Categories: Uncategorized

Kiderült, hogy működnek a taxik Észak‑Koreában

Egy 2022‑es keltezésű, Észak‑Koreából kiszivárgott dokumentum feltárja a mindennapi taxiüzemeltetés gyakorlatát: bár a szolgáltatás formálisan állami kézben van, a bevétel megosztásában és a sofőri kapacitásokban markánsan érvényesül a magánszféra szerepe.

Állami‑privát bevételmegosztás

A hivatalos taxitársaságok működtetéséért felelős állami szervek az üzemeltetett járműpark 30 %-át birtokolják, míg a maradék 70 %-ot magántulajdonú autók alkotják. A bevétel is ebben az arányban oszlik meg a központi költségvetés és az autótulajdonosok között, ami valójában egy „látszólagos privatizációs” mechanizmus: a szolgáltatás állami felügyelet alatt marad, de magánvállalkozók bevonásával bővül a kapacitás.

Nők kizárása és alternatív részvétel

A szabályozás tiltja, hogy nők közvetlenül taxisofőrökként dolgozzanak. Ugyanakkor azok a nők, akik magántulajdonban álló autójukat taxisnak regisztrálják, saját belátásuk szerint toborozhatnak férfi sofőröket, és így közvetetten részt vehetnek a személyszállítási üzletben.

Kártyás fizetés és készpénzkorlátozás

Az előírás kötelezővé teszi minden taxi számára a bankkártyás fizetést biztosító terminált és egy okostelefonos fizetési rendszert. Készpénzt kizárólag külön engedéllyel lehet elfogadni, ám a dokumentum nem részletezi, hogy ezt a helyi sofőrök milyen arányban tartják be a gyakorlatban.

Gazdasági és társadalmi hatások

Ez a hibrid állami‑magán modell látszólag növeli a szolgáltatás rugalmasságát és kapacitását, ugyanakkor kérdéseket vet fel a nők munkához való hozzáférésének korlátozása miatt. A rendszer versenyképesnek tűnhet, de szigorú állami felügyelet mellett zajlik, ami az átláthatóságot és a tényleges piaci versenyt is gátolhatja.

Forrás: VG.hu

Double D

Recent Posts

Változás jön a magyar jogosítványoknál

Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…

13 óra ago

Sok autós még nem is hallott erről az új uniós szabályról – Az ön autóját is érinti!

Egy új uniós rendelet lépett hatályba, amelyről még alig hallottak az autósok, pedig mindenkit érint…

2 nap ago

Hatalmas horderejű bejelentésekkel érkezik a Toyota az idei Japán Mobilitási Kiállításon

Október 30. és november 9. között, Tokióban kerül megrendezésre a 2025-ös Japán Mobilitási Kiállítás, amely…

3 nap ago

Olcsóbb lesz a jogosítvány: oktató helyett a szülők is taníthatják a kezdő sofőröket

Németországban költségcsökkentő reformra készülnek a jogosítványszerzésben: miután a mobilokba költöztetik az elméleti képzést, a bukás…

3 nap ago

Az október 23-i hosszú hétvégén lesz utoljára nyitva a Pesti alsó rakpart 2025-ben

Változatos programokkal és gyertyafényes vacsorával búcsúzik az idei szezon a Pesti alsó rakparton. A hosszú…

4 nap ago

Ön is e-cigizik vezetés közben? Mostantól ez tilos lehet – mutatjuk, miért!

Egy német sofőrt 150 euróra, vagyis közel 58 000 forintra büntettek, mert vezetés közben az…

5 nap ago