Categories: Hírek

Újítás a magyar utakon: megnyitják a leállósávot az autósok előtt

 

Hamarosan az M1-es, az M3-as és az M7-es autópályán is bevezetik az intelligens leállósáv rendszerét, azaz az ITS-t. Ennek lényege, hogy baleset, csúcsforgalom vagy munkavégzések esetén megnyitják a leállósávot az autósok előtt, hogy enyhítsék a gyorsforgalmi utak terhelését.

 

Mint megírtuk, az M1-es autópálya bővítésének munkálatai 2025. szeptember 1-jén kezdődnek, és a tervek szerint nemcsak hogy megújul a pálya burkolata, hanem az M0-s csomóponttól a Concó pihenőig intelligens leállósávrendszerrel (ITS-rendszerrel) ellátott leállósávok is épülnek több ütemben.

Ezeket csak akkor nyitják meg, ha a forgalom vagy a forgalmi helyzet indokolja. Az intelligens leállósáv a többi forgalmi sávval egyenértékű lesz, vagyis ugyanúgy 3,75 méter széles, tehát csúcsforgalomban akár 2×4 sávon is haladhat a forgalom.

vezess.hu kérdésére az MKIF Zrt. elmondta, hogy az M7 és az M3 autópályák bővítésekor is ITS-rendszerrel ellátott leállósávok létesülnek majd. A társaság a forgalomtechnikai menedzsmenttervek jóváhagyása után azt is közölni fogja, hogyan zajlik majd az utak ellenőrzése, és a sávmegnyitás.

 

Előnyök és hátrányok

A portál arról is beszámolt, hogy az intelligens leállósáv rendszerével növelni lehet az útszakasz forgalomáteresztő képességét, enyhítve a dugók nagyságát és rövidítve az eljutási időt, ezzel pedig csökkentve a helyi károsanyag-kibocsátást. Emellett így a balesetek száma is redukálható.

Más országok – mint az Egyesült Államok vagy Németország – már évek óta használják ezt a rendszert, amely egyébként nem vált be minden esetben, ugyanis az autósok sokszor nem tudták eldönteni, hogy az adott időszakban éppen szabad-e használni a leállósávot, vagy nem. További hátránya lehet, hogy csak addig működik, amíg nem következik be baleset ezen a sávon, vagy amíg nem robban le ott egy jármű.

A teljes kivitelezés 2029. augusztus 31-ig tart, tehát négy teljes évet vesz igénybe. Az M0–Bicske közötti szakaszt 2028. augusztus 31-ig kell befejeznie az MKIF Zrt.-nek, de közben 2027-ben elindul az M7-es bővítése is, 2028-ban pedig az M200-as építése indul meg: Komáromtól Székesfehérvár érintésével Sárbogárdig, majd onnan már M8 néven halad tovább a pálya Kecskemét északi részéig.

Forrás: index.hu Kép: Illusztráció

OldA

Recent Posts

Rendőrök elől menekülő ámokfutó okozott balesetet a Blaha Lujza téren

Péntek hajnalban, röviddel 02:00 óra előtt egy személyautó sofőrje rendőri jelzésre nem állt meg a…

18 óra ago

Kreatív „sufnituning”: házi légkondi Kandahár taxijain

Kandahár tartományában egy hetek óta tartó, 40 °C körüli hőhullám kínozza a helyieket, ahol a…

18 óra ago

Európa elektromos hálózata a határán az e-autók töltési igényei miatt

2025 elejétől Magyarországon is drasztikusan nő a bárki számára elérhető elektromosjármű-töltőpontok száma: a nagy benzinkúttársaságok…

2 nap ago

Az idős utas életéért küzdött a taxis és a rendőrök Budapesten

Kedd reggel egy 75 év körüli nő taxizott a fővárosban, amikor hirtelen rosszul lett és…

3 nap ago

Biztonsági trükk a gyakorlatban

Sokan hallották már, hogy parkoláskor inkább egyenes kerekekkel érdemes állni – mégis rengeteg autó áll…

4 nap ago

A hétfői pusztító vihar hatása

Hétfő délután 15–20 mm eső és 80–100 km/órás széllökések kísérték az országot, a Kiderül.hu riasztása…

4 nap ago