Categories: Hírek

Egy tanulmány szerint a tempomat a legveszélyesebb vezetéstámogató elektronika

 

  • Tanulmányt készítettek arról, hogy mennyire biztonságosak a vezetéstámogató elektronikák.
  • Sok rendszernek nincs hatása a balesetek kialakulására, néhány azonban segít megelőzni azokat.
  • A tempomat viszont növeli a balesetek kialakulásának kockázatát.
  • Leginkább a hagyományos tempomat lehet veszélyes, de az adaptív sem szerepelt jól.

 

Tanulmányt készített egy holland kutatókból álló csapat arról, hogy milyen hatással vannak a balesetek számára a különböző vezetéstámogató elektronikák. A pontos következtetések érdekében a világ minden tájáról gyűjtöttek adatokat, és végül 28 konkrét vezetéstámogató rendszerre szűkítették le a kutatást. Ezeket négy csoportba sorolták:

  • Tájékoztató rendszerek – például a guminyomás ellenőrző
  • Figyelmeztető rendszerek – például a biztonsági öv bekötésére figyelmeztető rendszer
  • Beavatkozásra képes rendszerek – például a vészfék asszisztens
  • Komfortnövelő rendszerek – például a távolságtartó tempomat

 

A kutatás alapján az első három csoportba tartozó elektronikák egy részének nincs ráhatása a baleseti számok alakulására, egy részük azonban csökkenti a kockázatokat. Például a sávtartó asszisztens a felmérések alapján 19,1 százalékkal, a fáradtságfigyelő pedig 14 százalékkal csökkenti átlagosan a balesetek számát. Ezek mellett viszont például a guminyomás ellenőrzőnek nincs hatása a dologra.

 

Ezzel szemben viszont érdekes, hogy a sima és a távolság tartó tempomat nem hogy csökkenti, inkább növeli a baleseti kockázatot a tanulmány szerint. A kutatók arra jutottak, hogy azok a vezetéstámogató rendszerek, melyek levesznek a vezető válláról bizonyos feladatokat, veszélyesebbek lehetnek. Ha a tempomat kezeli a gázt, akkor az autó vezetője nem figyel oda eléggé, és könnyebben keveredik balesetveszélyes helyzetbe. A tanulmány szerint a hagyományos tempomat 12, az adaptív 1,8 százalékkal növeli a balesetek kockázatát.

 

Fontos hozzátenni, hogy az adaptív rendszerek nincsenek minden esetben felkészítve a váratlan eseményekre. Egy hirtelen állóra fékező autó mozgását például nem minden rendszer tudja lekövetni, ilyenkor szükség van a sofőr éberségére, beavatkozására is.

Forrás: totalcar.hu Kép: illusztráció

OldA

Recent Posts

Magyar turisták tucatjai sírnak: brutális büntetések Horvátországban

Egy gyorshajtás, egy kagyló a zsebbe, vagy egy rossz parkolás – és máris több tíz-…

2 óra ago

Leszámol a Volkswagen az ID-sorozattal

A német gyártó befejezi az ID-sorozatot, legalábbis ami a névadást illeti. A Volkswagen lezárja az…

2 óra ago

Taxis hiénák Budapesten: a főváros elismerte, katasztrofális a helyzet, kegyetlen a csalás – „A kezemet nézd, ne a terminált”

Hiába a szigorú ellenőrzések és az egymilliós bírságok, még mindig trükköznek a taxis hiénák Budapesten.…

1 nap ago

Fantomcégek uralják a fővárosi taxipiacot: így csapják be a sofőröket és az államot egyszerre

Egyre több sofőr panaszkodik arra, hogy a budapesti taxispiacot ma súlyos visszaélések és feszült versenyhelyzet…

1 nap ago

Felújítási munkák miatt szombattól jelentős közúti korlátozásokra kell számítani az Astoriánál

Augusztus 9-től 17-ig fontos villamospálya- és útburkolat-felújítási munkák lesznek Budapest egyik legforgalmasabb csomópontjában, az Astoriánál.…

3 nap ago

Ez ám a jó hír az elektromos autósoknak

Megújult az E.ON Drive Infrastructure (EDRI) több mint 400 elektromosautó-töltőpontból álló hálózata: új arculatot kaptak…

3 nap ago