Categories: Hírek

Drasztikusan csökkentenék a sebességet lakott területen belül

Egyre több német település csatlakozik a mozgalomhoz, amely a városi utak biztonságának növelését tűzte ki célul 30 km/órás sebességhatár bevezetésével.

A kezdeményezés 2021-ben indult olyan városok részvételével, mint Aachen, Augsburg, Freiburg, Hannover, Lipcse, Münster és Ulm. Ők kezdték el szorgalmazni, hogy az önkormányzatok saját hatáskörben dönthessenek a helyi sebességkorlátozásokról a helyi adottságoknak és igényeknek megfelelően.

Azóta a „Több mint 1000 város és kerület” néven ismertté vált mozgalomhoz újabb száz település csatlakozott.

A törekvést most a Német Rendőrszakszervezet (GdP) is felkarolta, kiemelve, hogy az alacsonyabb sebesség jelentősen csökkentheti a balesetek súlyosságát és számát.

A támogatók szerint a cél nem csupán az, hogy az önkormányzatok nagyobb szabadságot kapjanak, hanem az is, hogy országos szinten váljon általánossá a lakott területeken a 30 km/h-s sebességhatár. Az „Észszerű sebességgel az élhető városért!” program ezt a törekvést hivatott képviselni.

A jelenlegi szabályozás azonban erősen korlátozza az önkormányzatokat: csak iskolák és óvodák környékén van lehetőségük sebességcsökkentő intézkedések bevezetésére. A szakszervezet szerint ez nem elegendő, különösen annak fényében, hogy a gyorshajtás továbbra is a balesetek egyik fő oka Németországban.

Német Szövetségi Statisztikai Hivatal adatai szerint 2023-ban 2750 ember vesztette életét közúti balesetben, ami bár csökkenés a 2022-es 2800 főhöz képest, még mindig messze van a 2030-ra kitűzött céloktól. Az EU elvárásai szerint ugyanis 2030-ra a 2019-es szinthez képest felére kellene csökkenteni a halálos és súlyos közlekedési balesetek számát – ehhez viszont már 2023-ban is legfeljebb 2300 haláleset lett volna elfogadható.

A lassabb haladás életet menthet ‒ szó szerint: a kutatások alapján, ha egy gyalogost 60 km/h-val üt el egy jármű, tízből kilencen életüket vesztik. 50 km/h-s sebességnél ez az arány már csak 5:10, míg 30 km/h-nál már csak minden tizedik eset végződik halállal.

A rendőrszakszervezet ezért is tartja kulcsfontosságúnak a sebességcsökkentést a városokban.

Nem csak a biztonság szempontjából volna hasznos az alacsonyabb sebesség. Egy 2022-es szimuláció szerint a 30 km/órás korlátozás hozzájárulhatna a zaj- és légszennyezés csökkentéséhez is.

Forrás: vezess.hu Kép: illusztráció

-ko

Recent Posts

Halványul a toyotás legenda – Az ötéves autók közül kik a legjobbak és legproblémásabbak?

Elkészült az ADAC megbízhatósági statisztikája. A Totalcar most az öt évvel ezelőtt gyártott autóknál nézett…

11 óra ago

Katasztrofális hír jött a magyar autósoknak, ez mindenkinél kiveri a biztosítékot

Túl sok az öreg autó, az újakat meg nem veszik, ez a javaslat viszont megint az…

1 nap ago

Ezen a hétvégén is szabad a rakpart

Folytatódik a népszerű rakpartnyitás-sorozat: a hétvégén ismét megnyílik a Pesti alsó rakpart. A mozogni és…

1 nap ago

Az M1 Szerviz kiemelt ajánlata az Országos Taxis Szövetség tagjai részére

Márkaszerviz és márkafüggetlen kárrendezési szolgáltatások Budaörsön Az M1 Szerviz elhivatott abban, hogy egyedi igényekhez igazított,…

2 nap ago

Végigment ugyan a magyar sajtón, de attól még nem vonják ki az 50 eurósokat a forgalomból

Több magyar portál is megírta a Blikkre hivatkozva, hogy az Európai Központi Bank kivonja az…

2 nap ago

Jön az uniós digitális jogosítvány – mégis veszélyben az idősek vezetői engedélye?

A tagállamokra bízzák, milyen feltételekkel hosszabbítják meg az idősek jogosítványát, de a háziorvosokat is be…

2 nap ago