Egyre több német település csatlakozik a mozgalomhoz, amely a városi utak biztonságának növelését tűzte ki célul 30 km/órás sebességhatár bevezetésével.
A kezdeményezés 2021-ben indult olyan városok részvételével, mint Aachen, Augsburg, Freiburg, Hannover, Lipcse, Münster és Ulm. Ők kezdték el szorgalmazni, hogy az önkormányzatok saját hatáskörben dönthessenek a helyi sebességkorlátozásokról a helyi adottságoknak és igényeknek megfelelően.
Azóta a „Több mint 1000 város és kerület” néven ismertté vált mozgalomhoz újabb száz település csatlakozott.
A törekvést most a Német Rendőrszakszervezet (GdP) is felkarolta, kiemelve, hogy az alacsonyabb sebesség jelentősen csökkentheti a balesetek súlyosságát és számát.
A támogatók szerint a cél nem csupán az, hogy az önkormányzatok nagyobb szabadságot kapjanak, hanem az is, hogy országos szinten váljon általánossá a lakott területeken a 30 km/h-s sebességhatár. Az „Észszerű sebességgel az élhető városért!” program ezt a törekvést hivatott képviselni.
A jelenlegi szabályozás azonban erősen korlátozza az önkormányzatokat: csak iskolák és óvodák környékén van lehetőségük sebességcsökkentő intézkedések bevezetésére. A szakszervezet szerint ez nem elegendő, különösen annak fényében, hogy a gyorshajtás továbbra is a balesetek egyik fő oka Németországban.
A Német Szövetségi Statisztikai Hivatal adatai szerint 2023-ban 2750 ember vesztette életét közúti balesetben, ami bár csökkenés a 2022-es 2800 főhöz képest, még mindig messze van a 2030-ra kitűzött céloktól. Az EU elvárásai szerint ugyanis 2030-ra a 2019-es szinthez képest felére kellene csökkenteni a halálos és súlyos közlekedési balesetek számát – ehhez viszont már 2023-ban is legfeljebb 2300 haláleset lett volna elfogadható.
A lassabb haladás életet menthet ‒ szó szerint: a kutatások alapján, ha egy gyalogost 60 km/h-val üt el egy jármű, tízből kilencen életüket vesztik. 50 km/h-s sebességnél ez az arány már csak 5:10, míg 30 km/h-nál már csak minden tizedik eset végződik halállal.
A rendőrszakszervezet ezért is tartja kulcsfontosságúnak a sebességcsökkentést a városokban.
Nem csak a biztonság szempontjából volna hasznos az alacsonyabb sebesség. Egy 2022-es szimuláció szerint a 30 km/órás korlátozás hozzájárulhatna a zaj- és légszennyezés csökkentéséhez is.
Forrás: vezess.hu Kép: illusztráció
Egy éve, 2024 júniusában, nyolc év szünet után hatalmas akciókkal tért vissza az Uber Budapestre. Előbb ingyenes…
Néhány információt elárult az ORFK arról az egyelőre 17 darab autóról, amelyek közül szinte mindnek…
Ahogy közeledik a nyaralási szezon csúcsa, egyre több fiók mélyéről kerül elő pár gyűrött bankjegy, köztük olyan…
Folyamatosan emelkedik a villanyautók száma Magyarországon. Az idei első 5 hónap végén közel 77 ezerre…
2025. június 22. napján jelentős forgalmirend-változás lép életbe Belső-Erzsébetvárosban. A változás célja, hogy a terület…
Nem célszerű arra játszani, hogy előbb kiszúrjuk a traffipaxokat, mint ahogy azok lefotóznának minket. Az…