Categories: HírekUncategorized

Itt az olcsó B kategóriás jogosítvány, de sokan csak féljogsinak tartják

Nem igazán közismert, de tény, hogy létezik Magyarországon olyan B kategóriás járművezetői engedély, ami kizárólag automata sebességváltós autók vezetésére jogosít. Ez a különleges jogosítvány az úgynevezett „automata váltós korlátozású” kategóriába tartozik, és a vezetői engedély “B” kategória besorolásán belül a 78-as kóddal jelölik. 

EZ A SZÁM AZT JELENTI, HOGY AZ ILYEN ENGEDÉLY BIRTOKOSA KIZÁRÓLAG AUTOMATIKUS SEBESSÉGVÁLTÓVAL SZERELT JÁRMŰVET VEZETHET.

Hódítanak az elektromos autók, változik a trend

Míg évtizedekkel ezelőtt az Egyesült Államokban elsősorban az automata váltós autók domináltak, Európában pedig a manuális váltó volt sokkal elterjedtebb, manapság főleg a hibrid és elektromos autók térhódításával változik a helyzet, hiszen az ilyen járművekben általában nincs hagyományos sebességváltó. Ráadásul az is igaz, hogy 

  • a nagyvárosokban jellemző forgalmi dugókban kényelmesebb automata autót vezetni,
  • illetve az automata váltók technológiája sokat fejlődött, és már nem is fogyasztanak lényegesen többet, mint a manuálisak.

Automata váltóval olcsóbb a jogosítvány

Jelentősen egyszerűbb a jogosítványszerzés, ha a tanuló az automata váltót, és az ehhez kapcsolódó korlátozást választja. A Totalcar erről szóló írásából az is kiderül, hogy a kézi váltó szinte minden esetben megnöveli az óraszámot, 

AUTOMATÁVAL KONKRÉTAN OLCSÓBBAN LEHET JOGOSÍTVÁNYT SZEREZNI. 

Hiába 16 éves a magyar autók átlagéletkora, a lapnak nyilatkozó szakértő szerint néhány év múlva nagyon kevesen akarnak majd kézi váltóval vizsgázni, és ő maga sem tervez egy idő után manuálissal oktatni.

A „féljogsi”

A köz- és a szakvélemény jelentősen eltér a témában: a legtöbb vezetni tanuló vagy nem is tudja, hogy létezik ilyen lehetőség, vagy mereven elzárkózik tőle, mondván, az nem igazi jogsi, féljogsi, nem tud majd igazából vezetni vele – írta a Totalcar.
Hozzáteszik, hogy a legtöbb oktató egyetért abban, hogy az automata váltók terjedésével egyre kisebb korlátozást jelent az így szerzett jogosítvány, hiszen a jövő autóiból egyre inkább kikopik a kézi váltás.

Praktikus választás lehet az „automata jogsi”

Az automata jogosítványt egyébiránt ugyanúgy kell megszerezni, mint a normál “B” kategóriás vezetői engedélyt csakhogy annak a tanulónak,  AKI ÍGY DÖNT, TISZTÁBAN KELL LENNIE AZZAL, HOGY KIZÁRÓLAG AUTOMATA VÁLTÓS AUTÓVAL TANULHAT ÉS VIZSGÁZHAT, illetve aki így szerzi meg a jogosítványát, annak a vezetői engedélyébe bekerül a cikkünk elején említett 78-as kód, ami a korlátozást jelzi. Az ilyen spéci jogosítvány jó választás lehet például annak, aki nehezebben boldogul a kuplungolással, és automata váltós gépkocsija van, miközben hosszabb távon nem is tervezi manuális vezetését

Lehet manuálisra váltani, de nem automatikusan

HA AZ AUTOMATA SZEMÉLYGÉPKOCSIK VEZETÉSÉRE JOGOSÍTÓ ENGEDÉLY BIRTOKOSA KÉSŐBB MÉGIS SZERETNE MANUÁLIS VÁLTÓS AUTÓT VEZETNI, AKKOR ISMÉT VIZSGÁZNIA KELL.

Ilyenkor egy rövidített gyakorlati vizsgát kell letennie, amelynek során manuális váltós autón kell bizonyítania vezetői tudását, de ismételt elméleti vizsgázásra már nincs szükség.

Nem érdemes trükközni

Laptársunk, a Totalcar erről a témáról szóló cikke alapján a büntetés kérdése jogilag kellően szabályozott és világos:  A „KORLÁTOZOTT” JOGOSÍTVÁNNYAL CSAK A KORLÁTOZÁS SZERINTI JÁRMŰ VEZETHETŐ.  Ha a vezetői engedély szerint kizárólag automata váltós autót vezethetünk, akkor manuális váltóra áttérve szabálysértést és bírságot kockáztatunk, extrém esetben a jogosítványt is bevonhatja a hatóság néhány hónapra. A JOG KONKRÉTAN ÚGY TEKINT A SOFŐRRE ILYENKOR, MINT AKI JOGOSÍTVÁNY NÉLKÜL VEZETETT,  és ilyenkor az úgynevezett engedély nélküli vezetés szabálysértést valósul meg, és mivel ez a szabálytalanság nem szerepel a kötelező mértékű bírságokról szóló jogszabályban, az intézkedő rendőrön múlik, hogy milyen szankciót alkalmaz. Meg lehet úszni a kalandot akár egy szóbeli figyelmeztetéssel, de helyszíni bírság vagy szabálysértési feljelentés is lehet belőle. 

De nem csak emiatt veszélyes kockáztatni, hanem azért is, mert egy esetleges baleset elbírálása alkalmával a kötelező felelősségbiztosítás biztosítója is visszakövetelheti a kifizetett kárösszeget az autóstól amiatt, hogy tulajdonképpen jogosítvány nélkül okozta a balesetet a sofőr.

Forrás: economx.hu Kép: YouTube

-ko

Recent Posts

A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen

A CATL második generációs Shenxing akkumulátora öt perc alatt 520 kilométernyi hatótávot képes felvenni, és…

9 óra ago

Csúcsra pörgött a belföldi használtautó-piac márciusban

A DataHouse legfrissebb előzetes adatai szerint márciusban minden eddiginél magasabban alakult a belföldi használtautó-adásvételek száma:…

9 óra ago

Egyre hosszabbak a hibrid Toyoták várólistái

Akár több héttel is számolnia kell annak, aki ilyen autó vásárlásán töri a fejét. Európában…

1 nap ago

A vezetéstámogató kütyük sokaknak bosszúságot okoznak, az autósok gyakran inkább kikapcsolják

A brit sofőrök több mint fele induláskor kikapcsolja a fejlett fedélzeti rendszerek egy részét, derült…

2 nap ago

Húsvét után ismét változékonnyá válik az időjárás

Húsvét után ismét változékonnyá válik az időjárás, a sok napsütés mellett többfelé várható zápor, zivatar,…

2 nap ago

Négy óriás fogott össze Elon Musk ellen – így szorítanák ki a Teslát Európából

Összefogott a Tesla ellen négy európai energetikai vállalat. A cégek mindannyian foglalkoznak elektromos autók töltésével,…

3 nap ago