Categories: HírekKiemelt

Sok autóvezető ezt nem is tudja a hazai jogosítványról

Egészen érdekes változások történtek 2020-ban és 2021-ben a magyar jogosítványoknál, de még mindig sok autós nincs tisztában vele, pedig pozitív a hozadéka.

Tudod, mekkora össztömegű járművet vezethetsz B kategóriás jogosítvánnyal? Már hallom is, hogy kapásból vágják rá a legtöbben, hogy 3,5 tonna.

Ez így is volt, egészen a 2020-as évek elejéig, amikor is változott a törvény, és az alábbi passzus jelent meg a Magyar Közlöny aktuális számában:

  • B kategóriával lehet vezetni 3,5 tonna össztömeg feletti, de 4250 kg-ot meg nem haladó össztömegű járművet, amennyiben az az Országos Mentőszolgálat sürgősségi betegellátást végző járműve.
  • A másik fontos változás, hogy a 3,5 tonna feletti, de maximum 4250 kg-ot meg nem haladó össztömegű alternatív üzemanyaggal működő járműveket is lehet legalább két éve érvényes B kategóriás jogosítvánnyal vezetni, amennyiben:

a) a 3500 kg feletti tömeg a meghajtórendszernek az ugyanolyan méretű, külső gyújtású vagy kompressziós gyújtású hagyományos belső égésű motorral ellátott jármű meghajtórendszeréhez viszonyított többlettömegének eredménye, valamint

b.) a teherbíró kapacitás ugyanezen nem alternatív üzemanyagú járműhöz viszonyítva nem nagyobb.

Ami azt jelenti, hogy 4,25 tonnát meg nem haladó elektromos járműveket, plug-in hibrideket és gyári CNG-s járműveket is lehet vezetni B-s jogsival. De ez csakis a járműre érvényes, járműszerelvényre nem!

És hogy miért került újra felszínre ez a téma?

Több hazai híroldal tévesen vagy pontatlanul osztotta meg a hírt ‒ külföldi forrásra hivatkozva ‒, hogy mostantól 4,25 tonnás elektromos autókat is lehet vezetni B kategóriás jogosítvánnyal az Európai Unió országaiban, és emiatt változik a jogosítványokra vonatkozó szabályozás.

Ez alapjában véve nem hazugság, de ez Magyarországon már évek óta így van, viszont a lényeg, hogy nem igazán van ekkora össztömegű elektromos vagy alternatív hajtású személyautó.

A dolog leginkább az elektromos hajtású áruszállítókra, közepes méretű teherautókra vonatkozik, amilyeneket például a futárcégek is használnak (Ford E-Transit és társaik).

Egyetlen olyan elektromos személyautót találtunk, amivel ki lehetne használni a megnövelt súlykorlátozást és kaphat rendszámot Európában, ez pedig az új elektromos Hummer, amelynek össztömege több mint 4 tonna, kiviteltől függően.

Forrás: vezess.hu Kép: illusztráció

-ko

Recent Posts

Hamis sofőrök a Veszprém fesztiválján

Veszprém városa a fesztiválszezon csúcsára készült, amikor a Bakony Taxi közösségi oldalán óvatosságra intették az…

12 óra ago

Rendőrök elől menekülő ámokfutó okozott balesetet a Blaha Lujza téren

Péntek hajnalban, röviddel 02:00 óra előtt egy személyautó sofőrje rendőri jelzésre nem állt meg a…

3 nap ago

Kreatív „sufnituning”: házi légkondi Kandahár taxijain

Kandahár tartományában egy hetek óta tartó, 40 °C körüli hőhullám kínozza a helyieket, ahol a…

3 nap ago

Európa elektromos hálózata a határán az e-autók töltési igényei miatt

2025 elejétől Magyarországon is drasztikusan nő a bárki számára elérhető elektromosjármű-töltőpontok száma: a nagy benzinkúttársaságok…

4 nap ago

Az idős utas életéért küzdött a taxis és a rendőrök Budapesten

Kedd reggel egy 75 év körüli nő taxizott a fővárosban, amikor hirtelen rosszul lett és…

5 nap ago

Biztonsági trükk a gyakorlatban

Sokan hallották már, hogy parkoláskor inkább egyenes kerekekkel érdemes állni – mégis rengeteg autó áll…

6 nap ago