A múlt héten a BKK megküldte a Fővárosi Taxirendelet módosításának tervezetét a taxis szakmai és érdekképviseleteknek és a fuvarszervező társaságoknak un. véleményezésre.
A módosítási tartalom főként azokra a javaslatokra épül, amit még tavasszal az erre a célra létrehozott munkabizottságok fogalmaztak meg.
Van ugyan a jelenlegi tervezetbe „becsempészve” olyan módosítási tartalom, amiről eddig nem derült ki, hogy milyen céllal és ki javasolt, de mivel csakTERVEZETRŐL van szó, annak egységes elfogadásáig még sok víz lefolyik a Dunán. Addig majd csak fény derül ezekre a kérdésekre is.
A tervezetet megkapták a taxis szakmai szervezetek, mi most az OTSZ véleményét megismertetjük veletek.
Dr. Rásó Hajnalka taxiszolgáltatás-felügyelet vezető részére
Tárgy: Fővárosi taxi-rendelet felterjesztésével kapcsolatos észrevételek és javaslatok
Tisztelt Vezető asszony!
Köszönettel fogadtuk a felterjesztési javaslat csomagot, ami nagy részben a munkacsoportokban elhangzott témákat tükrözi. Azokról a pontokról alakítottunk ki véleményt vagy módosító javaslatot, amit aggályosnak tartunk, ezért annak elhagyását vagy módosítását kérjük.
Az adatszolgáltatás teljes mértékben aggályos, ráadásul pont azokat a szolgáltatókat nem érinti, akik eddig sem voltak elérhetők semmilyen formában.
Egyéni vállalkozók esetében nincs saját magával jogviszonyban., ezért ezt pontosítani szükséges.
Fontos, hogy egy taxi-járműre max két munkavállaló rögzíthető.
2025. 09. 15.
Tisztelettel: Metál Zoltán elnök
Országos Taxis Szövetség
—————————————————————————————————————————————————————————————
De itt még nincs vége a fentieknek. A Főváros un. társadalmi egyeztetés címén megküldte több tucat civil szervezetnek, akik éltek is a lehetőséggel és végre elmondhatták a véleményüket. Jobb lesz ha mostantól fogózkodtok.
A LEVEGŐ MUNKACSOPORT élt is a lehetőéggel. Véleményük szerint, szerint kissé sarkítva: akár holnaptól csak elektromos autóval kellene taxizni. Javaslatukat – mivel ismerik személyesen az OTSZ elnökét – megküldték számára is, aki válaszolt is a maga sajátos formájában.
A levélváltást itt olvashatjátok.
Budapest, 2025. szeptember 15.
Fővárosi Önkormányzat Budapest
Tárgy: A személytaxival végzett személyszállítási szolgáltatás és a személytaxi-szolgáltatást közvetítő és szervező szolgálat működtetésének feltételeiről, a taxiállomások létesítésének és igénybevételének rendjéről és a személytaxi-szolgáltatás hatósági áráról szóló 31/2013. (VI.18.) önkormányzati rendelet módosításnak tervezete
Tisztelt Fővárosi Önkormányzat!
Köszönjük, hogy felkértek a tárgybani tervezet véleményezésére. Sajnálatosnak tartjuk ugyanakkor, hogy nem vontak be bennünket a módosítást készítő munkabizottságba. Amint ugyanis a tervezetből következtethető, a munkacsoport nem foglalkozott a taxiszolgáltatás okozta környezetterhelés további csökkentésével. Pedig a hatályos rendelet[1] 3. §-a kimondja:
(8) Személytaxi-szolgáltatás legalább 55 kW teljesítményű és EURO 5 környezetvédelmi besorolású személygépkocsival folytatható. A gyárilag hibrid személygépkocsik esetén az összes hajtómotor-teljesítményt együttesen szükséges figyelembe venni. A teljesen elektromos meghajtású személygépkocsik esetén a személygépkocsival díj ellenében végzett közúti személyszállításról szóló kormányrendeletben e típusra előírt követelményt kell figyelembe venni.
(8a) 2024. január 1. napjától kizárólag
a) legalább 55 kW teljesítményű és EURO 6, vagy annál szigorúbb környezetvédelmi besorolású; vagy
b) teljesen elektromos meghajtású
személygépkocsit lehet új taxiként üzembe helyezni.
A tervezet 2025-ben készült, viszont az EURO 6 besorolás 2014. szeptemberében lépett hatályba, vagyis mostanra 11 éves. Eszerint 11 éves taxik is forgalomban lehetnek!
Ezért javasoljuk a (7) pontot korszerűsíteni, mégpedig oly módon, hogy a taxiszolgáltatásra 2026. január 1. napjától csak teljesen elektromos meghajtású személygépkocsit lehessen újonnan bejegyeztetni;
2028-tól január 1. napjától kizárólag EURO 6 vagy annál szigorúbb környezetvédelmi besorolású, vagy csak teljesen elektromos meghajtású személygépkocsival lehessen taxiszolgáltatást végezni;
2029. január 1. napjától kizárólag teljesen elektromos meghajtású személygépkocsival lehessen taxiszolgáltatást végezni.
A módosítást az alábbiakkal indokoljuk:
Kérjük szíves tájékoztatásukat a fentiekkel kapcsolatos álláspontjukról.
Budapest, 2025. szeptember 15.
Tisztelettel
Tóth Csaba szakpolitikai munkatárs, Lukács András elnök
Tisztelt Lukács András!
Köszönöm, hogy megküldte számunkra is a Fővárosi Taxirendelet módosításának tervezetével összefüggő véleményét.
A tervezetben egyetlen szó sincs arról, hogy az Önkormányzat vagy a szakmai érdekképviseletek bármilyen környezetvédelmi szabályozást kezdeményeztek volna, amit szakmailag Önöknek véleményezni kellene.
A munkabizottságok tavasszal több egyeztetést tartottak, ahova azért sem lettek meghívva, mert nem merült fel egyetlen piaci szereplő részéről sem hasonló igény.
Mivel a taxi-szolgáltatás nem közszolgáltatás, hanem piaci alapon működő szolgáltatás, ezért a szolgáltatással összefüggő összes költség a vállalkozásokat terheli.
A vállalkozásoknak jelenleg nem áll rendelkezésére olyan forrás, hogy önként és dalolva vállalják a többletköltségét az elektromos autók beszerzésére.
Több európai nagyvárosban voltak már arra kísérletek, hogy lecseréljék a taxisok a járműparkot, de erre forrást vagy a helyi Önkormányzat biztosította, vagy közösen a Kormányokkal vállalták a finanszírozását.
Sajnos a töltési infrastruktúra sem tenné lehetővé Budapesten, hogy akár egyidőben és egyszerre a jelenlegi 7000 taxi-jármű fele keressen és találjon üzemképes töltőoszlopot.
A Főváros ugyan 5 évvel ezelőtt kereste annak a lehetőségét, hogy taxi-állomásokon a várakozó taxiknak legyen lehetősége tölteni, de ebből a projektből nem lett semmi.
Mi azt tapasztaljuk, hogy Budapesten még mindig sok az elöregedett dízel busz és áruszállító gépjármű. Ezek a környezetszennyezés többszörösét valósítják meg – a járműszám miatt is – annál az értéknél, amit a taxik okoznak.
A taxik max. életkora nem változott. 10 évesnél idősebb taxi, már nem lehet forgalomban. A pandémia időszakában volt ugyan egy átmeneti intézkedése a Kormánynak ezzel kapcsolatban, de ennek kivezetése folyamatos.
Üdvözlettel
Metál Zoltán elnök, Országos Taxis Szövetség
Tisztelt Elnök Úr!
Köszönöm a válaszát, nagyon hasznos számunkra.
Üdvözlettel:
Lukács András
A rendőrség egy pécsi baleset szemtanúit keresi. A Pécsi Rendőrkapitányság 02010/3002/2025. bűnügyi számon nyomozást folytat…
Alaposan átrendezi az új uniós szabályozás a jogosítványokkal kapcsolatos eddigi rendszert. A hazai részletes szabályok…
Lehetséges, hogy az ön autójában lévő légzsák hibásan működik – vagy ami még rosszabb, egyáltalán…
Vasárnap az Európai Néppárt vezetője megerősítette a belső égésű motorok EU-s tilalmának visszavonását, és Brüsszel…
Pár hét múlva élesednek az első készülékek, amelyek több tulajdonságukban eltérnek az eddigi sebességmérőktől. Például…
Kenőpénzről már mindenki hallott, a kenőszesz már kevésbé gyakori megoldás. Állítólag Magyarország nem Balkán, mégis…