Nem a klíma a legnagyobb ellenség: Ez az egyetlen dolog csökkenti brutális mértékben a villanyautók hatótávját az autópályán.
Egyre hatékonyabbak a hajtásláncok, és egyre nagyobb kapacitású akkumulátorokat építenek be a gyártók. Már akad olyan szériamodell, amivel letekerhető egy töltéssel ezer kilométer, tehát a fejlődés szemmel látható. Mégis a hatótáv még mindig a legsarkosabb kérdéskör a villanyautókkal kapcsolatban.
Ennek értéke, a megtehető kilométerek alacsony száma a leghangosabb ellenérv, pedig javarészt a hétköznapokban már a legtöbb új elektromos típusnál nem kell kétségbe esve töltőre vadászni.
Ettől függetlenül egy adott autó fogyasztása, és ezzel a hatótáv komolyan ingadozhat. Ugyanaz a típus felhasználástól függően azonos energiamennyiségből városban simán tudhat 350 kilométert, ami autópályán könnyen 200 környékére csökkenhet. De vajon csak a sebesség a fő tényező?
Ennek jártak utána a Geotab nevű cégnél, és komoly adatmennyiséget feldolgozva bizonyították azt, amit tapasztalati úton mi is sejtettünk. A Geotab telemetriai adatokkal foglalkozik, a két példát ezek alapján állították fel. A furgont 2,8 millió út alapján modellezték 2000 kisteherautó alapján, 370 000 levezetett órával. A szedánhoz 350 000 utat vizsgáltak meg, ami 180 000 vezetett órát jelentett, 500 autó részvételével.
Adataikból kiderült, hogy 30 Celsius-fokos külső hőmérséklet mellett egy 65 kWh-s akkumulátorral szerelt elektromos furgon 80 km/h-s sebességnél 230 kilométeres hatótávval bírt, ami őszintén szólva nem egy kiemelkedő érték.
Amint azonban azonos körülmények között a százas (pontosabban 97 km/h-ra) tempót nézték, már csak 195 km-rel lehetett számolni. 113 km/h-s sebességnél a hatótáv 168 km-re esett vissza, autópályás 130-as tempónál (konkrétan 129 km/h-nál) pedig már csak 142 km maradt.
Ez 39 százalékos csökkenés a kiinduló 80 km/h-s tempóhoz képest, ami azért még mindig látványos különbség.
A Geotab elektromos szedánokat is vizsgált, amelyeknél jobb aerodinamikára számíthatunk. Az eredmények azonban hasonlóak voltak: a 80 km/h-s tempóhoz 446 km-es hatótáv társult, míg 100 km/h-nál már csak 404 km, 130-nál pedig 322 km maradt. Itt tehát egy 28 százalékos különbségről beszélünk, ami már nem olyan komoly, mint a furgon esetén.
Tehát a villanyautóknál tényleg érdemes visszavenni a tempóból, ha hosszú útra indulunk, a klímát pedig nyugodtan használhatjuk, ez a funkció nem befolyásolja olyan mértékben a fogyasztást, mintha 110 km/h helyett 130 km/h-nál jár a sebességmérő.
A Geotab néhány egyszerű tippet javasol, amelyekkel a sofőrök a kényelem feláldozása nélkül növelhetik a hatótávot:
Forrás: vezess.hu kép: illusztráció
A tanksapkán vagy a töltőpisztolyon van egy viszonylag új betűkombináció, az XTL, ami a közelmúltban…
Egy 28 éves férfi a Nyugati téren nem tett eleget a rendőri jelzésnek, gázt adott,…
Az idei év első hat hónapjában a hazai kiskereskedelmi piacán összesen 1,88 milliárd liter üzemanyag…
Egy 2022‑es keltezésű, Észak‑Koreából kiszivárgott dokumentum feltárja a mindennapi taxiüzemeltetés gyakorlatát: bár a szolgáltatás formálisan…
Veszprém városa a fesztiválszezon csúcsára készült, amikor a Bakony Taxi közösségi oldalán óvatosságra intették az…
Péntek hajnalban, röviddel 02:00 óra előtt egy személyautó sofőrje rendőri jelzésre nem állt meg a…