Categories: HírekKiemelt

Sok autóvezető ezt nem is tudja a hazai jogosítványról

Egészen érdekes változások történtek 2020-ban és 2021-ben a magyar jogosítványoknál, de még mindig sok autós nincs tisztában vele, pedig pozitív a hozadéka.

Tudod, mekkora össztömegű járművet vezethetsz B kategóriás jogosítvánnyal? Már hallom is, hogy kapásból vágják rá a legtöbben, hogy 3,5 tonna.

Ez így is volt, egészen a 2020-as évek elejéig, amikor is változott a törvény, és az alábbi passzus jelent meg a Magyar Közlöny aktuális számában:

  • B kategóriával lehet vezetni 3,5 tonna össztömeg feletti, de 4250 kg-ot meg nem haladó össztömegű járművet, amennyiben az az Országos Mentőszolgálat sürgősségi betegellátást végző járműve.
  • A másik fontos változás, hogy a 3,5 tonna feletti, de maximum 4250 kg-ot meg nem haladó össztömegű alternatív üzemanyaggal működő járműveket is lehet legalább két éve érvényes B kategóriás jogosítvánnyal vezetni, amennyiben:

a) a 3500 kg feletti tömeg a meghajtórendszernek az ugyanolyan méretű, külső gyújtású vagy kompressziós gyújtású hagyományos belső égésű motorral ellátott jármű meghajtórendszeréhez viszonyított többlettömegének eredménye, valamint

b.) a teherbíró kapacitás ugyanezen nem alternatív üzemanyagú járműhöz viszonyítva nem nagyobb.

Ami azt jelenti, hogy 4,25 tonnát meg nem haladó elektromos járműveket, plug-in hibrideket és gyári CNG-s járműveket is lehet vezetni B-s jogsival. De ez csakis a járműre érvényes, járműszerelvényre nem!

És hogy miért került újra felszínre ez a téma?

Több hazai híroldal tévesen vagy pontatlanul osztotta meg a hírt ‒ külföldi forrásra hivatkozva ‒, hogy mostantól 4,25 tonnás elektromos autókat is lehet vezetni B kategóriás jogosítvánnyal az Európai Unió országaiban, és emiatt változik a jogosítványokra vonatkozó szabályozás.

Ez alapjában véve nem hazugság, de ez Magyarországon már évek óta így van, viszont a lényeg, hogy nem igazán van ekkora össztömegű elektromos vagy alternatív hajtású személyautó.

A dolog leginkább az elektromos hajtású áruszállítókra, közepes méretű teherautókra vonatkozik, amilyeneket például a futárcégek is használnak (Ford E-Transit és társaik).

Egyetlen olyan elektromos személyautót találtunk, amivel ki lehetne használni a megnövelt súlykorlátozást és kaphat rendszámot Európában, ez pedig az új elektromos Hummer, amelynek össztömege több mint 4 tonna, kiviteltől függően.

Forrás: vezess.hu Kép: illusztráció

-ko

Recent Posts

Tévhitek az elektromos autókról: mennyi igaz a legendákból?

Az elektromos autókkal kapcsolatban számos tévhit, vagy inkább meggyőződés kering, amelyek közül nem mindegyik igaz…

18 óra ago

Hány órakor felejti a legtöbb utas a holmijait a taxiban? És miért? És miket?

Előfordult már önnel olyan, hogy egy taxiból kiszállva jött rá: valami ott maradt? Nincs egyedül.…

18 óra ago

Sípolhat az alkoholszonda egy konyakmeggy után: igaznak bizonyul a legenda

Sokan azt mondják, hogy elég egyetlen alkoholos csokit rosszkor bekapni, vagy alkoholos mosót spriccelni a…

18 óra ago

Készülj fel lélekben: 3 hétig javítják majd az M1-M7 autópályát

Javítás kezdődik az M1-M7 autópálya szétválási csomópontjában. A munkálatok három hétig tartanak majd. Ez idő…

18 óra ago

Az állami támogatás ellenére visszaesett Magyarországon az elektromos autók értékesítése

Áprilisban 1,3 százalékkal nőttek az EU-ban az új autó értékesítések, ezzel idén ez az első…

2 nap ago

Felére estek vissza a Tesla eladásai Európában

49 százalékkal csökkentek a Tesla európai eladásai az egy évvel korábbihoz képest, annak ellenére, hogy…

2 nap ago