Hamarosan az M1-es, az M3-as és az M7-es autópályán is bevezetik az intelligens leállósáv rendszerét, azaz az ITS-t. Ennek lényege, hogy baleset, csúcsforgalom vagy munkavégzések esetén megnyitják a leállósávot az autósok előtt, hogy enyhítsék a gyorsforgalmi utak terhelését.
Mint megírtuk, az M1-es autópálya bővítésének munkálatai 2025. szeptember 1-jén kezdődnek, és a tervek szerint nemcsak hogy megújul a pálya burkolata, hanem az M0-s csomóponttól a Concó pihenőig intelligens leállósávrendszerrel (ITS-rendszerrel) ellátott leállósávok is épülnek több ütemben.
Ezeket csak akkor nyitják meg, ha a forgalom vagy a forgalmi helyzet indokolja. Az intelligens leállósáv a többi forgalmi sávval egyenértékű lesz, vagyis ugyanúgy 3,75 méter széles, tehát csúcsforgalomban akár 2×4 sávon is haladhat a forgalom.
A vezess.hu kérdésére az MKIF Zrt. elmondta, hogy az M7 és az M3 autópályák bővítésekor is ITS-rendszerrel ellátott leállósávok létesülnek majd. A társaság a forgalomtechnikai menedzsmenttervek jóváhagyása után azt is közölni fogja, hogyan zajlik majd az utak ellenőrzése, és a sávmegnyitás.
Előnyök és hátrányok
A portál arról is beszámolt, hogy az intelligens leállósáv rendszerével növelni lehet az útszakasz forgalomáteresztő képességét, enyhítve a dugók nagyságát és rövidítve az eljutási időt, ezzel pedig csökkentve a helyi károsanyag-kibocsátást. Emellett így a balesetek száma is redukálható.
Más országok – mint az Egyesült Államok vagy Németország – már évek óta használják ezt a rendszert, amely egyébként nem vált be minden esetben, ugyanis az autósok sokszor nem tudták eldönteni, hogy az adott időszakban éppen szabad-e használni a leállósávot, vagy nem. További hátránya lehet, hogy csak addig működik, amíg nem következik be baleset ezen a sávon, vagy amíg nem robban le ott egy jármű.
A teljes kivitelezés 2029. augusztus 31-ig tart, tehát négy teljes évet vesz igénybe. Az M0–Bicske közötti szakaszt 2028. augusztus 31-ig kell befejeznie az MKIF Zrt.-nek, de közben 2027-ben elindul az M7-es bővítése is, 2028-ban pedig az M200-as építése indul meg: Komáromtól Székesfehérvár érintésével Sárbogárdig, majd onnan már M8 néven halad tovább a pálya Kecskemét északi részéig.
Forrás: index.hu Kép: Illusztráció
Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…
Egy új uniós rendelet lépett hatályba, amelyről még alig hallottak az autósok, pedig mindenkit érint…
Október 30. és november 9. között, Tokióban kerül megrendezésre a 2025-ös Japán Mobilitási Kiállítás, amely…
Németországban költségcsökkentő reformra készülnek a jogosítványszerzésben: miután a mobilokba költöztetik az elméleti képzést, a bukás…
Változatos programokkal és gyertyafényes vacsorával búcsúzik az idei szezon a Pesti alsó rakparton. A hosszú…
Egy német sofőrt 150 euróra, vagyis közel 58 000 forintra büntettek, mert vezetés közben az…