Categories: Hírek

Meglepő helyre tervezte be a BKK az új nagykörúti bringasztrádát

 

Már szinte a BKK zsebében van az a hatmilliárd forint, amiből elkezdik kiépíteni a fővárosi bringasztráda-hálózatot. A hálózat lelke, első eleme és összekötő kapcsa a nagykörúti bringasztráda lesz sok újdonsággal, aminek várhatóan sok vitát kiváltó részleteit már februárban elkezdik egyeztetni a lakossággal.

 

A napokban jelentette be a főváros vezetése, hogy lesz pénz a nagykörúti bringasztráda és két csatlakozó útszakasz kiépítésére. Nem volt teljesen világos, miről is van szó, ezért utánanéztünk, honnan, milyen pénz érkezik, és pontosan mi épül.

 

Honnan jön a pénz?

A BKK tájékoztatása szerint a fővárossal egyeztetve tavaly áprilisban adtak be három – egymáshoz kapcsolódó – bringasztráda-építési projekttervet az uniós támogatással és kormányzati társfinanszírozással megvalósuló TOP Plusz program felhívására, összesen 6 milliárd forint értékben. Ezeket az Irányító Hatóság nevű kormányzati szervezet idén január 9-én elfogadta, azaz a szakmai és a politikai döntés megszületett a fejlesztés támogatásáról.

Az erről szóló támogatási szerződés a hivatalos menetrend szerint legfeljebb néhány hónapon belül megszületik. A szerződés aláírása után 2027-re meglesznek az engedélyes és kiviteli tervek, és 2028–2029-ben szakaszosan – a Nagykörút komplex megújításának részeként – megépülhet a bringasztráda a Nagykörúton, valamint a Váci út és az Üllői út bevezető szakaszán.

Mi az a bringasztráda?

A bringasztrádát mindenhol máshogy hívják. Előfordul cycle highway, Radschnellweg, supercykelstier, fietssnelweg néven is. Közös bennük, hogy egyenes, gyors, széles és akadálymentes útfelületet kínálnak a kerékpárosoknak, akik így biztonságosan és gyorsan haladhatnak nagyobb távolságot megtéve. A kerékpáros „autópályákat” elsősorban az ingázók számára tervezik, a szabadidős és turisztikai használat itt másodlagos szempont.

A bringasztrádák a kerékpáros hálózat gerinceként kötik össze Budapesten majd a belső és külső kerületeket, illetve az agglomerációt és a városközpontot. A tervek szerint körülbelül 5-18 kilométer hosszan, a Nagykörútig futnak majd be Pesten és Budán, onnantól a belváros felé már a klasszikus főhálózati elemeken és a mellékutcák alaphálózatain oszlik el a kerékpáros forgalom.

A három első ilyen bringasztráda a Váci út és az Üllői út két, következő években megépülő szakasza, valamint a beérkező forgalmat szétterítő nagykörúti lesz.

A pesti bringasztrádáknak mindenképpen saját márkájuk lesz (egyértelmű név, saját vizuális megjelenés, logó, táblák), ezek segítenek a népszerűsítésben és kommunikációban, közölte a BKK. A kerékpáros sztráda egyik leglátványosabb jellegzetessége – az autópályához hasonlóan – az építés kiemelt minősége. Azaz a közúttól fizikailag leválasztott, széles, kiváló minőségű, csomópontokban kiemelt és megnövelt biztonságú kerékpáros útvonal.

 

Pontosan hol épül bringasztráda?

A projekt lelke a Nagykörút Váci út (Nyugati tér) és Mester utca közötti szakasza. Ezen a részen a körút teljes megújítását tervezik a járdától a közúti sávig.

Mindkét oldalon

  • a közúti közlekedés irányával azonos;
  • a szakasz 80 százalékán fizikailag elválasztott;
  • minimum két méter széles;
  • egyértelmű jelrendszerű kerékpárút

épülne 4,5 milliárd forintból. Méghozzá a betorkolló mellékutcáknál csomóponti kiemeléssel, a nagyobb csomópontokban pedig közlekedési lámpa ad elsőbbséget a kerékpárosoknak.

A csomóponti kiemelés magyarul azt jelenti, hogy az autók egy bukkanóra felhajtva tudnak majd csak lekanyarodni a Nagykörútról a mellékutcákba (és onnan ki), a járda és a kerékpárút viszont a bukkanóval emelt szinten folyamatosan halad. Így a sofőrök kénytelenek lelassítani minden ilyen bukkanós kanyarodásnál, és jobban észreveszik a gyalogosokat és kerékpárosokat, csökkentve ezzel a balesetveszélyt. A nagyobb csomópontoknál ilyen megoldást természetesen nem lehet csinálni, ott a külön kerékpáros forgalmi lámpa védi a bringásokat. A nagykörúti zöldfelületek fejlesztése és a járdák megújításának megtervezése is része a projektnek.

Az új nagykörúti bringasztráda két végéhez csatlakozna a Váci úti és az Üllői úti bringasztráda. A Váci úti a már kiépített zöld polleres (rugalmas forgalomterelő oszloppal védett) szakasz végétől, azaz a Lehel tértől kifelé indulna egy kilométer hosszan, a nagykörútihoz hasonló paraméterekkel. Az Üllői úti pedig szintén a már meglevő polleres szakasz Nagyvárad téri végétől kifelé épülne 1,1 kilométer hosszan az Ecseri útig.

A BKK azzal magyarázza a külső szakaszok építését, hogy a Nagykörútig tartó belső, polleres szakaszok már aránylag jól működnek, ráadásul a Váci út belső, Lehel térig tartó szakasza esetében amúgy is át kell majd építeni az egész közutat a kiskörúti villamos Lehel téri meghosszabbításakor. Erre a két szakaszra összesen 1,5 milliárd forint jut majd a pályázati összegből.

 

Miért kell bringasztráda Budapestre?

A BKK adatai szerint 2024-ben 3800 biciklis volt a napi átlagos keresztmetszeti forgalom a Nagykörúton, ami nem rossz, de ahhoz, hogy a kevésbé gyakorlottak is el merjenek indulni rajta, fejleszteni kell, méghozzá bringasztrádaként.

„Tízezerre lövünk” – jelentette ki Bodor Ádám, a BKK mobilitásfejlesztési igazgatója a kérdésre, hogy mi lenne az ideális napi kerékpáros forgalom. Mint hozzátette, a 6-7000-es napi forgalomhoz már nem árt a bringasztráda minőség. Ezt a budai rakparti kerékpáros útvonal hasonló nagyságú forgalma is mutatja, ahol már biciklis dugók is ki szoktak alakulni néhány helyen.

A tervezett pesti bringasztráda nemzetközi szinten a szerényebbek közé tartozik, a holland sztrádák már sokkal nagyobb kapacitásra épülnek. Bodor szerint ők már egy következő kerékpárhálózati életciklusban vannak, nagyjából 20-30 évvel előrébb. De például Belgium flamand részén vagy éppen Németországban a budapestihez hasonló paraméterekkel tervezik, fejlesztik a bringasztrádákat.

 

A parkoló és a járdaszegély közé költözik a bringaút

Sokan felkapták a fejüket, amikor kiderült, hogy a Nagykörúton a parkoló autók és a járdaszegély közötti sávba tervezik a kerékpárutat. Ilyen megoldással már találkozhattunk az egyik első kerékpárút kiépítésénél az Andrássy úton, ahol az autóból kiszálló utasok ajtórányitásai rengeteg balesetet okoztak – gyorsan át is építették az utat. A nagykörúti megoldás több paraméterben is különbözik az ősi, „bukott” módszertől, többek között elég széles lesz, az ajtónyitási balesetek kizárására.

Mint a BKK-nál elmondták, a Nagykörút tervezett keresztmetszete a következőképpen festene a villamossínektől kifelé: egy közúti sáv + egy parkoló, azaz inkább multifunkcionális sáv + egy 80 centis biztonsági zóna, ami egyben fizikai leválasztás is + 2 méter széles kerékpársáv. A járda szélessége megegyezne a jelenlegivel, azaz a járdaszegély maradna, ahol van.

Keresztmetszeti terv a Nagykörútra – Forrás: BKK

 

A különbség első része, hogy a parkolósáv tehát nem parkolósáv, hanem multifunkcionális zóna, ahol az autóparkolás csak sokadrangú, és sok helyen csak rövid idejű (Kiss and Ride típusú) lenne. Ebben a zónában kapnának helyet a rakodóhelyek, ahová az áruszállító furgonok állhatnának – kiküszöbölve azt a problémát, hogy most a furgonok sokszor beállnak a kerékpársávra. Itt lennének a taxi- és buszmegállók megfelelő biztonsági kialakítással, a Bubi-biciklik és közösségi rollerek helyét adó mikromobilitási pontok, sőt a társasházak ide húzhatnák ki a kukákat, amikor a kukásautó érkezik.

A másik különbség pedig a 80 centi széles biztonsági zóna a parkoló autó és a kerékpársáv között, ami a tapasztalatok alapján elég a rányitásos balesetek elkerüléséhez.

 

Közútfelújítás, járdazöldítés

A bringasztráda építésével együtt felújítanák a közúti sávot, a járdaszektort pedig a lehető legnagyobb mértékben zöldítenék. Mivel az előzetes problémafelmérések és lakossági egyeztetések szerint ezeknek a multifunkcionális zónáknak a kialakítása jár majd a legtöbb helyi szintű vitával és módosítási igénnyel, a tervezési idő alatt folyamatos koordinációt tervez a BKK. Az első közösségi fórum február 11-én 17 órakor kezdődik az Erzsébetvárosi Zsidó Történeti Tár épületében.

Emellett minden egyes csomópontra közlekedésbiztonsági vizsgálatot, majd auditot végeznek az ígéret szerint. Biztonsági okokból jellemzően a mellékútvonalak torkolatánál fizikai kiemelést is kap a bringasztráda vagy legalább a gyalogos átvezetés, azaz a Nagykörútra rákanyarodó vagy az onnan leforduló autósok bukkanón hajtanak majd át.

A faültetéseket firtató kérdésünkre a BKK azt közölte, hogy a jelenlegi fák megmaradnak egy élhetőbb teret, nagyobb védelmet kapva, az üres fahelyeket pedig beültetik. Új fát ültetni a nagykörúti föld alatti közműviszonyok miatt nehéz lesz, de ahol megoldható, megpróbálják. Végül elmondták: a nagykörúti bringasáv a jelenlegi félkész állapotában is sokat segített a környék élhetővé tételében, ami legjobban az üres üzletek folyamatosan csökkenő számában mutatkozik meg.

Forrás: index.hu Képek: BKK

OldA

Recent Posts

Előnyben a közösségi közlekedés – ideiglenesen egyirányúsítják a Népszínház utca egy szakaszát szerdától

Gyorsabban és pontosabban közlekedhetnek a villamosok a Népszínház utcában: a közösségi közlekedés előnyben részesítése miatt…

12 óra ago

Az Országos Taxis Szövetség leveleiből

Tisztelt Elnök úr! Sokszor hallottam már Önt nyilatkozni rádióban, tévében, és úgy vettem észre, hogy…

12 óra ago

Betilthatják a villanyautók egyik spórolós megoldását

Valós előnyük nem összemérhető a biztonsági kockázatukkal. Kínai autóipari hatóságok új, hangsúlyosan biztonsági szempontokra épülő…

2 nap ago

Taxisofőr fújt le paprikaspray-vel egy buszsofőrt Budapesten

„Ma egy dühöngő autós – egy taxisofőr – paprikaspray-jel fújta le az egyik buszsofőrünket, aki…

4 nap ago

A BMW vezérigazgatója szerint hiba volt az EU-tól, hogy 2035-re betiltják a hagyományos motorokat

Nagy hibának nevezte az Európai Unió döntését a belső égésű motorok 2035-ös betiltásáról a BMW…

4 nap ago

A kutyának sem kell a kínai autó

A kínai elektromos autók iránt csak szerény az érdeklődés Európában – derül ki egy pénteken…

4 nap ago