Máshogyan kell indexelni, nőhet a sebességhatár – összegyűjtöttük, mire kell készülni
Jó ideje dolgoznak már a felelősök a közlekedési szabályok módosításán, aminek elsődleges célja, hogy a KRESZ alkalmas legyen a megváltozott közlekedési szokások, vagy éppen az új járművek használatának szabályozására.
Az egyeztetés ezúttal nem csak a felelős szervek, de civil szervezetek és szakértők bevonásával is folyt. Időről-időre már napvilágra kerültek olyan részletek, amik valószínűleg benne lesznek majd a 2026-os szabályban, most összegyűjtöttük, mi az, amit eddig tudni lehet a változásokról. Az új szabályozás nem csak az autósokra vonatkozik majd, érinti többek között a kerékpárosokat, rollerezőket, de még a gyalogosokat is.
Szinte biztosan bevezetik a buszok, járműszerelvények és teherautók számára előírt 90 km/h-s maximális sebességhatárt lakott területen kívül. A tervek közt szerepel a 2,5 méternél nem szélesebb mezőgazdasági vontatók 60 km/h-ban maximált sebessége lakott területen kívül. A személyautók viszont bizonyos szakaszokon, ahol a közút kezelője ezt lehetővé teszi, akár 140-nel is mehetnek majd.
2026-tól lényeges szigorítás léphet életbe a frissen megszerzett jogosítványokkal kapcsolatban: az új szabályozás szerint a kezdő sofőrök nem ülhetnek majd 300 kilowatt (azaz mintegy 400 lóerő) teljesítmény feletti autók volánja mögé. A módosítás célja, hogy csökkentsék a fiatal, rutintalan sofőrök által okozott balesetek számát. A szabályozás például olyan erős terepjárókat is érinthet, amelyek akár 500 lóerő körüli teljesítménnyel bírnak. Ezeket a gépkocsikat a jövőben csak legalább két év vezetési gyakorlat után lehetne irányítani.
Új szabályt vezetnek be az irányjelzéssel kapcsolatban is, az irányváltoztatás előtt legalább két másodperccel meg kell majd kezdeni az indexelést. A vezess.hu felvetése szerint ennek lehetnek gyakorlati akadályai: például amikor egy kis körforgalomból szeretnénk kihajtani, ahol adott esetben nem is tölt két másodpercet az autó.
Ha már indexelés: a vészvillogó használatának szabályain is módosítanának, bevezetnék a gyakorlatból már eddig is ismert módszert, miszerint ha az autós váratlan veszélyt észlel, a vészvillogóval figyelmeztetheti a többieket.
Szabályoznák a követési távolságot is az autópályákon: kötelező lenne a két másodperces távolság betartása, ez annyit tesz, hogy 130 km/h-s sebességnél 72,2 métert tesz meg az autó. Ez egyébként nagyjából annyi, amit a felfestett útburkolati jelek is mutatnak. Lakott területen kívül egy másodperc lenne ez az idő.
Az új KRESZ végre rögzítené az eddig szokáselven működő cipzár-elv alkalmazását is, amikor az autósok felváltva engedik be egymást egy kereszteződésbe, vagy sáv megszűnésekor.
Az idős sofőrök – pontosabban azon sofőrök, akiknek vezetési képessége már nem 100 százalékos – autóját matricával különböztetnék meg, figyelmeztetve ezzel a többi autóst is.
Eddig nem ismert fogalom a védelmi sáv, amit ugyancsak bevezetnének, a hivatalos tervezet szerint „a sérülékenyek védelme és a sebesség ésszerű tagolása érdekében”. Ezt a gyalogosok és kerékpárosok használhatják majd, utóbbiaknál a ki- és behajtásra a sávváltás szabályai lesznek majd irányadóak. A leállósáv megmarad, de a neve valószínűleg az útkezelők kérésére megváltozik majd, ők ugyanis félrevezetőnek, ennél fogva veszélyesnek tartják, hogy így hívják a pályatestnek ezt a részét.
A gyalogosok számára a legfontosabb változás, hogy a gyalogátkelőhelyeken – akár közúton, akár vasúti átkelőben – tilos lesz a mobiltelefon használata. Nem csak telefonálni, de nyomkodni sem szabad majd a készüléket.
Az új KRESZ megkülönbözteti majd a kisebb és nagyobb teljesítményű elektromos rollereket, amiknek vezetéséhez különböző jogosítványokra lesz szükség.
A kisebbeket – amelyek legfeljebb 25 kilométer per órával tudnak menni – csak 12 évnél idősebbek használhatják, és az első két évben sisakot kellene viselniük. Járdán maximum 10 kilométer per órával, máshol 20 kilométer per órával mehetnének, vagy a helyi korlátozást betartva.
Az erősebb elektromos rollerekre kötelező felelősségbiztosítást kellene kötni, és csak 14 éven felüli vezetheti. A legnagyobb megengedett sebesség 45 kilométer per óra lehet.
Utast egyikkel sem lehetne szállítani.
Teljesen megváltozhat a használt autók adásvétele az Európai Unió országaiban. Egy új rendelettervezet szerint a…
MÉG LEHET JELENTKEZNI A MULTIRIDER 2025 VERSENYRE A Magyar Autóklub idén is megrendezi a MultiRider…
Az augusztus 20-ai ünnepségek miatt ideiglenes forgalomkorlátozás lesz 2025. augusztus 9. és augusztus 23. között…
A külföldi bankkártyás fizetés kényelme vitathatatlan, azonban van, amire nem árt odafigyelni. Sokan épp ilyenkor…
Egy gyorshajtás, egy kagyló a zsebbe, vagy egy rossz parkolás – és máris több tíz-…
A német gyártó befejezi az ID-sorozatot, legalábbis ami a névadást illeti. A Volkswagen lezárja az…