Itt van minden, amit tudni kell a vonóhorgok felhelyezéséről

Erre érdemes figyelni, hogy elkerüljük a nagy kiadásokat

Szeretne utólagosan felszerelni egy vonóhorgot – például a következő költözéshez, kerékpártartóhoz vagy lakókocsis nyaraláshoz? Akkor sem kell aggódni, ha a járművön nincs ilyesmi, ugyanis sok autóra ez könnyen utólag is felrakható – legyen az akár állandóra beépített, vagy levehető és elforgatható. Az AutoBild összeszedte a legfontosabb tudnivalókat, mi pedig kiegészítettük a hazai szabályozás részleteivel.

  • A vonóhorog utólagos felszerelése lehetséges a jármű típusának és gyártói előírásainak megfelelően
  • Az utólagos felszereléshez különböző típusú vonóhorgok állnak rendelkezésre, ilyenek például a merev, levehető és forgatható változatok
  • A felszerelés esetenként hivatalos jóváhagyást igényelhet, amely többletköltséggel járhat

Mely járművek alkalmasak az utólagos felszerelésre?

A legtöbb autóra gond nélkül felszerelhető vonóhorog, de vannak korlátozások is – például az elektromos, hibrid és sportos járművek esetében. A vonóhorog általában akkor szerelhető fel utólag, ha a jármű gyártója jóváhagyta a megfelelő típusra vonatkozó vontatási kapacitást és vonóhorog-terhelést. Az utólagos felszerelés azonban hivatalos jóváhagyás nélkül is lehetséges, de akkor egyedi jóváhagyásra van szükség, ami meglehetősen drága. További követelmény, hogy a pótkocsivontató felszerelése után a vonóhorognak terheléskor 350-420 milliméteres magasságban kell lennie a talajtól.

Szintén fontos, hogy a jármű fékrendszerének elég erősnek kell lennie ahhoz, hogy lelassítsa a pluszsúlyt. Ez leginkább a legfeljebb 750 kilogrammos pótkocsikra vonatkozik. A 750 kilogramm vagy annál nagyobb megengedett össztömegű pótkocsiknak ugyanis a törvény szerint saját fékekkel kell rendelkezniük. Ezenkívül az autónak megfelelő motorhűtésre és stabil, a terhelést elviselő alvázra van szüksége. Ha új járművet rendelnek pótkocsis csatlakozóval, a gyártók néha feljavítják az autót pótkocsis üzemre – például megerősített rugókkal a hátsó tengelyen vagy nagyobb hűtőrendszerrel (nagyobb hűtő, további ventilátorok), hogy jobban bírja a nagyobb terhelést. Ha járművünket utólagosan szereljük fel vonóhoroggal, és azt tervezzük, hogy sokat használjuk majd nagy terhekkel, akkor érdemes tájékozódnunk arról, hogy van-e értelme ezen alkatrészek utólagos korszerűsítésének is.

A vonóhorgok típusai

Merev vonóhorog: különösen alkalmas arra, hogy folyamatosan használjuk. Hivatásos sofőrök és cégek gyakran használják ezt a változatot, ez a legolcsóbb módja a vonóhorog utólagos felszerelésének. A gömbfejjel ellátott vonóhorgot csavarozott vagy hegesztett gömbfejjel használják. Ebben az esetben a merev azt jelenti, hogy a gömbfejjel ellátott pótkocsi-berendezés szilárdan rögzítve van a rögzítő kereszttartóhoz, és nem lehet eltávolítani.

Levehető vonóhorog: azok számára ajánlott, akik csak alkalmanként szeretnének vonóhorgot használni. A rögzített változattal ellentétben nem kell állandó változtatásokat végezni az autón. Amikor nincs használatban, a vonóhorog néhány egyszerű lépéssel eltávolítható. Az autó megszokott megjelenése megmarad.

Fontos megjegyezni, hogy nincs olyan törvény vagy rendelet, amely előírja a vonóhorog eltávolítását, ha pótkocsi nélkül utazunk, de van egy kivétel. A levehető vonóhorgot akkor kell eltávolítani, ha ezt a jármű okmányai vagy a típusjóváhagyás előírja. Például ha a vonóhorog gömbfeje eltakarja a rendszámtáblát, amikor pótkocsi nélkül közlekedik.

A költségek megtakarítása érdekében használaton kívül érdemes leszerelni a levehető vonóhorgot. Hátulról történő ütközés esetén ugyanis a felszerelt vonóhorog növelheti a sérült fél járművében keletkező károkat. Ha a levehető vonóhorgot nem távolítják el, akkor az üzemeltetési kockázat növekedése miatt vélelmezhető a közreható gondatlanság.

Forgatható: Az elfordítható vonóhorog praktikus, elegáns és nem feltűnő lehetőség az utólagos felszereléshez: a vonóhorog könnyen elfordítható a lökhárító alatt, és másodpercek alatt újra használható. Ideális alkalmi felhasználók számára. Ez a fajta vonóhorog azonban nem csavarozható minden lökhárító alá, a rendszer pedig nem minden autóhoz érhető el. Ha saját magunk szereltük fel a forgatható vonóhorgot, akkor azt egy vizsgáló szervezetnek jóvá kell hagynia és be kell jegyeztetni. A szakember ezután még egyszer alaposan megnézi, hogy a készüléket helyesen és biztonságosan szerelték-e fel.

Mennyibe kerül egy vonóhorog utólagos felszerelése?

Az anyagköltségek a vonóhorog típusától és kialakításától függően változnak. Egy másik döntő tényező az, hogy mekkora terhelést kívánunk a vonóhoroggal szállítani. Egy merev vonóhorog kevesebbe kerül, mint a levehető megoldás. A vonóhorog árai nagyjából 300 és 1500 euró (120 és 600 ezer forint) között mozognak. Ehhez jön még a szükséges elektromos készlet, amely nem mindig tartozik automatikusan a csomaghoz, és átlagosan 50 és 250 euró (20 és 100 ezer forint) közötti összegbe kerül.

Ha nem tudjuk vagy nem akarjuk saját magunk utólagosan felszerelni a vonóhorgot, akkor a műhelyben felmerülő munkadíjat is ki kell fizetnünk. A beszerelés a vonóhorog típusától és az autó típusától függ, de általában három-öt órát vesz igénybe. Az óradíj 80 és 150 euró (32 és 60 ezer forint) között van. Egyes szervizek fix áron kínálják a vonóhorog beszerelését is.

Vonóhorog saját felszerelése

A legtöbb modellhez mindig részletes telepítési útmutató tartozik, amely leírja az összes lépést. Mindazonáltal a kézügyesség előnyt jelent. A megfelelő szerszámokra is szükség van. Egy vonóhorog utólagos felszerelése házilag körülbelül két-öt órát vesz igénybe.

Regisztráció és engedélyezés – utólagos felszerelés esetén kötelező

Németországban például nem minden utólagosan felszerelt vonóhorgot kell műszaki vizsgálóközpont által jóváhagyni vagy nyilvántartásba venni, idehaza viszont a szabályozás értelmében a vonóhorog felszerelése után azonnal mennünk kell a vizsgaállomásra és engedélyeztetnünk kell azt. Ezután a forgalmiba is bejegyzik a vonóhorog meglétét, ez még a legegyszerűbb, bringaszállításra használt eszközökre is vonatkozik.

Itthon így szabályozzák

Magyarországon a B kategóriás, vagyis személyautóra érvényes jogosítvánnyal maximum 750 kilós utánfutót vontathatunk. A járműszerelvény össztömege így legfeljebb 4250 kilogramm lehet, illetve a vontatmány tömege nem lépheti át a vontató jármű súlyát. Friss vezetői engedéllyel két évig semmit nem lehet vontatni, valamint utánfutóval a sebességhatárok is változnak: lakott területen belül mindenhol legfeljebb 50-nel, azon kívül 70-nel, autópályán pedig maximum 80 km/órával lehet hajtani.

Forrás: blikk.hu Kép: illusztráció

-ko

Recent Posts

Roadpol speed – fókuszban a gyorshajtók

A rendőrség augusztus 4. és 10. között Magyarország egész területén sebességellenőrzést végez.  A gyorshajtók kiszűrése…

2 óra ago

Zúgnak a helikoptertaxik a Hungaroringre, 3,4 millió forint is lehet fejenként egy oda-vissza út

Hiába tiltakozott Karácsony Gergely tavaly hangosan a Forma-1 hétvégéjén jelentős számban közlekedő helikoptertaxik miatt, azok…

1 nap ago

Gyorshajtás: 25 járművet foglaltak le eddig Burgenlandban

Burgenlandban ismét lefoglalták egy gyorshajtó autóját, ezúttal Nickelsdorf/Miklóshalmanál. Ezzel az idén lefoglalt járművek száma tízre…

1 nap ago

Hetekig nehezebb lesz az élet az M0-son

Figyelmezteti a közlekedőket a Magyar Közút: heteken át tartó felújítás indul az M0-son, ezért a…

1 nap ago

Műszaki vizsgáztatás: száz nap alatt 1068 alkalommal vesztegették meg a kormánytisztviselőket

A nyomozó ügyészség bűnszövetségben, üzletszerűen elkövetett hivatali vesztegetés elfogadásának bűntette és más bűncselekmények miatt emelt…

2 nap ago

Bezuhant a legkedveltebb használt elektromos autó ára: ennyiért lehet most Tesla Model 3-at venni

Jelentősen csökkent a használt elektromos autók ára Magyarországon 2025 első felében. A Használtautó.hu adatai szerint…

2 nap ago