Kandahár tartományában egy hetek óta tartó, 40 °C körüli hőhullám kínozza a helyieket, ahol a taxisoknak földrengésnél is nagyobb túlélőkészségre van szükségük a mindennapi járatok lebonyolításához. Mivel a legtöbb gépkocsiban vagy egyáltalán nincs klímaberendezés, vagy az csak hangos, de nem hűt, a helyi fuvarozók maguk szerelték be a túlélés zálogát jelentő eszközt a tetőre: saját készítésű „légkondikat” telex.
A tetőre erősített, fémszerkezetből és tárolótartályból álló konstrukciót hideg vízzel töltik meg: a vízhűtéses hőcserélőn áthaladó levegőt egy vaskos, flexibilis cső vezeti be a kocsi belső terébe a hátsó ablakon át. Így az utastérben több fokkal alacsonyabb hőmérsékletet lehet elérni, mint a külső, perzselő utcai forróságban telex.
A rendszer hátránya viszont, hogy naponta legalább kétszer manuálisan kell pótolni a vizet – a vékony tartályban gyorsan felmelegszik, így a teljesítmény csak rövid ideig tartható fenn. A sofőrök emiatt vagy útközben vásárolnak hideg vizet, vagy a főbb útvonalak mentén kialakított, árnyékos pihenőknél tartanak rövid szünetet.
A „sufnituning” eredményét elsőre otrombának tartják a járókelők, ugyanakkor az utasok már messziről felismerik, melyik taxiban van valódi klíma, és hálásan fogadják a hidegebb levegőt. Többen azt említik, hogy ezek a kocsik a forró belvárosi dugóban akár 10–12 °C-kal hűvösebb belső klímát biztosítanak telex.
Biztonsági szempontból fontos, hogy a tetőtéri szerelvény stabilan legyen rögzítve, és a vezetékek ne akadályozzák a kilátást vagy a mozgást. A helyi műszaki ellenőrzések ugyan nem vizsgálják hivatalosan a konstrukciót, de az ügyeskedés miatt több fuvarozó is kisebb-nagyobb balesettel szembesült, amikor a túl nehéz egység vagy a megnyúlt csőszakasz akadályozta a kormányzást.
Nemcsak a taxisok, hanem a mezőgazdaság is súlyosan megsínyli a több hete tartó aszályt és perzselő napon érkező meleget: a helyi gazdák jelentős terméskieséssel számolnak, ami az egész afgán élelmiszerellátást veszélybe sodorja. A tavasz is rekordmeleg volt, és az ilyen intenzív hőhullámok a klímaváltozás következtében egyre gyakoribbá válhatnak.
A szakértők szerint a tartós hőség és az egyre ritkábban lehulló csapadék hosszú távon destabilizálja a helyi közlekedést és gazdaságot egyaránt, és már most szükség lenne fenntarthatóbb, professzionálisabb műszaki megoldásokra a járműparkban és a mezőgazdaságban is.
Forrás: Telex
Péntek hajnalban, röviddel 02:00 óra előtt egy személyautó sofőrje rendőri jelzésre nem állt meg a…
2025 elejétől Magyarországon is drasztikusan nő a bárki számára elérhető elektromosjármű-töltőpontok száma: a nagy benzinkúttársaságok…
Kedd reggel egy 75 év körüli nő taxizott a fővárosban, amikor hirtelen rosszul lett és…
Sokan hallották már, hogy parkoláskor inkább egyenes kerekekkel érdemes állni – mégis rengeteg autó áll…
Hétfő délután 15–20 mm eső és 80–100 km/órás széllökések kísérték az országot, a Kiderül.hu riasztása…
Az olaszoknál mostantól nincs pardon: aki egyszer már lebukott ittasan a volán mögött, annak be…