Categories: Hírek

Kreatív „sufnituning”: házi légkondi Kandahár taxijain

Kandahár tartományában egy hetek óta tartó, 40 °C körüli hőhullám kínozza a helyieket, ahol a taxisoknak földrengésnél is nagyobb túlélőkészségre van szükségük a mindennapi járatok lebonyolításához. Mivel a legtöbb gépkocsiban vagy egyáltalán nincs klímaberendezés, vagy az csak hangos, de nem hűt, a helyi fuvarozók maguk szerelték be a túlélés zálogát jelentő eszközt a tetőre: saját készítésű „légkondikat” telex.

A házi légkondi működése

A tetőre erősített, fémszerkezetből és tárolótartályból álló konstrukciót hideg vízzel töltik meg: a vízhűtéses hőcserélőn áthaladó levegőt egy vaskos, flexibilis cső vezeti be a kocsi belső terébe a hátsó ablakon át. Így az utastérben több fokkal alacsonyabb hőmérsékletet lehet elérni, mint a külső, perzselő utcai forróságban telex.

A rendszer hátránya viszont, hogy naponta legalább kétszer manuálisan kell pótolni a vizet – a vékony tartályban gyorsan felmelegszik, így a teljesítmény csak rövid ideig tartható fenn. A sofőrök emiatt vagy útközben vásárolnak hideg vizet, vagy a főbb útvonalak mentén kialakított, árnyékos pihenőknél tartanak rövid szünetet.

Utasok visszajelzése és biztonsági aggályok

A „sufnituning” eredményét elsőre otrombának tartják a járókelők, ugyanakkor az utasok már messziről felismerik, melyik taxiban van valódi klíma, és hálásan fogadják a hidegebb levegőt. Többen azt említik, hogy ezek a kocsik a forró belvárosi dugóban akár 10–12 °C-kal hűvösebb belső klímát biztosítanak telex.

Biztonsági szempontból fontos, hogy a tetőtéri szerelvény stabilan legyen rögzítve, és a vezetékek ne akadályozzák a kilátást vagy a mozgást. A helyi műszaki ellenőrzések ugyan nem vizsgálják hivatalosan a konstrukciót, de az ügyeskedés miatt több fuvarozó is kisebb-nagyobb balesettel szembesült, amikor a túl nehéz egység vagy a megnyúlt csőszakasz akadályozta a kormányzást.

A hőhullám szélesebb következményei

Nemcsak a taxisok, hanem a mezőgazdaság is súlyosan megsínyli a több hete tartó aszályt és perzselő napon érkező meleget: a helyi gazdák jelentős terméskieséssel számolnak, ami az egész afgán élelmiszerellátást veszélybe sodorja. A tavasz is rekordmeleg volt, és az ilyen intenzív hőhullámok a klímaváltozás következtében egyre gyakoribbá válhatnak.

A szakértők szerint a tartós hőség és az egyre ritkábban lehulló csapadék hosszú távon destabilizálja a helyi közlekedést és gazdaságot egyaránt, és már most szükség lenne fenntarthatóbb, professzionálisabb műszaki megoldásokra a járműparkban és a mezőgazdaságban is.

Forrás: Telex

Double D

Recent Posts

Változás jön a magyar jogosítványoknál

Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…

16 óra ago

Sok autós még nem is hallott erről az új uniós szabályról – Az ön autóját is érinti!

Egy új uniós rendelet lépett hatályba, amelyről még alig hallottak az autósok, pedig mindenkit érint…

2 nap ago

Hatalmas horderejű bejelentésekkel érkezik a Toyota az idei Japán Mobilitási Kiállításon

Október 30. és november 9. között, Tokióban kerül megrendezésre a 2025-ös Japán Mobilitási Kiállítás, amely…

3 nap ago

Olcsóbb lesz a jogosítvány: oktató helyett a szülők is taníthatják a kezdő sofőröket

Németországban költségcsökkentő reformra készülnek a jogosítványszerzésben: miután a mobilokba költöztetik az elméleti képzést, a bukás…

3 nap ago

Az október 23-i hosszú hétvégén lesz utoljára nyitva a Pesti alsó rakpart 2025-ben

Változatos programokkal és gyertyafényes vacsorával búcsúzik az idei szezon a Pesti alsó rakparton. A hosszú…

4 nap ago

Ön is e-cigizik vezetés közben? Mostantól ez tilos lehet – mutatjuk, miért!

Egy német sofőrt 150 euróra, vagyis közel 58 000 forintra büntettek, mert vezetés közben az…

5 nap ago