Kicsit örömködjünk még, hogy az alanyi áfa mentes határt évi 18 millió forintra emelték, de aztán vizsgáljuk meg, hogyan hat ez a többi adónemre és a fizetendőkre.
A katásoknak egyszerű a dolguk; a kata-határ ugyanis eddig is 18 millió forint volt (12 millió felett áfa-fizetési kötelezettséggel), tehát most mintegy „hozzáigazították” az áfa-mentes határt is.
Az átalányadózók bevételi összege sem befolyásolja a jelenlegi helyzetet, hiszen annak felső határa közel 35 millió forint (áfa határ felett áfa-fizetési kötelezettséggel). Amiben esetleg változás lehet az a járulékok és a személyi jövedelemadó összege.
Átalányadózó egyéni vállalkozó jövedelme a minimálbér 50 százalékát elérő mértékig adómentes. 2025-ben ez a következőképpen néz ki:
Nézzük a járulékokat. Főfoglalkozású egyéni vállalkozó a legalább a minimálbér mértékéig köteles megfizetni járulékait (itt most a szociális hozzájárulási „adót” is járuléknak tekintjük).
És most az iparűzési adó.
A vállalkozók túlnyomó többsége az ún. „tételes-sávos” adózás szerint fizeti iparűzési adóját. Ennek mértéke évi 50.000 Ft, egészen 12 millió forintos éves árbevételig. Egyelőre sajnos nincsenek olyan hírek, hogy ezt is „hozzáigazítanák” az új áfa határhoz.
Így viszont, aki átlépi az éves 12 milliós bevételi határt, már egy másik sáv szerint adózik, aminek mértéke 120.000 Ft/év. (E második sáv felső határa a 18 millió forintos árbevétel).
Azok a vállalkozók, akiknek székhelye nem ugyanazon a településen van, ahol dolgoznak, még rosszabbul járnak: nekik ugyanis mindkét helyre fizetniük kell.
Bevételünk alakulásánál érdemes nagyon figyelni a határokat. Ha például csak néhány száz forinttal lépnénk túl a 12 milliós sávhatárt, rögtön 70-140 ezer forintos többletfizetési kötelezettségünk keletkezne az iparűzési adóban.
Azért ezzel az áfa-határ emeléssel összességében jól jártunk. A katások költsége nem emelkedik, az átalányadósok járuléka sem (a fenti extrém esetet kivéve), a személyi jövedelemadó pedig az adómentes határ felett a bevétel 20 százalékának 15 százaléka, vagyis a bevételhez viszonyítva mindössze 3 százalék.
Megszűntek tehát a korlátok, vagy legalább is kijjebb tolódtak. Kíváncsian várjuk, hogy – egy esetleges újabb tarifaemelést is feltételezve – ez meddig lesz elég…
-oli-
Valós előnyük nem összemérhető a biztonsági kockázatukkal. Kínai autóipari hatóságok új, hangsúlyosan biztonsági szempontokra épülő…
„Ma egy dühöngő autós – egy taxisofőr – paprikaspray-jel fújta le az egyik buszsofőrünket, aki…
Nagy hibának nevezte az Európai Unió döntését a belső égésű motorok 2035-ös betiltásáról a BMW…
A kínai elektromos autók iránt csak szerény az érdeklődés Európában – derül ki egy pénteken…
A Wizz Air félmaraton miatt A Budapesti Rendőr-főkapitányság tájékoztatása szerint futóverseny miatt útlezárások lesznek Budapesten…
Komoly mérnöki és kivitelezői kihívás zajlik a Flórián térnél, ahol a déli felüljáró felújítása új…