Categories: Uncategorized

Kiderült, hogy működnek a taxik Észak‑Koreában

Egy 2022‑es keltezésű, Észak‑Koreából kiszivárgott dokumentum feltárja a mindennapi taxiüzemeltetés gyakorlatát: bár a szolgáltatás formálisan állami kézben van, a bevétel megosztásában és a sofőri kapacitásokban markánsan érvényesül a magánszféra szerepe.

Állami‑privát bevételmegosztás

A hivatalos taxitársaságok működtetéséért felelős állami szervek az üzemeltetett járműpark 30 %-át birtokolják, míg a maradék 70 %-ot magántulajdonú autók alkotják. A bevétel is ebben az arányban oszlik meg a központi költségvetés és az autótulajdonosok között, ami valójában egy „látszólagos privatizációs” mechanizmus: a szolgáltatás állami felügyelet alatt marad, de magánvállalkozók bevonásával bővül a kapacitás.

Nők kizárása és alternatív részvétel

A szabályozás tiltja, hogy nők közvetlenül taxisofőrökként dolgozzanak. Ugyanakkor azok a nők, akik magántulajdonban álló autójukat taxisnak regisztrálják, saját belátásuk szerint toborozhatnak férfi sofőröket, és így közvetetten részt vehetnek a személyszállítási üzletben.

Kártyás fizetés és készpénzkorlátozás

Az előírás kötelezővé teszi minden taxi számára a bankkártyás fizetést biztosító terminált és egy okostelefonos fizetési rendszert. Készpénzt kizárólag külön engedéllyel lehet elfogadni, ám a dokumentum nem részletezi, hogy ezt a helyi sofőrök milyen arányban tartják be a gyakorlatban.

Gazdasági és társadalmi hatások

Ez a hibrid állami‑magán modell látszólag növeli a szolgáltatás rugalmasságát és kapacitását, ugyanakkor kérdéseket vet fel a nők munkához való hozzáférésének korlátozása miatt. A rendszer versenyképesnek tűnhet, de szigorú állami felügyelet mellett zajlik, ami az átláthatóságot és a tényleges piaci versenyt is gátolhatja.

Forrás: VG.hu

Double D

Recent Posts

Hamis sofőrök a Veszprém fesztiválján

Veszprém városa a fesztiválszezon csúcsára készült, amikor a Bakony Taxi közösségi oldalán óvatosságra intették az…

2 nap ago

Rendőrök elől menekülő ámokfutó okozott balesetet a Blaha Lujza téren

Péntek hajnalban, röviddel 02:00 óra előtt egy személyautó sofőrje rendőri jelzésre nem állt meg a…

4 nap ago

Kreatív „sufnituning”: házi légkondi Kandahár taxijain

Kandahár tartományában egy hetek óta tartó, 40 °C körüli hőhullám kínozza a helyieket, ahol a…

4 nap ago

Európa elektromos hálózata a határán az e-autók töltési igényei miatt

2025 elejétől Magyarországon is drasztikusan nő a bárki számára elérhető elektromosjármű-töltőpontok száma: a nagy benzinkúttársaságok…

5 nap ago

Az idős utas életéért küzdött a taxis és a rendőrök Budapesten

Kedd reggel egy 75 év körüli nő taxizott a fővárosban, amikor hirtelen rosszul lett és…

6 nap ago

Biztonsági trükk a gyakorlatban

Sokan hallották már, hogy parkoláskor inkább egyenes kerekekkel érdemes állni – mégis rengeteg autó áll…

7 nap ago