Categories: HírekKiemelt

Gyalogoszónává alakítják a Belső-Erzsébetvárost – új közlekedési rend jön a bulinegyedben

Gyökeres változás jöhet a bulinegyedben június végétől: az Index birtokába jutott előterjesztés szerint sétálóutcává alakítanák a Belső-Erzsébetváros számos utcáját, miután a VII. kerületi önkormányzat is támogatását fejezte ki a fővárosi tervekkel kapcsolatban. A javaslatot még március 20-án nyújtotta be Vitézy Dávid a Fővárosi Közgyűlésnek.

Az Index birtokába jutott a Fővárosi Közgyűlés elé kerülő, április 23-án kelt előterjesztés, amely jelentősen átalakítaná a VII. kerület belső részének forgalmi rendjét. A tervek szerint több utcában teljesen megszűnne a gépjárműforgalom, míg máshol csak az ott lakók és a célforgalom hajthatna be. A parkolóhelyek száma is csökkenne, helyüket zöldfelületek, mobil utcabútorok vennék át.

Budapest egyik legsűrűbben beépített és a turisták által leglátogatottabb területén, a Belső-Erzsébetvárosban évtizedek óta állandó a gyalogosok és a gépjárművek konfliktusa. A szűk utcákon különösen az esti, éjszakai órákban alakulnak ki „áldatlan állapotok” – fogalmaz az előterjesztés, amelyet Karácsony Gergely főpolgármester és Vitézy Dávid közösen jegyez.

Három kategóriába sorolnák az utcákat

A javaslat szerint 2025. június 21-től új forgalmi rend lépne életbe a területen, ami utcaszakaszonként más-más megoldásokkal biztosítaná – a helyiek érdekeinek védelmével párhuzamosan – a gyalogos-kerékpáros forgalom elsőbbségét. Az utcákat három kategóriába sorolnák:

  1. Teljesen autómentes utcák: Kizárólag gyalogos és kerékpáros forgalom számára lennének használhatók a Kazinczy utca Rákóczi út–Dohány utca és Wesselényi utca–Dob utca közötti, a Dob utca Rumbach Sebestyén utca–Síp utca közötti, valamint a Csányi utca Dob utca–Király utca közötti szakaszai.
  2. Behajtási engedélyhez kötött utcák: A Kazinczy utca Dohány utca–Wesselényi utca közötti, a Király utca Károly krt.–Rumbach Sebestyén utca közötti, a Madách Imre út Asbóth utca–Rumbach Sebestyén utca közötti szakasza, valamint az Asbóth utca esetében a gépjárműbehajtás engedélyhez kötött lenne. Ide csak az ott lakók, a mozgásukban korlátozott személyt szállító járművek, a közszolgáltatók és az építési forgalom, valamint időben korlátozott módon az áruszállítók hajthatnának be.
  3. Forgalomcsillapított, de átjárható utcák: A Belső-Erzsébetváros többi utcájában megmaradna a gépjárműbehajtás és -áthajtás lehetősége, de több szakaszon teljesen megszűnnének vagy jelentősen csökkennének a közterületi parkolóhelyek.

Forgalmi irányok változása és próbaidőszak

Az előterjesztés több helyen tartalmazza a forgalmi irányok módosítását is:

  • A Wesselényi utca egy rövid szakasza a Rumbach Sebestyén utca–Síp utca között kétirányúvá alakulna.
  • A Kis Diófa utca haladási iránya megfordulna, oda a továbbiakban a Király utca felől lehetne behajtani.
  • A Klauzál tér északkeleti oldalán, a vásárcsarnok előtt a jelenlegi kétirányúság megszűnne, a szakasz a Klauzál utcával azonos módon, a Dob utca felé lenne járható.

Két változtatást próbaidőszakkal vezetnek be: a Dob utca érintett szakaszának sétálóutcává alakítása, valamint a Wesselényi utca kétirányúsítása átmenetileg, „pilotjelleggel” történne meg a nyári szünidőben (2025. június 21.–augusztus 20. között). Az időszak végén a tapasztalatokat kiértékelnék, és kedvező esetben a változtatások véglegesek maradnának.

Taxiállomások, rakodóhelyek és lakossági parkolóhelyek

A jelenlegi közlekedési konfliktusok enyhítésére:

  • A taxik számára a terület peremén új taxiállomások létesülnének.
  • Az áruszállítás megkönnyítésére koncentrált rakodóhelyek jönnének létre.
  • Az érintett utcákban megszűnő lakossági parkolóhelyeket a kerületi önkormányzat a környező utcákban található díjfizető parkolóhelyek átalakításával pótolhatná.

Élhetőbb utcák, közösségi terek

Az előterjesztés szerint a forgalmi rend átalakítása nyomán felszabaduló utcák élhetőbbé alakításáról a VII. Kerületi Önkormányzat és az ott élők, helyi civil szervezetek, kulturális szereplők gondoskodhatnak. „A mobil elemekkel, taktikai beavatkozásokkal történő közterületi humanizálás az elmúlt években igen sikeresnek bizonyult például Józsefvárosban, és reményeink szerint hasonlóan kedvező eredményre vezet majd a Belső-Erzsébetvárosban is” – szögezi le a dokumentum.

A forgalomcsillapítási intézkedések második ütemében a Klauzál utca teljes, Rákóczi út–Klauzál tér közötti szakaszának forgalomcsillapítása, a gépjárműbehajtás engedélyhez kötése is megvalósulna, erről azonban egyelőre csak koncepcionális döntést hozna a közgyűlés.

Vitézy március 20-án nyújtotta be azt a javaslatát a Fővárosi Közgyűlésnek, amely szerint a Belső-Erzsébetváros öt utcájáról és útjáról tiltaná ki az autós forgalmat. Az erről készült tájékoztatásában úgy fogalmazott, „budapesti utcák forgalmi rendjéről a főváros dönt, nem lehet a kerületekre várni”. Niedermüller Péter, a kerület polgármestere ekkor az ötletet alapvetően pozitívnak tartotta, de sérelmezte, hogy velük erről nem egyeztetett.

Forrás: index.hu Kép: illusztráció

-ko

Recent Posts

Visszaeső – elfogták a taxisra késsel támadó férfit

Elfogták a férfit, aki késsel fenyegetett egy taxist a XVIII. kerületben. Kiderült, hogy tavaly is…

19 óra ago

Osztrák kísérlet: a zöld féklámpák az autó elején minimalizálhatják a balesetek kockázatát

Féklámpák az autó elején? Elsőre szokatlannak hangzik – de valódi különbséget jelenthet. Egy grazi és…

22 óra ago

Leállhatnak a gyártósorok, óriási bajban az autógyártók

A Kínából származó ásványi anyagok megvonása világszerte megbénítja az autógyártókat. Egy gyors megoldás nélkül lassulhat,…

22 óra ago

Gyakori tévhit miatt akár a jogosítványunkat is elveszíthetjük

Bár már egy évtizede működik a VÉDA-rendszer a hazai közutakon, még mindig beleszaladni téves feltételezésekbe…

2 nap ago

Egészen elképesztő, ami a használtautó-piacon történik

A májusi adatok szerint több mint 50 százalékkal nőtt az elektromos autók iránti érdeklődés egy…

2 nap ago

Hamarosan nincs több lebuktatott traffipax

A Google Maps már kivette, a Waze egyelőre még mutatja a traffipaxok helyét – de…

3 nap ago