Categories: Hírek

Kemény szigorítások jöhetnek az elektromos rollerekre

 

Szigorú, egységes európai szabályozásokat sürget egy közlekedésbiztonsági szervezet az elektromos rollereket illetően, miután egy statisztika szerint nagyon magas a halálos balesetek száma. Ha a javaslatot megfogadja a döntéshozó európai testület, akkor hamarosan jöhet a sebességkorlátozás, a kötelező sisakviselés, de ittas állapotban sem lehet majd használni a jövőben az elektromos rollereket.

 

European Transport Safety Council (ETSC) európai közlekedésbiztonsági szervezet készített tanulmányt az elektromos rollerek használatának EU-s szabályozásáról. Többek között korlátoznák a sebességet, változtatnának a fékerőn, a gyorsulásra felső határ bevezetését javasolják és zéró toleranciát hirdetnének az alkoholfogyasztásra.

 

A szabályozást indokolja, hogy csak 2022-ben 119 halálos baleset történt „motorizált mikromobilitási járművekkel” az európai országok összesített adatai alapján. Ezeknek a túlnyomó többsége rollerezőt érintett, tovább az egykerekűeket használókat. A tájékoztatás szerint azonban a balesetek többsége esés miatt következik be, ebből kifolyólag nincsen másik érintett, így a rendőrség sem szerez tudomást róla, ezért ezek a statisztikákban sem jelennek meg.

Az ETSC javaslata a nemzeti kormányoknak az elektromos rollerek szabályozására:

  • 16 éves alsó korhatár a használatukra;
  • kötelező bukósisak viselése;
  • másik utas szállításának a tilalma;
  • alkohol és kábítószer hatása alatt tilos legyen használni;
  • 20 kilométer/h felső sebességhatár;
  • gyorsulási sebesség maximalizálása;
  • hangjelző berendezés (csengő) használata;
  • első és hátsó lámpa használata.

 

Magyarországon jelenleg még nincsen szabályozás a népszerű járműre, ahogyan a KRESZ-ben sincsen feltüntetve járműként. Használatával kapcsolatban nincs meghatározva sebességhatár, nincsenek tisztázva kivilágításának szabályai, és a különböző biztonsági berendezések sincsenek meghatározva, ennek ellenére a bírói gyakorlat egyértelmű abban, hogy az ittas járművezetés elektromos rollerrel elkövethető. Egy 2024 nyarán készült felmérés szerint százezer elektromos roller van Magyarországon.

 

Vannak azonban olyan európai országok, ahol már vezettek be korlátozásokat. Finnországban és Norvégiában például – városoktól függően – vagy csökkentették a sebességhatárt az éjszakai időszakban, vagy teljesen be is tiltották az esti rollerezést. A korlátozások eredményeként ebben a két országban jelentősen csökkent a balesetek száma.

Az Európai Unióban jelenleg csupán termékszabályozások vannak érvényben, amik magára a járműre vonatkoznak, vagy az akkumulátorra, de a közlekedést illetően nincsen egységes szabályzat.

Forrás: index.hu Kép: illusztráció

Double D

Recent Posts

Ez az új traffipax sokat fog kaszálni Budapesten

Magyarország egyik legforgalmasabb útszakaszára telepítettek a napokban traffiboxt. A Liszt Ferenc repülőtér 1-es terminálja előtt…

18 óra ago

Piros vagy fekete? Sokan még mindig rosszul bikázzák be az autót – Ön ne essen ebbe a hibába!

Amikor nem indul a kocsi, sokan csak legyintenek: „Sebaj, rácuppantom a kábeleket, és kész is.”…

18 óra ago

Vége az ingyenes gurulásnak: kilométeradó jön a villanyautókra

2028-tól a brit villanyautósok már nem csak töltenek, hanem minden megtett távolság után fizetnek is…

2 nap ago

Mégsem tiltják be teljesen az új benzines autók forgalmazását az EU-ban

Lekerült a napirendről a teljes tiltás, 2035-től az újonnan forgalomba kerülő autóknál nem 100 százalékkal,…

2 nap ago

Több lépcsőben emelkedik az alanyi adómentesség határa

Az alanyi adómentesség éves bevételi korlátja a jelenlegi 18 millió forintról 2026-ban 20 millió, 2027-ben…

3 nap ago

Drosztengedély – Változások 2026-tól!

Az Országos Taxis Szövetség elnöke tájékoztatta szerkesztőségünket a fővárosi drosztengedély kiváltásával kapcsolatos előírások változásáról. A…

4 nap ago