Categories: Hírek

Egy tanulmány szerint a tempomat a legveszélyesebb vezetéstámogató elektronika

 

  • Tanulmányt készítettek arról, hogy mennyire biztonságosak a vezetéstámogató elektronikák.
  • Sok rendszernek nincs hatása a balesetek kialakulására, néhány azonban segít megelőzni azokat.
  • A tempomat viszont növeli a balesetek kialakulásának kockázatát.
  • Leginkább a hagyományos tempomat lehet veszélyes, de az adaptív sem szerepelt jól.

 

Tanulmányt készített egy holland kutatókból álló csapat arról, hogy milyen hatással vannak a balesetek számára a különböző vezetéstámogató elektronikák. A pontos következtetések érdekében a világ minden tájáról gyűjtöttek adatokat, és végül 28 konkrét vezetéstámogató rendszerre szűkítették le a kutatást. Ezeket négy csoportba sorolták:

  • Tájékoztató rendszerek – például a guminyomás ellenőrző
  • Figyelmeztető rendszerek – például a biztonsági öv bekötésére figyelmeztető rendszer
  • Beavatkozásra képes rendszerek – például a vészfék asszisztens
  • Komfortnövelő rendszerek – például a távolságtartó tempomat

 

A kutatás alapján az első három csoportba tartozó elektronikák egy részének nincs ráhatása a baleseti számok alakulására, egy részük azonban csökkenti a kockázatokat. Például a sávtartó asszisztens a felmérések alapján 19,1 százalékkal, a fáradtságfigyelő pedig 14 százalékkal csökkenti átlagosan a balesetek számát. Ezek mellett viszont például a guminyomás ellenőrzőnek nincs hatása a dologra.

 

Ezzel szemben viszont érdekes, hogy a sima és a távolság tartó tempomat nem hogy csökkenti, inkább növeli a baleseti kockázatot a tanulmány szerint. A kutatók arra jutottak, hogy azok a vezetéstámogató rendszerek, melyek levesznek a vezető válláról bizonyos feladatokat, veszélyesebbek lehetnek. Ha a tempomat kezeli a gázt, akkor az autó vezetője nem figyel oda eléggé, és könnyebben keveredik balesetveszélyes helyzetbe. A tanulmány szerint a hagyományos tempomat 12, az adaptív 1,8 százalékkal növeli a balesetek kockázatát.

 

Fontos hozzátenni, hogy az adaptív rendszerek nincsenek minden esetben felkészítve a váratlan eseményekre. Egy hirtelen állóra fékező autó mozgását például nem minden rendszer tudja lekövetni, ilyenkor szükség van a sofőr éberségére, beavatkozására is.

Forrás: totalcar.hu Kép: illusztráció

OldA

Recent Posts

Változás jön a magyar jogosítványoknál

Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…

12 óra ago

Sok autós még nem is hallott erről az új uniós szabályról – Az ön autóját is érinti!

Egy új uniós rendelet lépett hatályba, amelyről még alig hallottak az autósok, pedig mindenkit érint…

2 nap ago

Hatalmas horderejű bejelentésekkel érkezik a Toyota az idei Japán Mobilitási Kiállításon

Október 30. és november 9. között, Tokióban kerül megrendezésre a 2025-ös Japán Mobilitási Kiállítás, amely…

3 nap ago

Olcsóbb lesz a jogosítvány: oktató helyett a szülők is taníthatják a kezdő sofőröket

Németországban költségcsökkentő reformra készülnek a jogosítványszerzésben: miután a mobilokba költöztetik az elméleti képzést, a bukás…

3 nap ago

Az október 23-i hosszú hétvégén lesz utoljára nyitva a Pesti alsó rakpart 2025-ben

Változatos programokkal és gyertyafényes vacsorával búcsúzik az idei szezon a Pesti alsó rakparton. A hosszú…

4 nap ago

Ön is e-cigizik vezetés közben? Mostantól ez tilos lehet – mutatjuk, miért!

Egy német sofőrt 150 euróra, vagyis közel 58 000 forintra büntettek, mert vezetés közben az…

5 nap ago