Categories: HírekUncategorized

Leállhatnak a gyártósorok, óriási bajban az autógyártók

A Kínából származó ásványi anyagok megvonása világszerte megbénítja az autógyártókat. Egy gyors megoldás nélkül lassulhat, de akár le is állhat a termelés.

A probléma súlyát tükrözi, hogy a japán Suzuki ideiglenesen leállította a gyártását az anyaországában. A német autógyártók pedig biztosak benne, hogy a kínai szigorítás a helyi gazdaságok megrengetésével fenyeget – írja az Index.

Kína még áprilisban függesztett fel bizonyos ritkaföldfém-ásványok és mágnesek exportját Amerikába, a korlátozás azonban mostanra másokra is kiterjedt, amely jelentős nyersanyagkiesést jelent az autó-, félvezető-, és repülőgépiparban.

A problémát súlyát tükrözi, hogy a japán Suzuki ideiglenesen leállította a gyártását az anyaországában. A német autógyártók pedig biztosak benne, hogy a kínai szigorítás a helyi gazdaságok megrengetésével fenyeget – írja az Index.

Kína még áprilisban függesztette fel bizonyos ritkaföldfém-ásványok és mágnesek exportját Amerikába, a korlátozás azonban mostanra másokra is kiterjedt, amely jelentős nyersanyagkiesést jelent az autó-, félvezető-, és repülőgépiparban.

Peking eszközként használta fel a nyersanyagokat a Donald Trump által kirobbantott vámháborúban, az exporttilalom pedig azóta is kiemelt helyet kap az amerikai és kínai elnök megbeszélésén.

A mágnes exportját – amely nélkülözhetetlen többek között az autó-, drón-, robot- és rakétagyártásban – számos kínai kikötőben leállították. A beszerzők lázasan keresik az alternatív megoldásokat, attól tartva, hogy a gyártás a nyár végén akár teljesen leállhat.

Ha a helyzet nem változik gyorsan, a termelési késedelem, sőt, akár a termeléskiesés sem zárható ki – emelte ki Hildegard Müller, a német autólobbi vezetője.

Aggályokat fogalmazott meg az intézkedések miatt több indiai (Bajaj Auto), német (Volkswagen), koreai (Hyundai) és japán autógyártó is, akik a Trump-kormányzatnak írt levelükben a beszállítói lánc elakadásának súlyos következményeire figyelmeztettek. 

Néhány európai autóalkatrész-gyár máris felfüggesztette a termelést, a Mercedes-Benz pedig a ritkaföldfémek hiánya elleni védekezés módjait keresi.

Az átállás azonban nem egyszerű, sőt szinte lehetetlennek bizonyul, hiszen Kína adja a világ ritkaföldfém-termelésének közel 90 százalékát.

Egyes amerikai és német autógyárak megoldásképpen új motorokat fejlesztenek, amelyekben már nagyon alacsony a ritkaföldfém aránya, sőt, akár teljesen mellőzött. A fejlesztés azonban időigényes, a kritikus ásványi anyagok pedig nem iktathatók ki maradéktalanul.

Forrás: economx.hu Kép: illusztráció

-ko

Recent Posts

Visszaeső – elfogták a taxisra késsel támadó férfit

Elfogták a férfit, aki késsel fenyegetett egy taxist a XVIII. kerületben. Kiderült, hogy tavaly is…

15 óra ago

Osztrák kísérlet: a zöld féklámpák az autó elején minimalizálhatják a balesetek kockázatát

Féklámpák az autó elején? Elsőre szokatlannak hangzik – de valódi különbséget jelenthet. Egy grazi és…

18 óra ago

Gyakori tévhit miatt akár a jogosítványunkat is elveszíthetjük

Bár már egy évtizede működik a VÉDA-rendszer a hazai közutakon, még mindig beleszaladni téves feltételezésekbe…

2 nap ago

Egészen elképesztő, ami a használtautó-piacon történik

A májusi adatok szerint több mint 50 százalékkal nőtt az elektromos autók iránti érdeklődés egy…

2 nap ago

Hamarosan nincs több lebuktatott traffipax

A Google Maps már kivette, a Waze egyelőre még mutatja a traffipaxok helyét – de…

3 nap ago

Ha ilyen autód van nem hajthatsz be ezekbe a városokba

Már nem csak az elektromosok és hibridek sújtják a piaci versenyben a benzines és gázolajos…

4 nap ago