Categories: Hírek

Újra vizsgára köteleznék az idős autósokat

 

A közlekedés biztonságának növelése érdekében az EU jelentős változásokat tervez az idős járművezetők jogosítványával kapcsolatban.

 

Az Európai Bizottság azt tervezi, hogy a 70 év feletti sofőröknek rendszeresebb felülvizsgálatokon kellene átesniük, hogy csökkenjen a közúti balesetek száma ‒ számolt be róla a Spravy híroldal.

Magyarországon jelenleg a 70 év feletti járművezetőknek 2 évente kell orvosi alkalmassági vizsgát tenniük, hogy meghosszabbíthassák jogosítványukat, de az EU tervei szerint akár ennél is sűrűbb és alaposabb vizsgálatra lenne szükség az idős sofőrök estében.

De azt is felvetették a bizottsági ülésen, hogy a 70 év felettiektől újra elméleti és gyakorlati vizsgát követelnének. Ennek pontos részleteiről nem esett szó.

 

Egyelőre a szabálymódosítás csak javaslat szinten van, és az Európai Parlament, valamint a tanács tárgyalásokat folytat az ügyben. Ha elfogadják, akkor a 70 év feletti vezetők szigorúbb ellenőrzésekre számíthatnak a jövőben.

 

————————————————————————————————————

Jogosítványszerzés Magyarországon

  • betöltött 17. életév
  • orvosi alkalmassági
  • az alapfokú iskolai végzettség
  • 28 tanórás elméleti képzés, amely KRESZ-vizsgával zárul
  • a gyakorlati képzés 29 tanórából és 1 vizsgaórából áll (egy tanóra átlagosan 50 perc)
  • sikeres elsősegélynyújtási vizsga

Amennyiben az orvosi vizsgálaton a járművezetésre egészségügyileg alkalmasnak találnak, akkor az életkor szerint a következő határidőkig hosszabbítják meg a jogosítványt:

  • 50 éves kor alatt 10 év
  • 50‒60 év között 5 év
  • 60‒70 év között 3 év
  • 70 év felett 2 év

——————————————————————————————————————

 

Mi azonban nem csupán az idősek jogosítványhosszabbítási metódusát vizsgálnánk felül, hiszen egy friss jogsival rendelkező, fiatal vezető is legalább akkora kockázatot jelenthet az utakon, mint az idősek.

A tanulóvezetőknek évek óta nem tartanak rutinpályás órákat, külön vizsga sincs belőle, sosem kellett legalább egy vezetéstechnikai tréningen részt venniük. Egyik nap még ellenőrzött körülmények között vezetnek, másnap pedig beülnek a család 300 lóerős autójába és balesetet okoznak, mert fogalmuk nincs róla az oktató Swiftje után, hogyan kell reagálniuk, ha megcsúszik az autó.

Egy tanpályás, műgyantás, vezetéstechnikai tréning után legalább már emlékképük lenne arról, mit jelent az ellenkormányzás, mi is valójában a satufék, miért veri a talpukat az ABS, és még sorolhatnám.

150 lóerőnél erősebb autót ne lehessen vezetni kezdő jogosítvánnyal, ami minimum 2 év.

Forrás: vezess.hu Kép: illusztráció

OldA

Recent Posts

Vigyázzunk a katánkra!

Kétségtelenül a leggazdaságosabb adózási forma a kata – legalábbis annak a főfoglalkozású egyéni vállalkozónak, akit…

21 óra ago

Változott a szabályozás: fizetős lesz a parkolás Budapesten a két ünnep között

Idén már fizetős lesz a parkolás Budapest közterületein a két ünnep közötti munkanapokon, 2025. december…

21 óra ago

A jövőben az egyéni vállalkozók adóbevallását is a NAV készítheti – Ezek a kereskedelmi és iparkamara további tervei

Bár a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara idén ünnepli alapításának 175. évfordulóját, egy évvel ezelőtt komoly…

2 nap ago

Visszatér a dízel! Az Audi olyan motort mutatott be, amit senki sem várt

Hihetetlen, de igaz: az Audi visszahozza a dízelt a Q5 és az A6 modellekbe. A…

2 nap ago

A német kancellár arra kéri az EU-t, gondolja újra a benzinesek/dízelek betiltását

Ez azonban nem jelenti azt, hogy a villanyautók terjesztése háttérbe szorulna. A német autóipar régóta…

2 nap ago

Jövőre már nem lesznek biztonságosak a mai autók

Három év elteltével ismét szigorítja tesztprotokollját az Euro NCAP. 2026-tól vadonatúj rendszer jön, az autógyártókra…

3 nap ago