Categories: HírekUncategorized

Leállhatnak a gyártósorok, óriási bajban az autógyártók

A Kínából származó ásványi anyagok megvonása világszerte megbénítja az autógyártókat. Egy gyors megoldás nélkül lassulhat, de akár le is állhat a termelés.

A probléma súlyát tükrözi, hogy a japán Suzuki ideiglenesen leállította a gyártását az anyaországában. A német autógyártók pedig biztosak benne, hogy a kínai szigorítás a helyi gazdaságok megrengetésével fenyeget – írja az Index.

Kína még áprilisban függesztett fel bizonyos ritkaföldfém-ásványok és mágnesek exportját Amerikába, a korlátozás azonban mostanra másokra is kiterjedt, amely jelentős nyersanyagkiesést jelent az autó-, félvezető-, és repülőgépiparban.

A problémát súlyát tükrözi, hogy a japán Suzuki ideiglenesen leállította a gyártását az anyaországában. A német autógyártók pedig biztosak benne, hogy a kínai szigorítás a helyi gazdaságok megrengetésével fenyeget – írja az Index.

Kína még áprilisban függesztette fel bizonyos ritkaföldfém-ásványok és mágnesek exportját Amerikába, a korlátozás azonban mostanra másokra is kiterjedt, amely jelentős nyersanyagkiesést jelent az autó-, félvezető-, és repülőgépiparban.

Peking eszközként használta fel a nyersanyagokat a Donald Trump által kirobbantott vámháborúban, az exporttilalom pedig azóta is kiemelt helyet kap az amerikai és kínai elnök megbeszélésén.

A mágnes exportját – amely nélkülözhetetlen többek között az autó-, drón-, robot- és rakétagyártásban – számos kínai kikötőben leállították. A beszerzők lázasan keresik az alternatív megoldásokat, attól tartva, hogy a gyártás a nyár végén akár teljesen leállhat.

Ha a helyzet nem változik gyorsan, a termelési késedelem, sőt, akár a termeléskiesés sem zárható ki – emelte ki Hildegard Müller, a német autólobbi vezetője.

Aggályokat fogalmazott meg az intézkedések miatt több indiai (Bajaj Auto), német (Volkswagen), koreai (Hyundai) és japán autógyártó is, akik a Trump-kormányzatnak írt levelükben a beszállítói lánc elakadásának súlyos következményeire figyelmeztettek. 

Néhány európai autóalkatrész-gyár máris felfüggesztette a termelést, a Mercedes-Benz pedig a ritkaföldfémek hiánya elleni védekezés módjait keresi.

Az átállás azonban nem egyszerű, sőt szinte lehetetlennek bizonyul, hiszen Kína adja a világ ritkaföldfém-termelésének közel 90 százalékát.

Egyes amerikai és német autógyárak megoldásképpen új motorokat fejlesztenek, amelyekben már nagyon alacsony a ritkaföldfém aránya, sőt, akár teljesen mellőzött. A fejlesztés azonban időigényes, a kritikus ásványi anyagok pedig nem iktathatók ki maradéktalanul.

Forrás: economx.hu Kép: illusztráció

-ko

Recent Posts

Budapest és Miskolc után ma Debrecenben is elindult az Uber

Az alkalmazás immár három magyar városban elérhető Csütörtöktől az Uber alkalmazás már három városban -…

1 nap ago

Figyelmeztetett a rendőrség és a BKK, felfordul a közlekedés Budapesten

Közlekedési fennakadásokra figyelmeztetett a Budapesti Közlekedési Központ a fővárosban július 24. és 28. között, delegációk…

1 nap ago

Itt az év egyik legkockázatosabb időszaka az autósok számára

Megkezdődött az őzek üzekedése. A nyári esték békéjét könnyen megzavarhatja egy hirtelen az útra ugró…

2 nap ago

Van egy módszer, amely lenullázza a hazai autósok büntetőpontjait, sokan nem tudnak róla

Te is gyűjtöd az előéleti pontokat? Ha igen, és már majdnem kipontozódtál, akkor erről a…

2 nap ago

Olcsó villanyautóba kerül az első tömeggyártású félig szilárdtest-akkumulátor?

Bár a teljesen szilárdtest, azaz folyékony elektrolit nélkül készülő akkumulátorokra még az optimista becslések szerint is az évtized…

2 nap ago

Visszamenőleges ellenőrzések – Célkeresztben a 2020-2021-es évek

A Nemzeti Adó-és Vámhivatal alapesetben 5 évre visszamenőleg végezhet ellenőrzéseket az adózóknál. Jelenleg a nemzetközi…

3 nap ago