérők.
A vezess.hu egy korábbi írása szerint egy felmérésből kiderült, hogy a kamerákat a vizsgált helyszíneken 6,5 méter magasan szerelték fel. A szerkezetek látási szöge nem túl nagy, 10-25 fokban képesek megbízhatóan rögzíteni a gyorshajtókat. Ennek fényében talán nem is olyan meglepő, hogy a hatótávuk sem kiemelkedő, a fix radarok általában 20 méteren belül képesek detektálni a gyorshajtást.
A VÉDA rendszerében – ezeket találjuk az autópályák fölött elhelyezett fémszerkezeteken – a VidarSpeed típusú kamerák működnek. Ezek a tartó konzoltól számított 20-30 méteres útszakaszon képesek bemérni a gyorshajtót, ami persze függ a beállítástól is.
A traffiboxok talán a legbecsapósabbak, ezekről sosem lehet tudni, hogy működnek-e és ha igen, akkor mikor. A sebességmérő ugyanis nincs bennük állandó jelleggel, a rendőrség változtatja a helyüket. Amikor azonban benne van, akkor egy lézeres ARH CAM-S1 dolgozik a gyorshajtók kiszűrésén. A rendszer 25–600 méter között képes megmérni az elhaladó járművek sebességét, a rendszámfelismerés pedig nappal 150, éjjel 100 méterről lehetséges. Technikai tudásban messze felülmúlja a korábban alkalmazott rendszereket, 30-szoros optikai zoommal, és magas felbontású érzékelővel rendelkezik, így semmi nem kerüli el a figyelmét. A rendőrség által alkalmazott általános mérési távolság 50–150 méter közé tehető.
A legnagyobb eséllyel akkor bukhatunk meg, ha a rendőrség által helyszínen használt sebességmérőbe futunk bele. A háromlábú állványokon, vagy a rendőrautóban ülve lézeres TC-108-as vagy FámaLézer típusú kamerákat használnak, amelyek 3-5 métertől több mint 1000 méteres távig képesek sebességet mérni, akár mozgás közben is.
A KRESZ előírja, hogy a sebességmérésre figyelmeztető táblákat 40–70 méterre helyezzék el a fix készülékektől, vagyis ezek a traffipaxok jellemzően a tábla után mérnek. Abban azonban nem érdemes bízni, hogy a köd vagy a sötét menedéket ad, hiszen a látási viszonyok csak kevéssé befolyásolják a készülékek működését.
Forrás: blikk.hu Kép: illusztráció
A Deutsche Bank elemzésében a világ 69 nagyvárosában nézte meg, mi, mennyibe kerül, és ezek…
Megkezdte a terjeszkedést a közép-kelet-európai régióban az Omoda és Jaecoo autómárka magyarországi importőre, a Genius…
Kizárólagos lakossági parkolóhelyek kialakításával segítik a helyi lakosokat. Új rendelkezést hozott Zugló önkormányzata azért, hogy…
Télikabátban vezet? A Volvo Car Poland megbízásából végzett kutatás szerint a lengyel sofőrök akár 83%-a…
A 6x6 Taxi felfüggeszti működését, indoklásul számos nehezséget említenek, amelyek kiderülnek abból a levélből, melyet…
A járművek azonosítása új korszakba lépett: a hagyományos fém rendszámtáblák napjai meg vannak számlálva. Dubajban…