Categories: Hírek

Egy tanulmány szerint a tempomat a legveszélyesebb vezetéstámogató elektronika

 

  • Tanulmányt készítettek arról, hogy mennyire biztonságosak a vezetéstámogató elektronikák.
  • Sok rendszernek nincs hatása a balesetek kialakulására, néhány azonban segít megelőzni azokat.
  • A tempomat viszont növeli a balesetek kialakulásának kockázatát.
  • Leginkább a hagyományos tempomat lehet veszélyes, de az adaptív sem szerepelt jól.

 

Tanulmányt készített egy holland kutatókból álló csapat arról, hogy milyen hatással vannak a balesetek számára a különböző vezetéstámogató elektronikák. A pontos következtetések érdekében a világ minden tájáról gyűjtöttek adatokat, és végül 28 konkrét vezetéstámogató rendszerre szűkítették le a kutatást. Ezeket négy csoportba sorolták:

  • Tájékoztató rendszerek – például a guminyomás ellenőrző
  • Figyelmeztető rendszerek – például a biztonsági öv bekötésére figyelmeztető rendszer
  • Beavatkozásra képes rendszerek – például a vészfék asszisztens
  • Komfortnövelő rendszerek – például a távolságtartó tempomat

 

A kutatás alapján az első három csoportba tartozó elektronikák egy részének nincs ráhatása a baleseti számok alakulására, egy részük azonban csökkenti a kockázatokat. Például a sávtartó asszisztens a felmérések alapján 19,1 százalékkal, a fáradtságfigyelő pedig 14 százalékkal csökkenti átlagosan a balesetek számát. Ezek mellett viszont például a guminyomás ellenőrzőnek nincs hatása a dologra.

 

Ezzel szemben viszont érdekes, hogy a sima és a távolság tartó tempomat nem hogy csökkenti, inkább növeli a baleseti kockázatot a tanulmány szerint. A kutatók arra jutottak, hogy azok a vezetéstámogató rendszerek, melyek levesznek a vezető válláról bizonyos feladatokat, veszélyesebbek lehetnek. Ha a tempomat kezeli a gázt, akkor az autó vezetője nem figyel oda eléggé, és könnyebben keveredik balesetveszélyes helyzetbe. A tanulmány szerint a hagyományos tempomat 12, az adaptív 1,8 százalékkal növeli a balesetek kockázatát.

 

Fontos hozzátenni, hogy az adaptív rendszerek nincsenek minden esetben felkészítve a váratlan eseményekre. Egy hirtelen állóra fékező autó mozgását például nem minden rendszer tudja lekövetni, ilyenkor szükség van a sofőr éberségére, beavatkozására is.

Forrás: totalcar.hu Kép: illusztráció

OldA

Recent Posts

Belepiszkálnak a szabályokba a B-s jogosítványoknál, ágálnak a szakértők

Az uniós elképzelés szerint előmozdítanák az elektromos és alternatív hajtású járművek használatát, és a motorozás…

20 óra ago

Félelmetes jelentések születnek, már a parlament is a taxiskáoszról beszél

Felduzzadt a taxispiac a pandémia óta, miközben egyre több a szakmailag és jogilag is megkérdőjelezhető…

2 nap ago

Metál Zoltán: Számos olyan taxis jelent meg a piacon, akiknek nemhogy jogosítványa, általános iskolai végzettsége sincs

Dermesztő képet festett a taxis piac jelenlegi helyzetéről Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke…

2 nap ago

Sokakat hidegzuhanyként érhet, jönnek az új autópályadíjak

Jövőre autósok százezrei spórolhatnak az autópálya-használaton: egyes vármegyékben féláron vagy még olcsóbban váltható éves matrica,…

2 nap ago

Újabb közúti razziát jelentett be a rendőrség, most ezt fogják nézni

A hétfőn induló egyhetes akcióban ezúttal mindenféle járműveket ellenőriznek majd. A ROADPOL Operational Group (Európai…

2 nap ago

Ez az új traffipax sokat fog kaszálni Budapesten

Magyarország egyik legforgalmasabb útszakaszára telepítettek a napokban traffiboxt. A Liszt Ferenc repülőtér 1-es terminálja előtt…

3 nap ago