Valós fogyasztási és kibocsátási adatok mutatják, hogy konnektoros hibridekkel alig spórolnak benzint az autósok, a környezet védelméért pedig nemigen tesznek.
Tudtad, hogy minden 2021 után gyártott autóról letöltik a kötelező szervizek alkalmával a futásteljesítmény-adatokat? Ezeket az információkat – beleértve a fogyasztási és CO2-értékeket – az Európai Környezetvédelmi Ügynökség (European Environmental Agency, EEA) gyűjti, időnként elemzi, illetve mások is elemzik, akik ehhez hozzáférnek.
Az adathalmazt nemrég az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség is megvizsgálta. A szervezet arra törekszik, hogy a kontinens közlekedése, illetve energiamixe is a lehető legtisztább legyen, és ezzel a szemlélettel ásták bele magukat abba, mennyivel “jobb” a levegő a konnektoros hibrid autóknak köszönhetően.
A rövid válasz: nem sokkal.
A 2023-ban az EEA rendszerében regisztrált 127 ezer PHEV-jármű valós futásteljesítményének elemzése után kiderült, hogy kilométerenként átlagosan 135 gramm szén-dioxidot eregetnek, miközben a benzin- és dízelüzemű kocsik átlaga 166 gramm volt. Értelemszerűen a több CO2-kibocsátás a nagyobb üzemanyag-fogyasztásból ered. A helyzetet ráadásul rontja, ha egy konnektoros hibrid elektromos hatótávja meghaladja a 75 kilométert. Az EEA adatai szerint ugyanis ezek az autók emissziója még nagyobb, köszönhetően a nagy akkumulátor jelentette tömegnek.
Készült márkák szerinti bontás is, melyből kiderült, hogy a WLTP-szabvány szerint ígért szén-dioxid-kibocsátást mely gyártók lépték át a legnagyobb mértékben. Ezen a fronton a Mercedes-Benz vitte a prímet 494 százalékos túllépéssel, míg a modellek közül a GLE-osztály “szárnyalt” 611 százalékos értékkel. A többiek sem lehetnek azért boldogok: a Renault-csoport, a Stellantis és a Volkswagen-csoport nagy átlaga is 300 százalékkal meghaladta a WLTP-ígéreteket.
A szövetség elemzése szerint a többletfogyasztás oka, “hogy a PHEV-ek elektromos motorjai általában nem rendelkeznek elegendő teljesítménnyel a nagyobb sebességekhez vagy a meredek emelkedőkhöz, ezért be kell kapcsolni a belsőégésű motort. Az adatok szerint a motor átlagosan az elektromos üzemmódban megtett távolság közel egyharmadánál biztosítja a teljesítményt.”
Korábbi hasonló kutatások azt is felrótták a konnektoros hibridek tulajdonosaiknak, hogy nem töltötték a járművek akkumulátorát, hanem csak benzint tankoltak a járműbe. E mögött általában az húzódott meg, hogy a cégeknél, ahol a zöldülés jegyében megvásárolták a PHEV modellt csak hagyományos üzemanyag tankolásához megfelelő kártyát biztosítottak, a használó pedig a cég pénzén inkább csak tankolt és nem foglalkozott a problémásabb, számára adott esetben költséget jelentő elektromos töltéssel.
Mivel pedig a PHEV-ek két hajtástechnológiát is megkapnak, így a költségeik már beszerzéskor is magasabbak és ha a fentiek szerint használják az üzemeltetésük költségei sem jelentősen alacsonyabbak.
Forrás: vezess.hu Kép: illusztráció
De miért? A közúti balesetekben elhunytak száma világszerte évente nagyjából 1,19 millió főre tehető, ami azt…
Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…
Egy új uniós rendelet lépett hatályba, amelyről még alig hallottak az autósok, pedig mindenkit érint…
Október 30. és november 9. között, Tokióban kerül megrendezésre a 2025-ös Japán Mobilitási Kiállítás, amely…
Németországban költségcsökkentő reformra készülnek a jogosítványszerzésben: miután a mobilokba költöztetik az elméleti képzést, a bukás…
Változatos programokkal és gyertyafényes vacsorával búcsúzik az idei szezon a Pesti alsó rakparton. A hosszú…