Módosítják a Fővárosi Taxirendeletet?

A múlt héten a BKK megküldte a Fővárosi Taxirendelet módosításának tervezetét a taxis szakmai és érdekképviseleteknek és a fuvarszervező társaságoknak un. véleményezésre.

A módosítási tartalom főként azokra a javaslatokra épül, amit még tavasszal az erre a célra létrehozott munkabizottságok fogalmaztak meg.

Van ugyan a jelenlegi tervezetbe „becsempészve” olyan módosítási tartalom, amiről eddig nem derült ki, hogy milyen céllal és ki javasolt, de mivel csakTERVEZETRŐL van szó, annak egységes elfogadásáig még sok víz lefolyik a Dunán. Addig majd csak fény derül ezekre a kérdésekre is.

A tervezetet megkapták a taxis szakmai szervezetek, mi most az OTSZ véleményét megismertetjük veletek.

Dr. Rásó Hajnalka taxiszolgáltatás-felügyelet vezető részére

Tárgy: Fővárosi taxi-rendelet felterjesztésével kapcsolatos észrevételek és javaslatok

Tisztelt Vezető asszony!

Köszönettel fogadtuk a felterjesztési javaslat csomagot, ami nagy részben a munkacsoportokban elhangzott témákat tükrözi. Azokról a pontokról alakítottunk ki véleményt vagy módosító javaslatot, amit aggályosnak tartunk, ezért annak elhagyását vagy módosítását kérjük.

  1. A 3. § (3) módosítását nem támogatjuk. Az elmúlt 12 év bizonyította, hogy az utasok részéről szükséges a szolgáltatók megkülönböztetése.
  • A 3. § (10a-10b) Szükséges a szolgáltató beazonosítása, de minél kevesebb adattal.
  • A 4. § (6) bekezdés (g.-h.)  tartalmával nem értünk egyet. Az utasnak eddig is volt lehetősége egy-egy applikáció segítségével figyelemmel kísérni az útvonalat és az útdíjat, de ezek max. tájékoztató jellegű adatok voltak és nem minősülnek hivatalos mérési adatoknak.

Az adatszolgáltatás teljes mértékben aggályos, ráadásul pont azokat a szolgáltatókat nem érinti, akik eddig sem voltak elérhetők semmilyen formában.

  • A taxiállomás-használati hozzájárulás, személyhez kötött rögzítésére vonatkozó javaslatot  fontosnak tartjuk.

Egyéni vállalkozók esetében nincs saját magával jogviszonyban., ezért ezt pontosítani szükséges.

Fontos, hogy egy taxi-járműre max két munkavállaló rögzíthető.

2025. 09. 15.

Tisztelettel: Metál Zoltán elnök

Országos Taxis Szövetség

—————————————————————————————————————————————————————————————

De itt még nincs vége a fentieknek. A Főváros un. társadalmi egyeztetés címén megküldte több tucat civil szervezetnek, akik éltek is a lehetőséggel és végre elmondhatták a véleményüket. Jobb lesz ha mostantól fogózkodtok.

A LEVEGŐ MUNKACSOPORT élt is a lehetőéggel. Véleményük szerint, szerint kissé sarkítva: akár holnaptól csak elektromos autóval kellene taxizni. Javaslatukat – mivel ismerik személyesen az OTSZ elnökét – megküldték számára is, aki válaszolt is a maga sajátos formájában.

A levélváltást itt olvashatjátok.

Budapest, 2025. szeptember 15.

Fővárosi Önkormányzat Budapest

Tárgy: A személytaxival végzett személyszállítási szolgáltatás és a személytaxi-szolgáltatást közvetítő és szervező szolgálat működtetésének feltételeiről, a taxiállomások létesítésének és igénybevételének rendjéről és a személytaxi-szolgáltatás hatósági áráról szóló 31/2013. (VI.18.) önkormányzati rendelet módosításnak tervezete

Tisztelt Fővárosi Önkormányzat!

Köszönjük, hogy felkértek a tárgybani tervezet véleményezésére. Sajnálatosnak tartjuk ugyanakkor, hogy nem vontak be bennünket a módosítást készítő munkabizottságba. Amint ugyanis a tervezetből következtethető, a munkacsoport nem foglalkozott a taxiszolgáltatás okozta környezetterhelés további csökkentésével. Pedig a hatályos rendelet[1] 3. §-a kimondja:

(8) Személytaxi-szolgáltatás legalább 55 kW teljesítményű és EURO 5 környezetvédelmi besorolású személygépkocsival folytatható. A gyárilag hibrid személygépkocsik esetén az összes hajtómotor-teljesítményt együttesen szükséges figyelembe venni. A teljesen elektromos meghajtású személygépkocsik esetén a személygépkocsival díj ellenében végzett közúti személyszállításról szóló kormányrendeletben e típusra előírt követelményt kell figyelembe venni.

(8a) 2024. január 1. napjától kizárólag

a) legalább 55 kW teljesítményű és EURO 6, vagy annál szigorúbb környezetvédelmi besorolású; vagy

b) teljesen elektromos meghajtású

személygépkocsit lehet új taxiként üzembe helyezni.

A tervezet 2025-ben készült, viszont az EURO 6 besorolás 2014. szeptemberében lépett hatályba, vagyis mostanra 11 éves. Eszerint 11 éves taxik is forgalomban lehetnek!

Ezért javasoljuk a (7) pontot korszerűsíteni, mégpedig oly módon, hogy a taxiszolgáltatásra 2026. január 1. napjától csak teljesen elektromos meghajtású személygépkocsit lehessen újonnan bejegyeztetni;

2028-tól január 1. napjától kizárólag EURO 6 vagy annál szigorúbb környezetvédelmi besorolású, vagy csak teljesen elektromos meghajtású személygépkocsival lehessen taxiszolgáltatást végezni;

2029. január 1. napjától kizárólag teljesen elektromos meghajtású személygépkocsival lehessen taxiszolgáltatást végezni.

A módosítást az alábbiakkal indokoljuk:

  1. Egy taxi naponta 5-10-szer annyi kilométert tesz meg, mint egy átlagos személyautó, így fajlagosan sokkal nagyobb kibocsátáscsökkentést lehet elérni, mint egy átlagos személyautó esetén.
  2. Az utasok közvetlenül is megtapasztalhatják a villanyautó előnyeit.
  3. A taxiszolgáltatás megítélését is javítaná a korszerűbb, környezetkímélőbb autók használata.
  4. Amint azt a Levegő Munkacsoport egy korábbi tanulmányában részletesen kifejtette, a taxihasználat környezetvédelmi és nemzetgazdasági szempontból sokkal előnyösebb, mint amikor mindenki külön-külön saját gépkocsiját használja. Csökkentheti az utak zsúfoltságát, a közlekedési dugókat és a parkolási nehézségeket. Esetenként még a tömegközlekedés számára is előnyös a taxi használata (például amikor éjszaka visszafelé már valaki nem tudja a tömegközlekedést igénybe venni, akkor előfordul, hogy emiatt odafelé is saját autóval megy). A taxizás tehát a közösségi közlekedés kiegészítő eszközének is tekinthető. A tanulmány azt is bemutatta, hogy a taxihasználat sok esetben az egyén számára is kifizetődőbb, mint a saját gépkocsi tulajdonlása és használata. Mindezen okok miatt is érdemes vonzóbbá tenni a taxi használatát.
  5. Van több lehetőség a nulla kibocsátású taxi alkalmazásának költségeinek bizonyos mértékű kompenzálására úgy, hogy a Fővárosi Önkormányzat a taxihasználatot még kedvezőbbé teszi a magánautó-használattal szemben. Ilyen intézkedés lehet a parkolási díjak emelése és kiterjesztése vagy – a Főváros Klímastratégiájában is előirányzott – alacsony kibocsátási övezetek létrehozása.

Kérjük szíves tájékoztatásukat a fentiekkel kapcsolatos álláspontjukról.

Budapest, 2025. szeptember 15.

Tisztelettel

Tóth Csaba szakpolitikai munkatárs, Lukács András elnök

Tisztelt Lukács András!

Köszönöm, hogy megküldte számunkra is a Fővárosi Taxirendelet módosításának tervezetével összefüggő véleményét.

A tervezetben egyetlen szó sincs arról, hogy az Önkormányzat vagy a szakmai érdekképviseletek bármilyen környezetvédelmi szabályozást kezdeményeztek volna, amit szakmailag Önöknek véleményezni kellene.

A munkabizottságok tavasszal több egyeztetést tartottak, ahova azért sem lettek meghívva, mert nem merült fel egyetlen piaci szereplő részéről sem hasonló igény.

Mivel a taxi-szolgáltatás nem közszolgáltatás, hanem piaci alapon működő szolgáltatás, ezért a szolgáltatással összefüggő összes költség a vállalkozásokat terheli. 

A vállalkozásoknak jelenleg nem áll rendelkezésére olyan forrás, hogy önként és dalolva vállalják a többletköltségét az elektromos autók beszerzésére. 

Több európai nagyvárosban voltak már arra kísérletek, hogy lecseréljék a taxisok a járműparkot, de erre forrást vagy a helyi Önkormányzat biztosította, vagy közösen a Kormányokkal vállalták a finanszírozását. 

Sajnos a töltési infrastruktúra sem tenné lehetővé Budapesten, hogy akár egyidőben és egyszerre a jelenlegi 7000 taxi-jármű fele keressen és találjon üzemképes töltőoszlopot.

A Főváros ugyan 5 évvel ezelőtt kereste annak a lehetőségét, hogy taxi-állomásokon a várakozó taxiknak legyen lehetősége tölteni, de ebből a projektből nem lett semmi.

Mi azt tapasztaljuk, hogy Budapesten még mindig sok az elöregedett dízel busz és áruszállító gépjármű. Ezek a környezetszennyezés többszörösét valósítják meg – a járműszám miatt is – annál az értéknél, amit a taxik okoznak. 

A taxik max. életkora nem változott. 10 évesnél idősebb taxi, már nem lehet forgalomban. A pandémia időszakában volt ugyan egy átmeneti intézkedése a Kormánynak ezzel kapcsolatban, de ennek kivezetése folyamatos.

Üdvözlettel

Metál Zoltán elnök, Országos Taxis Szövetség

Tisztelt Elnök Úr!

Köszönöm a válaszát, nagyon hasznos számunkra.

Üdvözlettel:

Lukács András


-ko

Recent Posts

Jelentkezzen, aki látta a balesetet!

A rendőrség egy pécsi baleset szemtanúit keresi. A Pécsi Rendőrkapitányság 02010/3002/2025. bűnügyi számon nyomozást folytat…

2 óra ago

Háziorvosok kezében az idősebb sofőrök sorsa?

Alaposan átrendezi az új uniós szabályozás a jogosítványokkal kapcsolatos eddigi rendszert. A hazai részletes szabályok…

1 nap ago

Ne fizessen a biztonság illúziójáért: így leplezheti le a hamis légzsákot egy használt autóban

Lehetséges, hogy az ön autójában lévő légzsák hibásan működik – vagy ami még rosszabb, egyáltalán…

1 nap ago

Négy pontos ígéret Brüsszeltől, több ezer munkavállalón kegyelmeznek meg

Vasárnap az Európai Néppárt vezetője megerősítette a belső égésű motorok EU-s tilalmának visszavonását, és Brüsszel…

1 nap ago

Itt vannak az új magyar szupertraffipaxok

Pár hét múlva élesednek az első készülékek, amelyek több tulajdonságukban eltérnek az eddigi sebességmérőktől. Például…

2 nap ago

Piával és pénzzel kenték meg a vizsgabiztosokat, hogy átmenjenek a romok

Kenőpénzről már mindenki hallott, a kenőszesz már kevésbé gyakori megoldás. Állítólag Magyarország nem Balkán, mégis…

2 nap ago