Categories: Hírek

Melyik bírja tovább a villanyautóknál, a kaszni vagy az akkumulátor?

  • Az elektromos autókkal szemben sokszor felmerül az a kritika, hogy akkumulátoraik rövid idő alatt elvesztik kapacitásukat és a cseréjük rettentő sokba kerül.
  • Új felmérés készült arról, hogy igazak-e ezek az állítások.

A laikusok gyakran érvelnek azzal az elektromos autók használatával szemben, hogy akkumulátoraik az újratöltések során gyorsan elvesztik áramtároló kapacitásukat, ami a hatótáv jelentős csökkenéséhez vezet. „Csak néhány évig jó az aksi” – mondják, védelmükbe véve a jó öreg benzinmotort.

Hiába gyűlt össze az elmúlt tíz évben jelentős mennyiségű adat, ami cáfolja ezt a vélekedést, sokan nem akarják elereszteni ezt az előítéletet – írta az InsideEVs szakportál, amely idéz egy friss felmérést, ami további érvet szolgáltat a kétkedők véleményével szemben. Nem egy sima felmérésről van szó, hanem a brit Geotab vállalat vizsgálatáról, amely részben flottamenedzsmenttel foglalkozik. 

A cég tízezer autóval szerzett tapasztalatai alapján a modern autóakkumulátorok élettartama, ami alatt elviselhető mértékben csökkennek képességeik, átlagosan 20 év. Ez egészen jó, ha figyelembe vesszük, hogy az Egyesült Államokban 14 év az autók átlagos élettartama. A Geotab legfőbb adata az, hogy a villanyautók akkumulátorainak kapacitása évente átlagosan 1,8 százalékkal csökken.

Ennyit veszít az autós minden évben autója hatótávolságából, ami azt jelenti, hogy két évtized elteltével még mindig rendelkezhet annak majdnem kétharmadával (64 százalékával). Erre persze azt lehet mondani, hogy van olyan akku, amely egyszerűen kipurcan, meghal, ám a felmérés alapján az autók 0,5 százaléka esetén fordul elő, hogy szélütés éri az akkumulátort.

Az átlagos adatok persze finomításra szorulnak. A meleg klíma nem tesz jót az aksinak. Mint minden autó, a villanyautók is a garázsok hűvösében szeretik tölteni nem kevés állásidejüket. Töltés közben különösen kerülendő a forróság. A Geotab azt találta, hogy a gyors töltés csak minimális mértékben gyorsítja az akkuk degradálódását.

További ismert szabály, hogy célszerű a feltöltöttséget 20 és 80 százalék között tartani, bár a brit cég azt találta, hogy a lítium-vas-foszfát akkumulátorok esetén nincs ennek jelentősége. Más tanulmányok szerint az ilyen akkumulátorok ismételt 100 százalékra töltése csökkenti az élettartamukat.

Forrás: totalcar.hu Kép: illusztráció

-ko

Recent Posts

December 8-tól bárki bejelentheti a közúti korlátozásokat a BKK Info oldalán

A Budapesti Közlekedési Központ legújabb fejlesztésével a BKK Info oldalán egyszerűen bejelenthetők azok a közúti…

53 perc ago

30 év után hétfőn elköszönt az utasoktól Budapest népszerű taxitársasága

Az utasoktól és a kollégáitól is elköszönt hétői Facebook-posztjában a 6×6 Taxi. A népszerű társaság közölte:…

1 nap ago

Nem szállítunk zsidókat – kidobták a taxiból a korábbi szépségkirálynőt

Miriam Mattova kanadai–szlovák modell szerint vallási alapon tették ki az út szélén, miután az Uber-sofőrje…

1 nap ago

Úgy tűnik, mégsem kell majd évente műszaki vizsgáztatni a tíz évnél öregebb autókat

Noha korábban az Európai Bizottság ezt is felvetette, most úgy tűnik, mégsem kell majd évente műszaki…

1 nap ago

James Bond technika és dublőrök a vizsgákon

Miért kell mobilzavaró eszközt használni a vizsgaközpontokban? Rejtett kamerákkal és apró fülhallgatókkal csalnak a vizsgákon. 300-400…

2 nap ago

Elgázolt két embert egy önvezető taxi Kínában, mindkét sérült intenzív osztályra került.

Két gyalogos került intenzív osztályra, miután szombat reggel súlyos balesetet okozott egy önvezető taxi a kínai Zhuzhou…

2 nap ago