Categories: Hírek

Most megmondjuk, miért ne vezessen télikabátban, de ha mégis, így használja a biztonsági övet

Télikabátban vezet? A Volvo Car Poland megbízásából végzett kutatás szerint a lengyel sofőrök akár 83%-a is elköveti ezt a hibát. Ősszel és télen egyszerűen beszállnak az autóba, becsatolják a biztonsági övüket, majd útra kelnek. Vészhelyzetben azonban a kabát fölé csatolt biztonsági övek nemcsak meghibásodhatnak, hanem súlyos károkat is okozhatnak.

Ahhoz, hogy a biztonsági övek megfelelően ellássák a feladatukat, szorosan kell illeszkedniük a testhez – ezt mindenki tudja. Ám azzal már jóval kevesebben vannak tisztában, hogy a vastag, bélelt téli ruházat veszélyes további réteget képez a biztonsági öv és a test között. Ha ez túl vastag, ütközés esetén a biztonsági öv nem fog megfelelően működni, mert nem húzódik meg elég gyorsan és hatékonyan.

Miért?

A biztonsági övek nem védik meg sem az utast, sem a vezetőt baleset esetén, ha gondatlanul viselik őket, még egy télikabát felett sem. Kísérleteinkben ez az öltözet akár 25 cm-es lazulást is okozhat a biztonsági övben, ami ütközés esetén veszélyt jelent az egészségre és az életre – magyarázza Paweł Kurpiewski, az ütközési biomechanika szakértője. Ráadásul egy vastag télikabát korlátozza a mozgást, így meghosszabbítja a vezető tényleges reakcióidejét egy közúti balesetben.

Kiderült, hogy ezt a hibát, amely akár az életünkbe is kerülhet, a legfiatalabb utasainkra is áthárítjuk. A Volvo által megrendelt kutatás kimutatta, hogy a helyzet még rosszabb a gyermekek esetében, hiszen a szülőknek csak 8%-a szállítja őket biztonságosan télen!

Ráadásul a télikabátok gyakran csúszós anyagból készülnek. Ez azt jelenti, hogy a biztonsági öv könnyen lecsúszhat a vállról, így a gyermeket ütközés esetén nem tartja meg biztonságosan. Ugyanez vonatkozik az autósülésben szállított gyermekekre is: a vastag pehelykabátok annyira lazák, hogy a gyerekek akár ki is csúszhatnak az öv alól egy ütközés során.

Hogyan lehet ezt megelőzni? 

A szakértők az Auto Swiat szerint azt javasolják, hogy a biztonsági öv becsatolása előtt vegyük le a kabátot, majd takarjuk be a gyermeket egy takaróval vagy magával a kabáttal. Ez biztosítja mind a biztonságot, mind a hőérzetet.

Ahhoz, hogy a biztonsági övek megfelelően működjenek, helyesen kell beállítani őket. Az öv alsó részének a medencén, a felső részének pedig a mellkason kell átfutnia. Fontos, hogy az öv ne a gyomor vagy a nyak körül helyezkedjen el, mert ez súlyos sérülésekhez vezethet egy balesetnél.

De mi van akkor, ha nincs más választásunk, mint hogy magunkon tartsuk a kabátot?

Húzza le a kabátja cipzárját, és vegye ki az öv alól. Ezután csatolja be az övet a dereka alatt, majd húzza feszesre. Végül állítsa be a vállpántot a b-oszlopon úgy, hogy a biztonsági öv ne érjen a válla széléhez — tanácsolja Kurpiewski.

A legjobb azonban, ha vezetés közben teljesen lemondunk a kabátról.

Ez egyszerűen úgy érhető el, hogy rétegesen öltözünk fel, mielőtt elindulunk otthonról. Ezután levehetjük a kabátunkat, és továbbra is olyan ruhában lehetünk, amely viszonylag jó hőkomfortot biztosít, amíg az utastér felmelegszik. Bár egyesek kényelmetlennek találhatják, a téli kabát vezetés előtti levétele kulcsfontosságú a biztonsági övek hatékony működéséhez.

Forrás: blikk.hu Kép: illusztráció

-ko

Recent Posts

A 6×6 Taxi felfüggeszti működését

A 6x6 Taxi felfüggeszti működését, indoklásul számos nehezséget említenek, amelyek kiderülnek abból a levélből, melyet…

1 nap ago

Figyelem! Jönnek az okosrendszámtáblák, amelyek tudni fogják, hogy merre jár

A járművek azonosítása új korszakba lépett: a hagyományos fém rendszámtáblák napjai meg vannak számlálva. Dubajban…

1 nap ago

Így változnak a szabályok januártól: ezeket kell magunknál tartani a kocsiban, ha külföldön autózunk

Ideális esetben pontosan tudjuk, mik azok a felszerelések, amiket magunknál kell tartani, ha autóba ülünk.…

3 nap ago

Szerdán újra tüntetnek a taxisok

Ismét a Fővárosi Közgyűlés napján.  Taxis demonstráció közepette tartja szerdai ülését a Fővárosi Közgyűlés –…

4 nap ago

Az autód évente ennyit veszít az értékéből itthon

Továbbra is dinamikus kereslet tapasztalható a hazai használtautó-piacon, különösen az elektromos és hibrid modellek iránt.…

4 nap ago

Jön a 30-as korlátozás a városokban?

De miért? A közúti balesetekben elhunytak száma világszerte évente nagyjából 1,19 millió főre tehető, ami azt…

5 nap ago