Categories: HírekKiemelt

Piszkos trükkel lehet megúszni a jogosítvány bevonását Németországban

Egy joghézagot kihasználva online rendszer épült ki azoknak az autósoknak, akik már közel állnak a jogosítványuk elvesztéséhez a büntetőpontok miatt.

Az ADAC frissen publikált cikke egy súlyos és egyre elterjedtebb közlekedési visszaélésre, a „pontkereskedelemre” hívja fel a figyelmet, amely a német büntetőpontrendszer körül alakult ki. Ez a trükkös csalás lehetővé teszi, hogy a közlekedési szabálysértők pénzért másoknak adják át a büntetőpontjaikat vagy a rájuk kiszabott vezetési tilalmat, így elkerülve a súlyosabb szankciókat.

Akárcsak nálunk, Németországban is működik büntetőpontrendszer. A különféle közlekedési kihágásokért eltérő számú büntetőpont jár a sofőröknek. A részletes büntetési tételeket a jogosítványról szóló rendelet 13. melléklete alapján lehet kideríteni.

A rendszeres gyorshajtók, a visszaeső szabálysértők számára fenyegető lehet: minden szabálysértést a súlyosságához mérten értékelnek, így a gyorshajtás például 1‒6 pontot is érhet, míg a piros lámpán való áthajtás akár 6 pontot is jelenthet. Ez a lélektani határ, 6 pontnál már új vizsgára, tanórákra kötelezhető az autós, 8 pontnál pedig ugrik a jogosítvány.

Ilyenkor már csak komolyabb orvosi-pszichológiai vizsgálat után szerezhet újra vezetői engedélyt. Ez a vizsgálat az MPU (Medizinisch-Psychologische Untersuchung), közkeletű kinti nevén az Idiotentest.

A pontok elévülése a szabálysértés súlyától függ 2,5‒10 év is lehet. Tehát akinek már nyomja pár pont a vállát, és bajba kerül, kiskaput keres, amit meg is találhat. 

Hogyan működik a pontkereskedelem?

Az eljárás lényege, hogy a szabálysértő – például gyorshajtás, tilos jelzésen való áthaladás vagy telefonhasználat miatt – elkövetett vétsége után a kiszabott pontokat nem maga, hanem egy harmadik személy „vállalja magára”. Ez úgy zajlik, hogy a rendőrségtől vagy a hatóságtól érkező felszólításra a valódi elkövető helyett egy másik személyt neveznek meg, akinek kevesebb pontja van, vagy épp nincs szüksége a jogosítványára.

Az interneten már több olyan platform is létezik, ahol akár teljesen ismeretlen személyek vállalják magukra a szabálysértést – természetesen díjazás fejében. A piacon jellemzően 300–2500 euró közötti összegekért vállalják az „áldozatok”, hogy nevüket adják a szabálysértéshez.

A német törvények szó szerinti szabályozással jelenleg nem tiltják kifejezetten a pontkereskedelmet. Aki azonban szándékosan hamis adatokat közöl a hatóságokkal, vagy más nevében jár el, az csalást és hamis tanúzást követhet el, ami komoly büntetőjogi következményeket vonhat maga után. A hatóságok ezért különösen figyelik az ilyen ügyeket, és igyekeznek kiszűrni a visszaéléseket.

Ez azonban nem egyszerű, mert rengeteg szabálysértési ügy fut, aminek javát automatikusan, minimális emberi beavatkozással futtatnak le a hatósági rendszerek. Az elmosódott fotók, rossz felbontású kameraképek alapján pedig hosszú eljárás lenne bizonyítani, hogy az adott esetnél valóban ki ült a volánnál. 

A 2025 tavaszán készült, reprezentatív ADAC-felmérés szerint a német autósok 25 százaléka már hallott a pontkereskedelemről. Azok körében, akiknek már van pontjuk, ez az arány magasabb. Ugyanakkor a válaszadók döntő többsége elítéli ezt a gyakorlatot, és támogatja annak szigorúbb büntethetőségét.

Az ADAC keményítene a szabályozáson

Az ADAC szerint sürgősen be kell zárni a jogi kiskaput és szigorúbban kell szankcionálni a pontkereskedelmet. A német autóklub többek között a következőket javasolja:

  • A pontkereskedelem jogszabályi tiltása.
  • Magas bírságok (akár 30 000 euró) kiszabása mind a megbízókra, mind a közvetítőkre, mind az átvállalókra.
  • Az online platformok, hirdetések, közösségi oldalak szigorúbb ellenőrzése, szükség esetén letiltása.

Forrás: vezess.hu kép: illusztráció

-ko

Recent Posts

Ugyanannyit fogyasztanak az autók, mint 20 éve, pedig egyre drágábbak

Az Osztrák Közlekedési Klub (VCÖ) tanulmánya szerint az elmúlt két évtizedben csupán kis mértékben csökkent…

19 óra ago

Meglepő, de ez a tempó már gyilkosan hat a villanyautókra

Nem a klíma a legnagyobb ellenség: Ez az egyetlen dolog csökkenti brutális mértékben a villanyautók…

2 nap ago

Új jelölés tűnt fel a dízelautóknál, ezt jelenti az XTL felirat

A tanksapkán vagy a töltőpisztolyon van egy viszonylag új betűkombináció, az XTL, ami a közelmúltban…

2 nap ago

Megdöbbentő, ami kiderült a Blaha Lujza téri ámokfutóról

Egy 28 éves férfi a Nyugati téren nem tett eleget a rendőri jelzésnek, gázt adott,…

2 nap ago

Így alakult a magyarok tankolási szokása az első félévben

Az idei év első hat hónapjában a hazai kiskereskedelmi piacán összesen 1,88 milliárd liter üzemanyag…

4 nap ago

Kiderült, hogy működnek a taxik Észak‑Koreában

Egy 2022‑es keltezésű, Észak‑Koreából kiszivárgott dokumentum feltárja a mindennapi taxiüzemeltetés gyakorlatát: bár a szolgáltatás formálisan…

5 nap ago