Categories: Hírek

Újra vizsgára köteleznék az idős autósokat

 

A közlekedés biztonságának növelése érdekében az EU jelentős változásokat tervez az idős járművezetők jogosítványával kapcsolatban.

 

Az Európai Bizottság azt tervezi, hogy a 70 év feletti sofőröknek rendszeresebb felülvizsgálatokon kellene átesniük, hogy csökkenjen a közúti balesetek száma ‒ számolt be róla a Spravy híroldal.

Magyarországon jelenleg a 70 év feletti járművezetőknek 2 évente kell orvosi alkalmassági vizsgát tenniük, hogy meghosszabbíthassák jogosítványukat, de az EU tervei szerint akár ennél is sűrűbb és alaposabb vizsgálatra lenne szükség az idős sofőrök estében.

De azt is felvetették a bizottsági ülésen, hogy a 70 év felettiektől újra elméleti és gyakorlati vizsgát követelnének. Ennek pontos részleteiről nem esett szó.

 

Egyelőre a szabálymódosítás csak javaslat szinten van, és az Európai Parlament, valamint a tanács tárgyalásokat folytat az ügyben. Ha elfogadják, akkor a 70 év feletti vezetők szigorúbb ellenőrzésekre számíthatnak a jövőben.

 

————————————————————————————————————

Jogosítványszerzés Magyarországon

  • betöltött 17. életév
  • orvosi alkalmassági
  • az alapfokú iskolai végzettség
  • 28 tanórás elméleti képzés, amely KRESZ-vizsgával zárul
  • a gyakorlati képzés 29 tanórából és 1 vizsgaórából áll (egy tanóra átlagosan 50 perc)
  • sikeres elsősegélynyújtási vizsga

Amennyiben az orvosi vizsgálaton a járművezetésre egészségügyileg alkalmasnak találnak, akkor az életkor szerint a következő határidőkig hosszabbítják meg a jogosítványt:

  • 50 éves kor alatt 10 év
  • 50‒60 év között 5 év
  • 60‒70 év között 3 év
  • 70 év felett 2 év

——————————————————————————————————————

 

Mi azonban nem csupán az idősek jogosítványhosszabbítási metódusát vizsgálnánk felül, hiszen egy friss jogsival rendelkező, fiatal vezető is legalább akkora kockázatot jelenthet az utakon, mint az idősek.

A tanulóvezetőknek évek óta nem tartanak rutinpályás órákat, külön vizsga sincs belőle, sosem kellett legalább egy vezetéstechnikai tréningen részt venniük. Egyik nap még ellenőrzött körülmények között vezetnek, másnap pedig beülnek a család 300 lóerős autójába és balesetet okoznak, mert fogalmuk nincs róla az oktató Swiftje után, hogyan kell reagálniuk, ha megcsúszik az autó.

Egy tanpályás, műgyantás, vezetéstechnikai tréning után legalább már emlékképük lenne arról, mit jelent az ellenkormányzás, mi is valójában a satufék, miért veri a talpukat az ABS, és még sorolhatnám.

150 lóerőnél erősebb autót ne lehessen vezetni kezdő jogosítvánnyal, ami minimum 2 év.

Forrás: vezess.hu Kép: illusztráció

OldA

Recent Posts

Beismerték: orbitális bukás lett a patinás autógyártó elektromos forradalma

A dolgozók kétharmadát utcára teszik Óriási veszteséggel zárult a Porsche nagy akkumulátor-projektje: a Cellforce-gyárban a…

19 óra ago

Megütöttek és kiraboltak egy taxist Budapesten

A XIX. kerületi rendőrök rövid időn belül azonosították és elfogták azt a férfit és nőt,…

2 nap ago

Az elektromos autók akkumulátorait használná energiatároló-rendszerként a Toyota és a Mazda

Az akkumulátor-ökoszisztéma kiépítését célul kitűző Toyota és Mazda megkezdi az elektromos járművek akkumulátorainak felhasználásával működő…

2 nap ago

Súlyos helyzet kezd kialakulni a jogosítványszerzésnél – egyre többen csalnak Németországban

Európa-szerte, többek között Németországban is szinte évről évre nő a vezetői engedélyek megszerzésének ára. Német…

3 nap ago

Itt vannak az első részletek a kormány autóvásárlási támogatásáról

Fontos részletek szivárogtak ki a várhatóan szeptemberben érkező, magánszemélyeknek szóló elektromosautó-vásárlást ösztönző állami támogatási program…

3 nap ago

Dupla biznisz: kábítószert adott el külföldi fesztiválozóknak egy taxis Budapesten

Elfogtak egy 38 éves taxist, aki külföldieknek adott el kábítószert – közölte a Budapesti Rendőr-főkapitányság kedden a police.hu oldalon. Azt írták,…

5 nap ago