Categories: Hírek

Megmentenék az EU-s gigabírságtól az autógyártókat

 

Nemcsak a belső égésű motorok 2035-ös tilalmának visszavonását szorgalmazzák az Európai Uniónál, a jövőre szigorodó kibocsátási normák kapcsán is változás jöhet.

 

Már az Európai Unió legnagyobb politikai csoportja, az Európai Néppárt is amellett ágál, hogy vissza kell vonni a belső égésű motorok közelgő tilalmát – írta a Financial Times által ismertetett állásfoglalásról a Portfolio.

A képviselőcsoport szerint a tilalmat, aminek értelmében 2035-től megtiltanák a belső égésű motorral szerelt új autók értékesítését, a tervezettnél egy évvel hamarabb, már jövőre felül kellene vizsgálni. Álláspontjuk szerint továbbra is engedélyezni kellene a hagyományos motorokat, azzal a kitétellel, ha képesek bioüzemanyaggal vagy más alacsony károsanyag-kibocsátású alternatívával működni.

 

Azt is szorgalmazzák, hogy ne csak a 2035-ös tilalmat, de azokat a több milliárd eurós bírságokat is vizsgálják felül, amiket a 2025-től életbe lépő kibocsátási határértékek túllépése miatt kellene fizetniük az autógyártóknak. Korábban az volt az intézkedés célja, hogy az elektromos járművek gyártását ösztönözzék, de mivel visszaestek az európai eladások, már kontraproduktív hatást vált ki.

 

Mint arról korábban beszámoltunk, jövőre 93,6 g/km-es károsanyag-kibocsátási határérték lép életbe az Európai Unió területén, ami jóval szigorúbb, a korábbi, 2021 és 2024 között érvényben lévő, 116 g/km-es határértékhez képest. A gyártók ezt eddig is úgy oldották meg, hogy több hibrid, illetve elektromos hajtású autót adtak el.

A Dataforce elemzőcég számításai szerint ahhoz, hogy az autógyártók megfeleljenek az új normáknak, eladásaik 37 százalékának kellene ilyen modellekből állnia. Ha túllépik a megengedett szén-dioxid-kibocsátási szintet, autónként és grammonként 95 eurót kell fizetniük, ami a mostani árfolyamon közel 40 ezer forintnak felel meg. Benne van a pakliban az is, hogy ennek levét a vevők ihatják meg.

Forrás: vezess.hu Kép: illusztrtáció

 

Double D

Recent Posts

Már nem a kipufogógáz a legnagyobb bűnös: más forrása van az autós szennyezésnek

Ausztriai kutatók vizsgálata szerint a járműtechnológia fejlődése olyan szintre érhet el, amikor már az út…

10 óra ago

Letöltendőt kértek a taxival karambolozó nagykörúti drogos ámokfutóra és az utasaira

Börtönbe küldené a Budapesti VI. és VII. Kerületi Ügyészség azt a 28 éves R. Györgyöt, aki…

1 nap ago

Ügyintézés a karácsonyi ünnepek alatt? Mutatjuk a tudnivalókat

A karácsonyi időszakban a legtöbb hivatal és szolgáltató eltérő rendben működik. Érdemes előretervezni, hogy elkerüljük…

2 nap ago

A magyar Tesla-tulajdonosok januártól nem fognak örülni

2026. január 15-től Magyarországon is megszűnik az ingyenes prémium adatkapcsolat a Tesláknál: ettől az időponttól…

2 nap ago

Nagy változás jön a horvát autós nyaralásokban

A horvát parlament elfogadta az új útdíjszedési törvényt, amelynek értelmében 2027. március 1-jétől egységes elektronikus…

2 nap ago

Belepiszkálnak a szabályokba a B-s jogosítványoknál, ágálnak a szakértők

Az uniós elképzelés szerint előmozdítanák az elektromos és alternatív hajtású járművek használatát, és a motorozás…

3 nap ago