„A kamerák pozitív hatása már 2024 decemberében érzékelhető volt” – állítja a Budapesti Rendőrfőkapitányság (BRFK), amely a Vezess kérésére elküldte a tavaly novembertől élesben működő fővárosi traffipaxok első negyedévének fogásait. Összesen 118 275 gyorshajtást rögzítettek a sebességmérők Budapest területén három hónap alatt.
| Rögzített gyorshajtások száma | |
| November | 52 926 |
| December | 38 154 |
| Január | 27 195 |
Hatalmas szám a 47 forgalmi sávot figyelő 26 kamerára bő százhúszezer gyorshajtás egy településen belül, ilyen rövid idő alatt. Kedvező változás ugyanakkor, hogy megfeleződött havi sebességhatár-átlépések száma novemberről januárra, igaz, az év első hónapjával kapcsolatban fontos elmondani, hogy a statisztikák szerint januárban van a legkisebb forgalom hosszú évtizedek óta. Beszédesek lesznek a februári és a márciusi adatok.
A rendőrség már most pozitívan tekint a trendre, és ezt egyéb adattal is alátámasztja. „A megengedett legnagyobb sebességet túllépők számának látványos csökkenése mellett a forgalom átlagsebességének csökkenése is tapasztalható volt. A kezdeti időszakra jellemző napi 3000 feletti gyorshajtásos esemény mostanra 1000 eset/nap alá csökkent. Szinte csak hétvégén tapasztalható
1000 eset/nap feletti ügyszám” – mondja a BRFK.
Amikor rákérdeztünk náluk, hogy mennyire lepte meg őket a kezdeti rengeteg lefülelt gyorshajtás, így válaszoltak. „A rendőrséget nem lepte meg a magas ügyszám, mivel a kamerák tesztelése az éles üzemet megelőző hónapokban történt, amely során jól kalkulálható volt az ügyszámemelkedés várható mértéke, ugyanakkor a tapasztalataink alapján a kezdeti emelkedést követő ügyszámcsökkenés is jól prognosztizálható volt.”
Elgondolkodtató, hogy ha a hatalmas médiakampány és a rengeteg híradás után is közel 53 ezren hajtottak gyorsan a 26 traffipax alatt novemberben, akkor mennyien és milyen sebességgel haladhattak ezeken a helyeken hónapokon és éveken át. Egy traffizó rendőrautóba beülve ezt személyesen is megnéztük a tragikus baleset óta fókuszban lévő Árpád hídon.
fogják a legtöbb gyorshajtót? Mi a negatív rekord?
Nem az Árpád hídon, habár az ottani sebességmérők már az első hónapjukban rögzítettek a megengedett 70 km/órás sebességhatár kétszeresével vagy még többel száguldókat: őket 140, 143 és 149 km/órával mértek be, mindhármuknál 140 ezer forint a közigazgatási bírság. A rendőrség szerint a legnagyobb bírságösszeg 468 ezer forint volt, ennyiről kapott csekket az Üllői út IX. kerületi szakaszán 50-es táblánál 158 km/órával bemért autós.
Nem egy helyre koncentrálódnak az extrém száguldozók: 50-es táblánál a III. kerületi Szentendrei úton 147 km/órával mértek be valakit, a Váci út XIII. kerületi részén 134-gyel, a Ferihegyi repülőtérre vezető úton 135 km/órával a XIX. kerületben, de volt 60 helyett 153 km/h sebesség is a 6-os főút XXII. kerületi részén.
Darabra a BRFK szerint az alábbi öt címen lévő sebességmérő rögzítette eddig a legtöbb gyorshajtást.
– IX. kerület, Üllői út 90.,
– XI. kerület, Petőfi híd budai hídfő a Goldmann György térnél,
– III. kerület, Szentendrei út a Raktár utcánál,
– XXII. kerület, Hunyadi János út a Duna utcánál,
– XI. kerület, Rákóczi híd budai hídfő a Szerémi út felé.
November, január és február hónapokban összesen 5 999 402 000 forint bírságösszeget szabtak ki gyorshajtás miatt a 26 kamera felvételei alapján. Ez napra bontva 64,5 millió forint, az átlagos bírságösszeg pedig 50 724 forint szabályszegésenként.
Miért szerelték fel ezeket a kamerákat?
A hírhedt Árpád hídi baleset után politikai ügy lett Budapesten a száguldozók elleni fellépés. „Tudjuk, melyek azok a pontok, ahol közlekedésbiztonsági szempontból indokolt és létezik az az optikai hálózati rendszer, tehát az infrastruktúra, hogy ezeket a kamerákat gyorsan be lehessen üzemelni” mondta még 2023 nyarán Karácsony Gergely főpolgármester.
Innen indulva a Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatóság (FÖRI) telepítette és finanszírozta a 26 új traffipaxot, amelyeket a BEFK által most is említett tesztüzem után 2024. október 30-án élesítettek. Helyüket a rendőrség segítségével jelölték ki, és mindegyiket integrálták az országos VÉDA-rendszerbe.
Radarral figyelik a járműveket, és a rendőrség állítása szerint „különböző forgalmi és fényviszonyok mellett 24 órás, folyamatos mérésre alkalmasak. Az elhaladó járművekről minden napszakban jó minőségű felvételeket készítenek, felismerve azok honosságát és rendszámát is.”
A 26 kamera az alábbi helyeken figyeli és méri összesen 47 sávban a járművek sebességét:
Forrás: vezess.hu Kép: illusztráció
Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…
Egy új uniós rendelet lépett hatályba, amelyről még alig hallottak az autósok, pedig mindenkit érint…
Október 30. és november 9. között, Tokióban kerül megrendezésre a 2025-ös Japán Mobilitási Kiállítás, amely…
Németországban költségcsökkentő reformra készülnek a jogosítványszerzésben: miután a mobilokba költöztetik az elméleti képzést, a bukás…
Változatos programokkal és gyertyafényes vacsorával búcsúzik az idei szezon a Pesti alsó rakparton. A hosszú…
Egy német sofőrt 150 euróra, vagyis közel 58 000 forintra büntettek, mert vezetés közben az…