A közlekedésbiztonság javítása érdekében egy új EU-s javaslat előírná, hogy a tíz évnél idősebb autók évente vegyenek részt műszaki vizsgán.
Az Európai Bizottság átfogó javaslatcsomagot terjesztett elő a járművek műszaki vizsgáztatásáról, nyilvántartásáról és közúti ellenőrzéséről szóló uniós szabályozás módosítására. A cél kettős: jelentősen csökkenteni a közúti balesetek számát és hatékonyabban fellépni a közlekedésből eredő környezetszennyezés ellen ‒ írta a Portfolio.hu.
A bizottság szerint 2026‒2050 között a tervezett változtatások akár hétezer életet menthetnek meg és 65 ezer súlyos sérülést előzhetnek meg. A javaslat szerint minden tíz évnél idősebb személyautóra és kisteherautóra évente kötelező műszaki vizsga várna ‒ jelenleg kétévente kötelező az ellenőrzés.
Ezzel párhuzamosan a motorkerékpárokra vonatkozó jelenlegi kivételeket megszüntetnék: a 125 köbcenti feletti motorok számára is kötelező lenne a rendszeres műszaki vizsgálat. Az Európai Bizottság indoklása szerint a régi járművek gyakrabban hibásodnak meg, nagyobb valószínűséggel vesznek részt balesetben, és aránytalanul sok káros anyagot bocsátanak ki.
A javaslat értelmében minden szervizelés és javítás alkalmával rögzíteni kellene a kilométeróra állását, az adatokat pedig egy nemzeti adatbázisban tárolnák. Ezek az információk kötelezően átadhatók lennének más tagállamok hatóságainak, például jármű újraregisztrációja esetén.
Az új szabályozás a digitalizáció irányába is elmozdul: egységesített, elektronikus formátumú műszaki vizsga- és forgalmi engedélyeket vezetnének be, a tagállami járműnyilvántartásokat pedig összekapcsolnák. A rendszer képes lenne arra is, hogy a más tagállamban ideiglenesen tartózkodók elvégezhessék a műszaki vizsgát anélkül, hogy hazatérnének, az eredményt pedig ideiglenes érvényű tanúsítvány formájában fogadnák el.
A jogszabálycsomagot a következő lépésben az Európai Parlament és a tanács vizsgálja meg a rendes jogalkotási eljárás keretében, vagyis az esetleges elfogadása még évekre van.
Forrás: vezess.hu kép: illusztráció
Féklámpák az autó elején? Elsőre szokatlannak hangzik – de valódi különbséget jelenthet. Egy grazi és…
A Kínából származó ásványi anyagok megvonása világszerte megbénítja az autógyártókat. Egy gyors megoldás nélkül lassulhat,…
Bár már egy évtizede működik a VÉDA-rendszer a hazai közutakon, még mindig beleszaladni téves feltételezésekbe…
A májusi adatok szerint több mint 50 százalékkal nőtt az elektromos autók iránti érdeklődés egy…
A Google Maps már kivette, a Waze egyelőre még mutatja a traffipaxok helyét – de…
Már nem csak az elektromosok és hibridek sújtják a piaci versenyben a benzines és gázolajos…