Categories: Hírek

Melyik bírja tovább a villanyautóknál, a kaszni vagy az akkumulátor?

  • Az elektromos autókkal szemben sokszor felmerül az a kritika, hogy akkumulátoraik rövid idő alatt elvesztik kapacitásukat és a cseréjük rettentő sokba kerül.
  • Új felmérés készült arról, hogy igazak-e ezek az állítások.

A laikusok gyakran érvelnek azzal az elektromos autók használatával szemben, hogy akkumulátoraik az újratöltések során gyorsan elvesztik áramtároló kapacitásukat, ami a hatótáv jelentős csökkenéséhez vezet. „Csak néhány évig jó az aksi” – mondják, védelmükbe véve a jó öreg benzinmotort.

Hiába gyűlt össze az elmúlt tíz évben jelentős mennyiségű adat, ami cáfolja ezt a vélekedést, sokan nem akarják elereszteni ezt az előítéletet – írta az InsideEVs szakportál, amely idéz egy friss felmérést, ami további érvet szolgáltat a kétkedők véleményével szemben. Nem egy sima felmérésről van szó, hanem a brit Geotab vállalat vizsgálatáról, amely részben flottamenedzsmenttel foglalkozik. 

A cég tízezer autóval szerzett tapasztalatai alapján a modern autóakkumulátorok élettartama, ami alatt elviselhető mértékben csökkennek képességeik, átlagosan 20 év. Ez egészen jó, ha figyelembe vesszük, hogy az Egyesült Államokban 14 év az autók átlagos élettartama. A Geotab legfőbb adata az, hogy a villanyautók akkumulátorainak kapacitása évente átlagosan 1,8 százalékkal csökken.

Ennyit veszít az autós minden évben autója hatótávolságából, ami azt jelenti, hogy két évtized elteltével még mindig rendelkezhet annak majdnem kétharmadával (64 százalékával). Erre persze azt lehet mondani, hogy van olyan akku, amely egyszerűen kipurcan, meghal, ám a felmérés alapján az autók 0,5 százaléka esetén fordul elő, hogy szélütés éri az akkumulátort.

Az átlagos adatok persze finomításra szorulnak. A meleg klíma nem tesz jót az aksinak. Mint minden autó, a villanyautók is a garázsok hűvösében szeretik tölteni nem kevés állásidejüket. Töltés közben különösen kerülendő a forróság. A Geotab azt találta, hogy a gyors töltés csak minimális mértékben gyorsítja az akkuk degradálódását.

További ismert szabály, hogy célszerű a feltöltöttséget 20 és 80 százalék között tartani, bár a brit cég azt találta, hogy a lítium-vas-foszfát akkumulátorok esetén nincs ennek jelentősége. Más tanulmányok szerint az ilyen akkumulátorok ismételt 100 százalékra töltése csökkenti az élettartamukat.

Forrás: totalcar.hu Kép: illusztráció

-ko

Recent Posts

Magyar turisták tucatjai sírnak: brutális büntetések Horvátországban

Egy gyorshajtás, egy kagyló a zsebbe, vagy egy rossz parkolás – és máris több tíz-…

5 óra ago

Leszámol a Volkswagen az ID-sorozattal

A német gyártó befejezi az ID-sorozatot, legalábbis ami a névadást illeti. A Volkswagen lezárja az…

5 óra ago

Taxis hiénák Budapesten: a főváros elismerte, katasztrofális a helyzet, kegyetlen a csalás – „A kezemet nézd, ne a terminált”

Hiába a szigorú ellenőrzések és az egymilliós bírságok, még mindig trükköznek a taxis hiénák Budapesten.…

1 nap ago

Fantomcégek uralják a fővárosi taxipiacot: így csapják be a sofőröket és az államot egyszerre

Egyre több sofőr panaszkodik arra, hogy a budapesti taxispiacot ma súlyos visszaélések és feszült versenyhelyzet…

1 nap ago

Felújítási munkák miatt szombattól jelentős közúti korlátozásokra kell számítani az Astoriánál

Augusztus 9-től 17-ig fontos villamospálya- és útburkolat-felújítási munkák lesznek Budapest egyik legforgalmasabb csomópontjában, az Astoriánál.…

3 nap ago

Ez ám a jó hír az elektromos autósoknak

Megújult az E.ON Drive Infrastructure (EDRI) több mint 400 elektromosautó-töltőpontból álló hálózata: új arculatot kaptak…

3 nap ago