Egy 2022‑es keltezésű, Észak‑Koreából kiszivárgott dokumentum feltárja a mindennapi taxiüzemeltetés gyakorlatát: bár a szolgáltatás formálisan állami kézben van, a bevétel megosztásában és a sofőri kapacitásokban markánsan érvényesül a magánszféra szerepe.
A hivatalos taxitársaságok működtetéséért felelős állami szervek az üzemeltetett járműpark 30 %-át birtokolják, míg a maradék 70 %-ot magántulajdonú autók alkotják. A bevétel is ebben az arányban oszlik meg a központi költségvetés és az autótulajdonosok között, ami valójában egy „látszólagos privatizációs” mechanizmus: a szolgáltatás állami felügyelet alatt marad, de magánvállalkozók bevonásával bővül a kapacitás.
A szabályozás tiltja, hogy nők közvetlenül taxisofőrökként dolgozzanak. Ugyanakkor azok a nők, akik magántulajdonban álló autójukat taxisnak regisztrálják, saját belátásuk szerint toborozhatnak férfi sofőröket, és így közvetetten részt vehetnek a személyszállítási üzletben.
Az előírás kötelezővé teszi minden taxi számára a bankkártyás fizetést biztosító terminált és egy okostelefonos fizetési rendszert. Készpénzt kizárólag külön engedéllyel lehet elfogadni, ám a dokumentum nem részletezi, hogy ezt a helyi sofőrök milyen arányban tartják be a gyakorlatban.
Ez a hibrid állami‑magán modell látszólag növeli a szolgáltatás rugalmasságát és kapacitását, ugyanakkor kérdéseket vet fel a nők munkához való hozzáférésének korlátozása miatt. A rendszer versenyképesnek tűnhet, de szigorú állami felügyelet mellett zajlik, ami az átláthatóságot és a tényleges piaci versenyt is gátolhatja.
Forrás: VG.hu
Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…
Egy új uniós rendelet lépett hatályba, amelyről még alig hallottak az autósok, pedig mindenkit érint…
Október 30. és november 9. között, Tokióban kerül megrendezésre a 2025-ös Japán Mobilitási Kiállítás, amely…
Németországban költségcsökkentő reformra készülnek a jogosítványszerzésben: miután a mobilokba költöztetik az elméleti képzést, a bukás…
Változatos programokkal és gyertyafényes vacsorával búcsúzik az idei szezon a Pesti alsó rakparton. A hosszú…
Egy német sofőrt 150 euróra, vagyis közel 58 000 forintra büntettek, mert vezetés közben az…