Európa gyors ütemben halad az elektromobilitás felé, és ennek az átállásnak az egyik legnagyobb vesztesei kétségtelenül a dízelmotorral szerelt autók lesznek. Már 2026-tól meredek dízelár-emelkedésre kell számítani – nemcsak a benzinkutaknál, hanem az autópiacon is. Az adópolitikai változások, a szigorodó környezetvédelmi előírások és a gyártók kivonulása miatt a dízelüzemanyag és a dízelautók ára is drámaian nőni fog.
A dízelmotorok, amelyeket évtizedeken át megbízhatóságuk és kedvező fogyasztásuk miatt dicsértek, most olyan szabályozási vihar közepén állnak, amely végleg átalakítja a piacot. 2026 lesz a fordulópont, amikor a dízel ára és fenntartása sokak számára megfizethetetlenné válhat.
Az árrobbanás mögött az új, Euro 7 emissziós szabvány áll, amely a valaha volt legszigorúbb környezetvédelmi követelményeket írja elő. Nemcsak a kipufogógázokat, hanem a fékek és gumiabroncsok által kibocsátott részecskéket is mérni kell majd.
Ez az autógyártóknak több milliárd eurós fejlesztést jelent. A Renault, a Peugeot, a Ford, a Volvo, a Mercedes-Benz és a Volkswagen már most elkezdte vagy bejelentette dízelmotorjai kivezetését. Az ACEA, az Európai Autógyártók Szövetsége szerint a dízelmotorok gyártása a jövőben gazdaságilag veszteségessé válik, így a modellválaszték rohamosan szűkülni fog.
A szabályozások mellett az adópolitika is a dízel ellen dolgozik. Franciaország és Németország már megszüntette a dízelt korábban kedvezményező adókedvezményeket, sőt, több ország új terheket is bevezet.
Ezzel párhuzamosan egyre több európai város tiltja ki a régebbi dízelautókat a belvárosokból. Párizs, Berlin, Brüsszel és Milánó csak néhány példa azokra a nagyvárosokra, ahol a szigorítások már javában zajlanak. Ezek a korlátozások először az eladások csökkenését, majd a másodlagos piac torzulását okozzák: miközben a régi dízelek elértéktelenednek, az új és modern dízelmodellek ára ritkaságuk miatt az egekbe szökik.
Az ACEA és az AutoScout24 előrejelzése szerint 2025-ig a dízelautók piaci részesedése akár 30%-kal is visszaeshet. Ez azt is jelenti, hogy 2025 lehet az utolsó év, amikor még érdemes dízelüzemű járművet vásárolni – onnantól a dízel az átlagautós számára elérhetetlen luxuscikké válhat.
A jövőben a dízel várhatóan csak a teherfuvarozásban vagy a speciális járművekben marad életképes. Az átlagfogyasztó számára viszont az elektromos meghajtás lesz az új norma. Az uniós szabályozások világos üzenete: a dízelkorszak véget ér. Ha dízelautót tervez vásárolni, ne várjon 2026-ig. Az árak emelkedése csupán idő kérdése – írja az Autoviny.
Az október 23-ai rendezvények és gyűlések miatt ideiglenes forgalomkorlátozás lesz 2025. október 26-ig Budapest több…
Várhatóan október 31-én kezdődik a Flórián téri felüljáró déli hídjának műszaki átadás-átvétele, majd az ideiglenes…
Eddig kevésbé ismert, de annál hasznosabb újítás jelent meg a Corvin-negyedben és Újpesten: a BKK…
Várhatóan már januártól még több helyszínen válik fizetőssé a parkolás Budapesten. A sok ingázóval indokolják…
Egyre riasztóbb méreteket ölt az e-autók nyilvános töltőállomásain a töltőkábelek ellopása Nyugat-Európa és az USA…
A magyarországi használtautó-piacon a 2026-2027-es időszakban, a flottaautók kifutásával, második hullámként jelenhet meg nagyobb tömegben…