Categories: Hírek

Van egy módszer, amely lenullázza a hazai autósok büntetőpontjait, sokan nem tudnak róla

Te is gyűjtöd az előéleti pontokat? Ha igen, és már majdnem kipontozódtál, akkor erről a lehetőségről tudnod kell, hogy megússza a jogosítványod.

Korábban szinte teljesen ismeretlen lehetőség volt az autósok körében, hogy önkéntes utánképzéssel csökkentsék a közlekedési előéleti pontjaikat – közismertebb néven a „büntetőpontokat”.

A koronavírus-járványig évente mindössze néhányan – legfeljebb ketten-hárman – éltek ezzel a lehetőséggel, és alig akadt, aki önszántából jelentkezett volna a Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) képzéseire – írja a Közlekedésbiztonsági portál.

Az elmúlt években azonban jelentős fordulat történt: ma már évente 1500-1600 gépjárművezető vesz részt ilyen önkéntes programban, ami azt jelenti, hogy az utánképzésre jelentkezők mintegy ötöde saját elhatározásból jelenik meg.

A növekvő érdeklődés mögött több tényező áll:

  • Egyrészt nőtt a rendőri ellenőrzések gyakorisága és hatékonysága, így nagyobb esély van arra, hogy a közlekedési szabályokat rendszeresen megszegőket elkapják, és ők emiatt pontokat gyűjtenek.
  • Másrészt egyes foglalkozásoknál – például futároknál, taxisoknál vagy kereskedőknél – a jogosítvány megléte elengedhetetlen a munkavégzéshez, így ezekben a szakmákban már tudatosan terveznek az utánképzéssel: évente egyszer – hiszen gyakrabban nem lehet – inkább részt vesznek a képzésen, hogy megelőzzék a vezetői engedélyük elvesztését.

Fontos hangsúlyozni:  a fent felsorolt szakmákban dolgozó sofőrök nem feltétlenül szabályszegőbbek, mint mások – csupán az átlagosnál jóval több kilométert vezetnek, és mivel gyakrabban kerülnek rendőrségi ellenőrzés alá, így statisztikailag nagyobb eséllyel kaphatnak pontokat.

A közlekedési előéleti pontrendszert egyébként 2001-ben vezette be az Országgyűlés, azzal a céllal, hogy ösztönözze az önkéntes szabálykövetést, és javítsa a közúti közlekedés biztonságát. A rendszer lényege, hogy a szabályszegéseket súlyosságuk alapján pontokkal „jutalmazzák” – így a kisebb-nagyobb vétségek különböző mértékben számítanak bele a vezetők „előéletébe”.

3 év után automatikus elévülés

Nem varázsütésre, és nem minden pont egyszerre, hanem minden esetben a pontszám alapját képező szabályszegést megállapító határozat jogerőre emelkedésének, illetve a helyszíni bírság tudomásulvételének időpontjától számítják a három évet.

Forrás: vezess.hu Kép: police.hu

-ko

Recent Posts

Változás jön a magyar jogosítványoknál

Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…

56 perc ago

Sok autós még nem is hallott erről az új uniós szabályról – Az ön autóját is érinti!

Egy új uniós rendelet lépett hatályba, amelyről még alig hallottak az autósok, pedig mindenkit érint…

1 nap ago

Hatalmas horderejű bejelentésekkel érkezik a Toyota az idei Japán Mobilitási Kiállításon

Október 30. és november 9. között, Tokióban kerül megrendezésre a 2025-ös Japán Mobilitási Kiállítás, amely…

2 nap ago

Olcsóbb lesz a jogosítvány: oktató helyett a szülők is taníthatják a kezdő sofőröket

Németországban költségcsökkentő reformra készülnek a jogosítványszerzésben: miután a mobilokba költöztetik az elméleti képzést, a bukás…

2 nap ago

Az október 23-i hosszú hétvégén lesz utoljára nyitva a Pesti alsó rakpart 2025-ben

Változatos programokkal és gyertyafényes vacsorával búcsúzik az idei szezon a Pesti alsó rakparton. A hosszú…

3 nap ago

Ön is e-cigizik vezetés közben? Mostantól ez tilos lehet – mutatjuk, miért!

Egy német sofőrt 150 euróra, vagyis közel 58 000 forintra büntettek, mert vezetés közben az…

4 nap ago