Meglepő, de ez a tempó már gyilkosan hat a villanyautókra

Nem a klíma a legnagyobb ellenség: Ez az egyetlen dolog csökkenti brutális mértékben a villanyautók hatótávját az autópályán.

Egyre hatékonyabbak a hajtásláncok, és egyre nagyobb kapacitású akkumulátorokat építenek be a gyártók. Már akad olyan szériamodell, amivel letekerhető egy töltéssel ezer kilométer, tehát a fejlődés szemmel látható. Mégis a hatótáv még mindig a legsarkosabb kérdéskör a villanyautókkal kapcsolatban. 

Ennek értéke, a megtehető kilométerek alacsony száma a leghangosabb ellenérv, pedig javarészt a hétköznapokban már a legtöbb új elektromos típusnál nem kell kétségbe esve töltőre vadászni. 

Ettől függetlenül egy adott autó fogyasztása, és ezzel a hatótáv komolyan ingadozhat. Ugyanaz a típus felhasználástól függően azonos energiamennyiségből városban simán tudhat 350 kilométert, ami autópályán könnyen 200 környékére csökkenhet. De vajon csak a sebesség a fő tényező? 

Ennek jártak utána a Geotab nevű cégnél, és komoly adatmennyiséget feldolgozva bizonyították azt, amit tapasztalati úton mi is sejtettünk. A Geotab telemetriai adatokkal foglalkozik, a két példát ezek alapján állították fel. A furgont 2,8 millió út alapján modellezték 2000 kisteherautó alapján, 370 000 levezetett órával. A szedánhoz 350 000 utat vizsgáltak meg, ami 180 000 vezetett órát jelentett, 500 autó részvételével. 

Adataikból kiderült, hogy 30 Celsius-fokos külső hőmérséklet mellett egy 65 kWh-s akkumulátorral szerelt elektromos furgon 80 km/h-s sebességnél 230 kilométeres hatótávval bírt, ami őszintén szólva nem egy kiemelkedő érték.

Amint azonban azonos körülmények között a százas (pontosabban 97 km/h-ra) tempót nézték, már csak 195 km-rel lehetett számolni. 113 km/h-s sebességnél a hatótáv 168 km-re esett vissza, autópályás 130-as tempónál (konkrétan 129 km/h-nál) pedig már csak 142 km maradt.

Ez 39 százalékos csökkenés a kiinduló 80 km/h-s tempóhoz képest, ami azért még mindig látványos különbség. 

A Geotab elektromos szedánokat is vizsgált, amelyeknél jobb aerodinamikára számíthatunk. Az eredmények azonban hasonlóak voltak: a 80 km/h-s tempóhoz 446 km-es hatótáv társult, míg 100 km/h-nál már csak 404 km, 130-nál pedig 322 km maradt. Itt tehát egy 28 százalékos különbségről beszélünk, ami már nem olyan komoly, mint a furgon esetén. 

Tehát a villanyautóknál tényleg érdemes visszavenni a tempóból, ha hosszú útra indulunk, a klímát pedig nyugodtan használhatjuk, ez a funkció nem befolyásolja olyan mértékben a fogyasztást, mintha 110 km/h helyett 130 km/h-nál jár a sebességmérő. 

A Geotab néhány egyszerű tippet javasol, amelyekkel a sofőrök a kényelem feláldozása nélkül növelhetik a hatótávot:

  • Csökkentsd a sebességed – már egy kisebb sebességcsökkentés is nagy különbséget jelenthet az autópályán. Sok jármű esetében a tempó 115 km/h-ról (70 mph) 100 km/h-ra (60 mph) való mérséklése akár 10–20%-kal is megnövelheti a megtehető távolságot.
  • Klimatizáld előre az utasteret, amíg a jármű még a töltőre van csatlakoztatva, így az akkumulátor helyett a hálózati áramot használod.
  • Használd hatékonyan a klímát – indítás után ne maximumon, hanem egy hűvös fokozaton kezdd a hűtést, használj belső keringetés üzemmódot, és ha van, részesítsd előnyben az ülésszellőztetést a teljes utastér lehűtésével szemben.
  • Kerüld az agresszív gyorsítást és fékezést, és használd ki a lehető legjobban a visszatápláló fékezést (rekuperációt).
  • Kerüld a villámtöltést extrém hőségben, mivel ez extra terhelést ró az akkumulátorra, és hozzájárulhat a gyorsabb, hosszú távú elhasználódáshoz (degradációhoz).

Forrás: vezess.hu kép: illusztráció

-ko

Recent Posts

December 8-tól bárki bejelentheti a közúti korlátozásokat a BKK Info oldalán

A Budapesti Közlekedési Központ legújabb fejlesztésével a BKK Info oldalán egyszerűen bejelenthetők azok a közúti…

3 óra ago

30 év után hétfőn elköszönt az utasoktól Budapest népszerű taxitársasága

Az utasoktól és a kollégáitól is elköszönt hétői Facebook-posztjában a 6×6 Taxi. A népszerű társaság közölte:…

1 nap ago

Nem szállítunk zsidókat – kidobták a taxiból a korábbi szépségkirálynőt

Miriam Mattova kanadai–szlovák modell szerint vallási alapon tették ki az út szélén, miután az Uber-sofőrje…

1 nap ago

Úgy tűnik, mégsem kell majd évente műszaki vizsgáztatni a tíz évnél öregebb autókat

Noha korábban az Európai Bizottság ezt is felvetette, most úgy tűnik, mégsem kell majd évente műszaki…

1 nap ago

James Bond technika és dublőrök a vizsgákon

Miért kell mobilzavaró eszközt használni a vizsgaközpontokban? Rejtett kamerákkal és apró fülhallgatókkal csalnak a vizsgákon. 300-400…

2 nap ago

Elgázolt két embert egy önvezető taxi Kínában, mindkét sérült intenzív osztályra került.

Két gyalogos került intenzív osztályra, miután szombat reggel súlyos balesetet okozott egy önvezető taxi a kínai Zhuzhou…

2 nap ago