Categories: Hírek

Drasztikusan csökkentenék a sebességet lakott területen belül

Egyre több német település csatlakozik a mozgalomhoz, amely a városi utak biztonságának növelését tűzte ki célul 30 km/órás sebességhatár bevezetésével.

A kezdeményezés 2021-ben indult olyan városok részvételével, mint Aachen, Augsburg, Freiburg, Hannover, Lipcse, Münster és Ulm. Ők kezdték el szorgalmazni, hogy az önkormányzatok saját hatáskörben dönthessenek a helyi sebességkorlátozásokról a helyi adottságoknak és igényeknek megfelelően.

Azóta a „Több mint 1000 város és kerület” néven ismertté vált mozgalomhoz újabb száz település csatlakozott.

A törekvést most a Német Rendőrszakszervezet (GdP) is felkarolta, kiemelve, hogy az alacsonyabb sebesség jelentősen csökkentheti a balesetek súlyosságát és számát.

A támogatók szerint a cél nem csupán az, hogy az önkormányzatok nagyobb szabadságot kapjanak, hanem az is, hogy országos szinten váljon általánossá a lakott területeken a 30 km/h-s sebességhatár. Az „Észszerű sebességgel az élhető városért!” program ezt a törekvést hivatott képviselni.

A jelenlegi szabályozás azonban erősen korlátozza az önkormányzatokat: csak iskolák és óvodák környékén van lehetőségük sebességcsökkentő intézkedések bevezetésére. A szakszervezet szerint ez nem elegendő, különösen annak fényében, hogy a gyorshajtás továbbra is a balesetek egyik fő oka Németországban.

Német Szövetségi Statisztikai Hivatal adatai szerint 2023-ban 2750 ember vesztette életét közúti balesetben, ami bár csökkenés a 2022-es 2800 főhöz képest, még mindig messze van a 2030-ra kitűzött céloktól. Az EU elvárásai szerint ugyanis 2030-ra a 2019-es szinthez képest felére kellene csökkenteni a halálos és súlyos közlekedési balesetek számát – ehhez viszont már 2023-ban is legfeljebb 2300 haláleset lett volna elfogadható.

A lassabb haladás életet menthet ‒ szó szerint: a kutatások alapján, ha egy gyalogost 60 km/h-val üt el egy jármű, tízből kilencen életüket vesztik. 50 km/h-s sebességnél ez az arány már csak 5:10, míg 30 km/h-nál már csak minden tizedik eset végződik halállal.

A rendőrszakszervezet ezért is tartja kulcsfontosságúnak a sebességcsökkentést a városokban.

Nem csak a biztonság szempontjából volna hasznos az alacsonyabb sebesség. Egy 2022-es szimuláció szerint a 30 km/órás korlátozás hozzájárulhatna a zaj- és légszennyezés csökkentéséhez is.

Forrás: vezess.hu Kép: illusztráció

-ko

Recent Posts

Már nem a kipufogógáz a legnagyobb bűnös: más forrása van az autós szennyezésnek

Ausztriai kutatók vizsgálata szerint a járműtechnológia fejlődése olyan szintre érhet el, amikor már az út…

4 óra ago

Letöltendőt kértek a taxival karambolozó nagykörúti drogos ámokfutóra és az utasaira

Börtönbe küldené a Budapesti VI. és VII. Kerületi Ügyészség azt a 28 éves R. Györgyöt, aki…

1 nap ago

Ügyintézés a karácsonyi ünnepek alatt? Mutatjuk a tudnivalókat

A karácsonyi időszakban a legtöbb hivatal és szolgáltató eltérő rendben működik. Érdemes előretervezni, hogy elkerüljük…

2 nap ago

A magyar Tesla-tulajdonosok januártól nem fognak örülni

2026. január 15-től Magyarországon is megszűnik az ingyenes prémium adatkapcsolat a Tesláknál: ettől az időponttól…

2 nap ago

Nagy változás jön a horvát autós nyaralásokban

A horvát parlament elfogadta az új útdíjszedési törvényt, amelynek értelmében 2027. március 1-jétől egységes elektronikus…

2 nap ago

Belepiszkálnak a szabályokba a B-s jogosítványoknál, ágálnak a szakértők

Az uniós elképzelés szerint előmozdítanák az elektromos és alternatív hajtású járművek használatát, és a motorozás…

3 nap ago