Categories: Hírek

Szigorodnak a közlekedési szabályok az EU-ban

 

Az Európai Unió elfogadta az új irányelveket, amelyek biztosíthatják a jövőben, hogy akit külföldön eltiltottak a vezetéstől, annak a jogosítványát bevonja a kibocsátó ország.

 

Az Európai Unió Tanácsa új jogszabályt fogadott el a közlekedés biztonságának javítása érdekében. Az új szabályozás célja, hogy megszüntesse a súlyos közlekedési szabálysértést elkövetők büntethetősége terén tátongó joghézagot és biztosítsa, hogy az egyik tagállamban eltiltott sofőrök sehol ne vezethessenek.

Az EU célja, hogy 2050-re elérje a Vision Zero program keretében a halálos és súlyos közúti balesetek számának nullára csökkentését. Az elmúlt évek statisztikái azonban azt mutatják, hogy bár történtek előrelépések, az eddigi intézkedések nem bizonyultak elég hatékonynak.

 

A közúti szabálysértések szankcióinak következetes érvényesítése alapvető fontosságú. Az új irányelv értelmében a tagállamok kötelesek lesznek kiadni egymásnak azon járművezetők listáját, akiket eltiltottak a vezetéstől, így biztosítva, hogy szabálysértők ne bújhassanak ki a felelősség alól, ha egy másik országban követnek el súlyos szabályszegést.

Jó ideje így működik ez a gyorshajtásokkal is: ha például Németországban kapott el a traffipax, egy-két héten belül kopogtatott itthon a postás, és hozta a büntetést.

  • Az új irányelv meghatározza az eltiltások típusait, és kizárja azokat az eseteket, amelyek három hónapnál rövidebb időtartamúak vagy amelyekből kevesebb mint egy hónap van hátra.
  • Az információkat az EU digitális vezetői engedélyhálózatán (RESPER) keresztül osztják meg egymással a tagállamok.
  • A szabályozás lehetővé teszi a tagállamok számára, hogy saját területükön további feltételeket szabjanak meg az eltiltott vezetőkkel szemben.
  • Az irányelvet rendszeresen értékelik majd, hogy szükség esetén kiterjesszék azt más szabálysértésekre vagy visszaeső elkövetőkre.

 

Szóval ha a jövőben egy sofőr súlyos szabálysértést követ el egy másik EU-s országban – például ittas vezetést -, az ott kiszabott vezetői engedély bevonása a saját országában is érvényes lesz.

Az Európai Tanács által elfogadott álláspont alapján megkezdődnek az egyeztetések az Európai Parlamenttel. Az irányelv végső elfogadása után a tagállamoknak három évük lesz a szabályok bevezetésére.

A kezdeményezés egy lépés afelé, hogy az EU-s közlekedési szabályok következetesen érvényesüljenek, függetlenül attól, hogy melyik tagállamban történik a szabályszegés.

Forrás: vezess.hu Kép: illusztráció

Double D

Recent Posts

Változás jön a magyar jogosítványoknál

Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…

12 óra ago

Sok autós még nem is hallott erről az új uniós szabályról – Az ön autóját is érinti!

Egy új uniós rendelet lépett hatályba, amelyről még alig hallottak az autósok, pedig mindenkit érint…

2 nap ago

Hatalmas horderejű bejelentésekkel érkezik a Toyota az idei Japán Mobilitási Kiállításon

Október 30. és november 9. között, Tokióban kerül megrendezésre a 2025-ös Japán Mobilitási Kiállítás, amely…

3 nap ago

Olcsóbb lesz a jogosítvány: oktató helyett a szülők is taníthatják a kezdő sofőröket

Németországban költségcsökkentő reformra készülnek a jogosítványszerzésben: miután a mobilokba költöztetik az elméleti képzést, a bukás…

3 nap ago

Az október 23-i hosszú hétvégén lesz utoljára nyitva a Pesti alsó rakpart 2025-ben

Változatos programokkal és gyertyafényes vacsorával búcsúzik az idei szezon a Pesti alsó rakparton. A hosszú…

4 nap ago

Ön is e-cigizik vezetés közben? Mostantól ez tilos lehet – mutatjuk, miért!

Egy német sofőrt 150 euróra, vagyis közel 58 000 forintra büntettek, mert vezetés közben az…

5 nap ago