A légszennyezésnek való kitettség évente körülbelül hétmillió korai halálesethez köthető világszerte. A városi légszennyezés kapcsán sokan egyből a benzines és dízelautók kipufogógáz-kibocsátására asszociálnak fő bűnösként, egy friss kutatás szerint azonban a fékbetétekből származó por sokkal károsabb lehet a tüdőnkre – írja az IFLScience.
A gumiabroncsok és a fékek kopása következtében keletkező por napjainkban már a közúti közlekedésből származó kibocsátás legfőbb típusa, amely Európa számos országában meghaladja a kipufogógáz-kibocsátás mértékét. Ezek közül a fékpor a legkárosabb tényező, ami azért is különösen érdekes, mert semmilyen szabályozást nem vetettek ki erre a területre azóta, hogy az azbesztet el kellett távolítani a betétekből a kilencvenes évek végén.
A Southamptoni Egyetem Orvostudományi Karán a fékpor káros hatásait szemléltetve laboratóriumban sejteket növesztettek, hogy utánozzák a tüdő nyálkahártyáját, majd ezeket fékpornak és dízel kipufogópornak is kitették. A fékpor szignifikánsan károsabbnak bizonyult ezekre a sejtekre a különböző mérések során. Érdekes módon azonban azt tapasztalták, hogy a réz eltávolítása a fékporból csökkentette a káros hatásokat.
Tévút az elektromos autózás?
Az úgynevezett dízelbotrány óta rengeteg szakértő állt ki az elektromos autók mint egy új, sokkal környezetbarátabb megoldás mellett. És habár ez a kipufogógáz-kibocsátás tekintetében helytálló kijelentés is, a gumi- és fékpor továbbra is velünk van, amelyeket olyan betegségekkel hoztak összefüggésbe, mint a tüdőrák, a tüdőfibrózis, az asztma és a krónikus obstruktív tüdőbetegség.
A tanulmány ráadásul azt mutatja, hogy az elektromos járművek, mivel általában nehezebbek, több kipufogógáztól eltérő anyagot bocsátanak ki, mint a benzines vagy dízelmotoros járművek.
A lap szerint a 2026 novemberében bevezetendő Euro 7 szabványok már korlátozni fogják a fékpor kibocsátását. Az Egyesült Államokban Kalifornia és Washington államban például már elfogadtak egy törvényt, amellyel azt érnék el, hogy csökkentsék a fékbetétek réztartalmát, amely a kutatások szerint a legnagyobb kockázatot jelenti az összetevők közül. Addig azonban világszerte több millió elektromos autó gördül majd le a gyártószalagról, amelyek fékpor tekintetében legalább olyan károsak lehetnek, mint a dízelautók.
Forrás: 24.hu Kép: illusztráció
Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…
Egy új uniós rendelet lépett hatályba, amelyről még alig hallottak az autósok, pedig mindenkit érint…
Október 30. és november 9. között, Tokióban kerül megrendezésre a 2025-ös Japán Mobilitási Kiállítás, amely…
Németországban költségcsökkentő reformra készülnek a jogosítványszerzésben: miután a mobilokba költöztetik az elméleti képzést, a bukás…
Változatos programokkal és gyertyafényes vacsorával búcsúzik az idei szezon a Pesti alsó rakparton. A hosszú…
Egy német sofőrt 150 euróra, vagyis közel 58 000 forintra büntettek, mert vezetés közben az…