Ha csak 70 éves kor felett lenne szükség orvosi igazolásra Szlovákiában a jogosítvány megtartásához, az a KDH szerint pénzt takarítana meg a nyugdíjasoknak, a szakértők viszont a közlekedésbiztonság romlásának veszélyére figyelmeztetnek – írja a parameter.sk.
Szlovákiában jelenleg a 65 év feletti sofőröknek ötévente kell orvosi igazolást szerezniük arról, hogy alkalmasak a járművezetésre. Ezt a korhatárt próbálja meg módosítani az ellenzéki KDH, amely törvénymódosítási javaslatot nyújtott be a közúti közlekedésről szóló törvény megváltoztatására.
A Markíza szerint Szlovákiában jelenleg a legszigorúbb szabályok vonatkoznak az úgynevezett „fehér kártya” megszerzésére az Európai Unió tagállamai közül. Az idősebb sofőröknek gyakran több orvosi vizsgálaton is át kell esniük. Mindemellett a körzeti orvos öt évnél rövidebb időre is kiadhatja a vezetésre való alkalmasságot igazoló dokumentumot, sőt bizonyos vezetési korlátozásokat is előírhat.
„Például megtilthatja az éjszakai vezetést, bizonyos meghatározott sebesség túllépését, vagy akár az autópályák használatát is” – mondta Jozef Drahovský közlekedési elemző.
Bár a 70 év feletti sofőrök tavaly kevesebb balesetet okoztak, mint a 20 év alatti fiatalok, a rendszeres orvosi ellenőrzések elhalasztása a szakértők szerint veszélyt jelenthet a közlekedés többi résztvevőjére is.
„Nem gondolom, hogy ez jó ötlet, mert a világ nagyon felgyorsult, az autók is sokkal gyorsabbak lettek, és nem mindig vagyunk tudatában annak, hogy képesek vagyunk-e megfelelően reagálni” – magyarázta Marian Šóth, a Magánorvosok Szövetségének elnöke.
A KDH módosítási javaslata arról szól, hogy a nyugdíjas sofőrök csak 70 éves kortól legyenek kötelesek orvosi alkalmassági vizsgálatot abszolválni a járművezetéshez.
javaslat szerint, ha egy 70 év feletti sofőr abban az évben, amikor a járművezetéshez szükséges kötelező orvosi vizsgálaton részt kellene vennie, meglátogatja a körzeti orvosát egy általános egészségügyi vizsgálatra, azt elfogadnák a kötelező alkalmassági vizsgálat helyett.
„A benyújtott módosítás célja, hogy a kötelező orvosi alkalmassági vizsgálat életkori határát 65 évről 70 évre emeljük, beleértve annak lehetőségét is, hogy a kötelező vizsgálatot kiváltsa egy adott naptári évben elvégzett általános egészségügyi szűrővizsgálat” – áll a képviselők indoklásában.
Peter Stachura, a KDH képviselője szerint a 65 és 70 év közötti nyugdíjasok nem számítanak rizikós kategóriának, ellenkezőleg, tapasztalt sofőrökről van szó, akik a leggyakrabban a megszokott útvonalakon közlekednek
Forrás: autoszektor.hu Kép: YouTube
Az olaszoknál mostantól nincs pardon: aki egyszer már lebukott ittasan a volán mögött, annak be…
Az M4-es autóút vecsési csomópont szakaszán júliusban három ütemben felújításokat hajtanak végre, emiatt a reptérre…
Július 5-től 24-ig az 1-es villamos rövidített útvonalon halad. A Flórián téri felüljárók felújításához kapcsolódó…
Egészen ideáig még meg lehetett úszni egy adminisztrációs költséget, de mostantól már akkor is fizetni…
Több mint 16 ezer életveszélyes Volkswagen autó cirkál jelenleg is az utakon. A gyártó már…
Magyarországon 65 098 új személyautót helyeztek forgalomba az idei első hat hónapban, 4,3 százalékkal többet,…