Categories: Hírek

Drasztikusan csökkentenék a sebességet lakott területen belül

Egyre több német település csatlakozik a mozgalomhoz, amely a városi utak biztonságának növelését tűzte ki célul 30 km/órás sebességhatár bevezetésével.

A kezdeményezés 2021-ben indult olyan városok részvételével, mint Aachen, Augsburg, Freiburg, Hannover, Lipcse, Münster és Ulm. Ők kezdték el szorgalmazni, hogy az önkormányzatok saját hatáskörben dönthessenek a helyi sebességkorlátozásokról a helyi adottságoknak és igényeknek megfelelően.

Azóta a „Több mint 1000 város és kerület” néven ismertté vált mozgalomhoz újabb száz település csatlakozott.

A törekvést most a Német Rendőrszakszervezet (GdP) is felkarolta, kiemelve, hogy az alacsonyabb sebesség jelentősen csökkentheti a balesetek súlyosságát és számát.

A támogatók szerint a cél nem csupán az, hogy az önkormányzatok nagyobb szabadságot kapjanak, hanem az is, hogy országos szinten váljon általánossá a lakott területeken a 30 km/h-s sebességhatár. Az „Észszerű sebességgel az élhető városért!” program ezt a törekvést hivatott képviselni.

A jelenlegi szabályozás azonban erősen korlátozza az önkormányzatokat: csak iskolák és óvodák környékén van lehetőségük sebességcsökkentő intézkedések bevezetésére. A szakszervezet szerint ez nem elegendő, különösen annak fényében, hogy a gyorshajtás továbbra is a balesetek egyik fő oka Németországban.

Német Szövetségi Statisztikai Hivatal adatai szerint 2023-ban 2750 ember vesztette életét közúti balesetben, ami bár csökkenés a 2022-es 2800 főhöz képest, még mindig messze van a 2030-ra kitűzött céloktól. Az EU elvárásai szerint ugyanis 2030-ra a 2019-es szinthez képest felére kellene csökkenteni a halálos és súlyos közlekedési balesetek számát – ehhez viszont már 2023-ban is legfeljebb 2300 haláleset lett volna elfogadható.

A lassabb haladás életet menthet ‒ szó szerint: a kutatások alapján, ha egy gyalogost 60 km/h-val üt el egy jármű, tízből kilencen életüket vesztik. 50 km/h-s sebességnél ez az arány már csak 5:10, míg 30 km/h-nál már csak minden tizedik eset végződik halállal.

A rendőrszakszervezet ezért is tartja kulcsfontosságúnak a sebességcsökkentést a városokban.

Nem csak a biztonság szempontjából volna hasznos az alacsonyabb sebesség. Egy 2022-es szimuláció szerint a 30 km/órás korlátozás hozzájárulhatna a zaj- és légszennyezés csökkentéséhez is.

Forrás: vezess.hu Kép: illusztráció

-ko

Recent Posts

Itt van minden, amit tudni kell a vonóhorgok felhelyezéséről

Erre érdemes figyelni, hogy elkerüljük a nagy kiadásokat Szeretne utólagosan felszerelni egy vonóhorgot - például…

1 nap ago

Roadpol speed – fókuszban a gyorshajtók

A rendőrség augusztus 4. és 10. között Magyarország egész területén sebességellenőrzést végez.  A gyorshajtók kiszűrése…

1 nap ago

Zúgnak a helikoptertaxik a Hungaroringre, 3,4 millió forint is lehet fejenként egy oda-vissza út

Hiába tiltakozott Karácsony Gergely tavaly hangosan a Forma-1 hétvégéjén jelentős számban közlekedő helikoptertaxik miatt, azok…

2 nap ago

Gyorshajtás: 25 járművet foglaltak le eddig Burgenlandban

Burgenlandban ismét lefoglalták egy gyorshajtó autóját, ezúttal Nickelsdorf/Miklóshalmanál. Ezzel az idén lefoglalt járművek száma tízre…

2 nap ago

Hetekig nehezebb lesz az élet az M0-son

Figyelmezteti a közlekedőket a Magyar Közút: heteken át tartó felújítás indul az M0-son, ezért a…

2 nap ago

Műszaki vizsgáztatás: száz nap alatt 1068 alkalommal vesztegették meg a kormánytisztviselőket

A nyomozó ügyészség bűnszövetségben, üzletszerűen elkövetett hivatali vesztegetés elfogadásának bűntette és más bűncselekmények miatt emelt…

3 nap ago