Categories: Hírek

Egyre hosszabbak a hibrid Toyoták várólistái

Akár több héttel is számolnia kell annak, aki ilyen autó vásárlásán töri a fejét.

Európában kettő-három, Japánban akár hat-hét hónapnyi várakozási idővel kell számolni azoknak, akik bizonyos Toyota-modelleket szeretnének vásárolni. Pedig nem olyan egzotikus típusokról van szó, mint az új generációs Land Cruiser vagy a GR sportautó-család valamelyik tagja, hanem egyszerű családi autókról, amelyeket az emblémán és az ahhoz köthető értékeken kívül egy valami köt össze: a hibrid hajtáslánc.

Az elmúlt öt évben csaknem megháromszorozódott a hibridek iránti globális kereslet, évi 5,7 millióról 16,1 millió darabra, idéz egy kutatást a Reuters hírügynökség; a villanyautóktól való elhidegülés csak rátett még egy lapáttal erre.

A Toyota és beszállítói azonban nem voltak felkészülve erre a rohamra, így jelenleg minden jelentős piacon – az Amerikai Egyesült Államokban, Európában, Japánban és Kínában – megcsappantak a hibridraktárkészletek, a gyártás pedig nem tud lépést tartani az igénnyel.

Ahelyett tehát, hogy a várólisták rövidebbé váltak volna, egyre hosszabb időbe telik, mire az emberek hozzájuthatnak kiszemelt Toyota hibridjükhöz. Európában kétszer olyan hosszú: átlagosan 60-70 nap a szállítási határidő a hibridekre, mint volt 2020-ban. Különösen kritikus a helyzet a Yaris Cross Hybrid és a RAV4 Plug-In Hybrid esetében. Japánban kettő-öt hónap elteltével vehetik csak át autójukat a vevők. Észak-Amerikában egyes kereskedésekben tisztára seperték a raktárakat, és a helyzet megoldását a vámháború miatt kialakult bizonytalanság sem segíti. Indiában, a Toyota egyik legnagyobb ütemben növekvő piacán kettő-kilenc hónappal kell számolniuk a reménybeli vevőknek.

A helyzetre rövid távon nem várható megoldás. A Toyota hivatalos közleménye szerint, bár mindent megtesznek a helyzet javításáért, a gyártás felfuttatásáért, jelenleg az eredeti terveknek megfelelően, a kapacitásokat maximálisan kiaknázva gyártják a hibrid komponenseket, illetve az autókat – magyarul ahhoz, hogy ennél több autót tudjanak gyártani, a beszállítói lánctól kezdve a gyártókapacitásokig mindent át kell tervezni. Hatalmas beruházásokat indítottak útjukra ennek érdekében – a legnagyobb a 14 milliárd dolláros összértéket képviselő észak-karolinai akkumulátorgyár –, az igazi problémát azonban a második, harmadik vonalbeli beszállítók jelentik, akiknél a legkisebb kiesés is komoly fennakadást jelenthet az értéklánc felsőbb szintjein.

Forrás: autoszektor.hu Kép: Illusztráció

-ko

Recent Posts

Ha ilyen autód van nem hajthatsz be ezekbe a városokba

Már nem csak az elektromosok és hibridek sújtják a piaci versenyben a benzines és gázolajos…

6 óra ago

Májusban is lendületesen bővült a hazai elektromos járműpark

2020 elejéhez képest tízszeresére nőtt a tisztán elektromos járműállomány Magyarországon. Minden idők második legjobb havi…

2 nap ago

Autósok figyelem: ez a hiba akár félmillióba is kerülhet

A lejárt jogosítvány nem csupán egy adminisztratív baki, hanem súlyos következményekkel is jár. Aki nem…

2 nap ago

A római taxisok felháborodtak, mert Max Verstappenéhez hasonlították a vezetési stílusukat

A római taxisok nem örültek neki, hogy a négyszeres Formula–1-es világbajnok Max Verstappenéhez hasonlították a…

2 nap ago

Péntek éjszaka a belvárosban – fókuszban a biztonság

A fővárosi rendőrök újabb razziáján 625 embert igazoltattak, ebből 11 embert elfogtak. A Budapesti Rendőr-főkapitányság…

3 nap ago

Nyakunkon a szabályozás, ami mindent megváltoztat – ezt tudjuk eddig az új KRESZ-ről

A magyar KRESZ 135 éves története alatt rengeteg módosításon esett át, viszont jelenleg 1975 óta,…

4 nap ago