A gumiabroncsgyártók már évtizedek óta ismételgetik, hogy 7 Celsius-fok alatt kötelező téligumira váltani. De valóban így van? Az Auto Bild már az 1980-as évek végén megkérdőjelezte ezt az állítást, és máig sokan vitatják. Viszont a valóság sokkal árnyaltabb.
A 7 fokos szabály szerint ha a hőmérséklet tartósan ezen érték alá esik, a nyárigumik megkeményednek, és veszélyessé válnak. Ez valaha igaz volt, de azóta a technológia rengeteget fejlődött. Ma már több száz különböző gumikeverék létezik, a modern abroncsok teljesen más összetételűek, mint 40 éve – ezért nincs egységes határérték.
Dierk Möller, az Auto Bild tesztelője szerint: „Száraz úton a nyárigumik még fagypont körül is jobban fékeznek, mint a téliabroncsok. A probléma a nedves, jeges utakon kezdődik – ilyenkor egyértelműen a téligumié az előny.”
A téliabroncsokat lamellák, azaz apró mélyedések borítják, amelyek javítják a tapadást hóban és jégen, de aszfalton kissé rontják azt. A nyárigumik keményebb keverékből készülnek, hogy bírják a 50-60°C-os aszfaltot is. A téligumik ezzel szemben mínusz 25 fokban is rugalmasak maradnak.
A különbség tehát megvan – de a modern gumik miatt a 7 fokos határ inkább irányelv, nem szabály.
Furcsán hangzik, de a technológiai fejlődés miatt részben visszatért az igazsága:
Az 1980-as években a legtöbb gumiabroncsot az 1,3 tonnánál kisebb tömegű autókra optimalizálták, ezek T indexűek voltak, vagyis maximum 190 km/órás sebességhatárig lehetett velük közlekedni. Manapság sok autó tömege már inkább 1,8 tonna vagy annál több. Ráadásul a gyorsuláshoz szükséges tapadást is kell biztosítaniuk, és V indexű gumiabroncsokkal kell rendelkezniük, ami azt jelenti, hogy akár 240 km/óra sebességgel is lehet velük menni – már ahol ez engedélyezett. Ezenkívül a gumiabroncsoknak alacsonyabb gördülési ellenállást kell biztosítaniuk és csendesebbnek is kell lenniük. Így télen, nedves körülmények között nehezebb kompromisszumot kötni.
Magyarországon nem kötelező a téligumi használata, de erősen ajánlott. A KRESZ szerint a jármű vezetője csak olyan gumiabronccsal közlekedhet, amely megfelel az útviszonyoknak és az időjárásnak. Tehát ha havas vagy jeges úton nyárigumival közlekedik, és balesetet okoz, ön lesz a felelős, még akkor is, ha a rendőr nem bünteti meg helyben.
A régi szabály, az „októbertől húsvétig” továbbra is jó iránymutatás, de nem szentírás. Ha októberben még 10 fok felett van az átlaghőmérséklet – mint most – érdemes várni a cserével, mert a téligumi melegben gyorsabban kopik, és növeli a fogyasztást. A legokosabb döntés: akkor váltson, amikor a napi átlaghőmérséklet tartósan 7 fok körül mozog – de ne az utolsó pillanatban. Ha a hideg hirtelen jön, a gumisok tele lesznek, és ön akár napokig is várhat a cserére.
2018 óta az új téli gumikon kötelező az „Alpesi szimbólum” (háromcsúcsos hegy hópehellyel). Ha az ön gumiján még csak az „M+S” jelölés van, az már nem számít hivatalos téliabroncsnak az EU-ban.
Forrás: blikk.hu Kép: illusztráció
Olyan idejétmúlt vagy csak simán téves üzemanyag-mítoszokat mutatunk Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjában, amelyekben nem…
Ha nem, akár 30 ezerre is megbüntethetik Németországban Németországban új szintre emelték az autópályán a…
Egyelőre nem hozott előrelépést a Berlinben tartott autóipari csúcs. A koalíciós pártok, az autóipar és…
A Budapesti Közlekedési Központ és a Budapest Közút a lakossági visszajelzések, a forgalmi adatok és…
Az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) és a Főtaxi Zrt. korábbi együttműködése most új tartalmakkal egészül ki,…
Futóverseny miatt ideiglenes forgalomkorlátozás lesz 2025. október 10. és október 13. között Budapesten. A Budapesti…