Categories: Hírek

Gördülékenyebben közlekedhetnek együtt autósok és bringások a KRESZ várható módosítása után

 

Már régóta körvonalazódnak a KRESZ módosításai, az utóbbi időben pedig felgyorsultak az események, elképzelhető, hogy akár már jövő év elején bevezetésre kerülnek a változások. Jövő tavasszal már egy egészen más bringaszezon vár ránk, hiszen a szabályok egy része a biciklivel és rollerrel közlekedőket fogja érinteni. A tervezett módosításokat a Magyar Kerékpárosklub összefoglalójának segítségével tekinthetjük át.

 

2016-ban kezdeményezték először a KRESZ módosítását, ám nehezen haladtak a konszenzus felé. Az utóbbi időben azonban felgyorsultak az események, néhány hónapon belül életbe léphet a tervezett módosítások egy része.

A szabályváltoztatás célja a közlekedési egyenrangúság megteremtése, a fenntartható közlekedési módok segítése, a védtelenebb közlekedők biztonságának növelése.

A módosítások egy része a biciklis és rolleres közlekedésre vonatkozhat, a fontosabb változásokat pedig a Kerékpárosklub összefoglalójának segítségével tekintjük át. Aki többet szeretne tudni a szabályok hátteréről, annak ezt az anyagot ajánljuk, a jelenlegi szabályozást pedig itt foglalják össze.

 

Különleges kerékpár: A kerékpár fogalma mellett bevezethetik a különleges kerékpár fogalmát is. Utóbbi – 1 méternél szélesebb vagy 35 kilónál nehezebb jármű – nem közlekedhet kerékpárúton.

Kerékpáros-övezet: Kerékpáros-övezetek kerülhetnek kialakításra. Ezt az úthálózatot a kerékpárok, a különleges kerékpárok és a rollerek használhatják szabadon, a gépjárművek csak célforgalomban, 30 km/h-val közlekedhetnek ezeken a területeken, a járda (ha van) itt csak a gyalogosoké.

Kerékpáros-átvezetés: A sárga négyzettel jelölt kerékpáros-átvezetések (-átkelők) kapcsán korábban sok volt a bizonytalanság azt illetően, hogy a közlekedés melyik szereplőjének van elsőbbsége. Ezért itt felmerült egy új szabály bevezetésének a gondolata. Eszerint az átvezetéseket 10 méter távolságból maximum 10 km/h sebességgel lehetne megközelíteni.

Gyalogátkelők: A gyalogátkelőket kerékpárosok is használhatnák, vagyis nem kéne áttolniuk a bringát ezeken az útkereszteződéseken. Bár hivatalosan erre eddig sem volt szükség, ez most nagyobb hangsúlyt kapott a szabályozásban, elsőbbséget azonban nem kapnak a bringások.

Nem kötelező kerékpárút: Nem lesz kötelező a kerékpárutat használni, ha burkolata rossz minőségű, vagy ha olyan gyalog- és kerékpárúton tekerünk, ahol túl nagy a gyalogosforgalom. A nem kötelező kerékpárutak nem kapnak külön jelölést.

 

Buszsávok: Alapértelmezetten használhatók lesznek kerékpárral, kivéve, ha ezt tábla tiltja. Bár ez alapvetően jó megoldás, nem árt ezzel kapcsolatban megfogadni néhány szabályt.

Forgalmi zóna: Bevezetésre kerülne a forgalmi zóna fogalma. Ez egy egyméteres virtuális sáv lenne az út szélétől számítva, ahol a járművezetőknek számítaniuk kell kerékpárosra.

Bolyban biciklizés: 6 főnél nagyobb biciklis csoportok esetében az egyes sorban haladás kötelezettsége lazul, ha kis forgalmú úttesten vagy kerékpárúton, esetleg lakó- és pihenőövezetben haladnak. Ilyenkor kettős oszlopban is közlekedhetnek. Lakott területen kívül 6–12 fős csoport is közlekedhet bolyban, de ha a létszám 12 fő fölé emelkedik, akkor két csoportot kell alkotniuk, köztük egy autó besorolására alkalmas követési távolsággal.

 

Sebesség: A haladási sebességre vonatkozóan még nem született egyértelmű döntés, ez később várható.

Előzés: Jobbról előzni ezután nemcsak álló kocsisort, de lassan, maximum 20 km/h-val haladót is lehet, a kereszteződések előtti első, jobbra indexelő és be is soroló járműig. Minden esetben meg kell győződni arról, hogy az előzés biztonságos.

Egyirányú utcák: A 30 km/h sebességkorlátozásos utcák biciklivel alapértelmezetten kétirányúak lehetnek, de megmaradna a kitáblázás lehetősége. A nem táblázott esetekben a kerékpáros az egyenrangú útkereszteződésben a balról érkező járműnek elsőbbséget ad.

Előzési oldaltávolság: Bevezetnék az előzési oldaltávolságot, amely lakott területen minimum 1 méter, lakott területen kívül 1,5 méter lenne.

Irányjelzés: Elég lenne az irányjelzést a kanyarodás előtt jelezni, nem kellene a teljes művelet alatt. Kanyarodás közben ugyanis veszélyes lehet egy kézzel kormányozni a kerékpárt.

 


Elektromos rollerek: Az új KRESZ-ben külön kategóriát képezhetnek a kis teljesítményű elektromos rollerek (max. 1000 wattosak, max. 35 kilósak, és 25 km/h a végsebességük), melyeket 12 éven felüliek használhatnak mellékutcákban és kerékpáros-infrastruktúrában, kerékpáros-védőfelszereléssel. Ezek a járművek a járdán – a gyalogosközlekedéshez alkalmazkodó sebességgel – is közlekedhetnek. A nagy teljesítményű rollerekre általánosságban a kerékpározás szabályai, ám bizonyos esetekben a segédmotoros járművek szabályozása vonatkozna. Ezeket az eszközöket 14 éves kor felett, segédmotoros bukósisakkal lehetne használni.

Sisakhasználat: Felmerült a kötelező sisakhasználat fokozatos bevezetése 14 éves kortól.

 


Kivilágítás: Változhatnak a kivilágításra vonatkozó szabályok. Betiltanák a villogókat, csak állandó fénnyel lehetne világítani. A kerékpárút és a kerékpársáv kivételével a kivilágítás nappal is kötelező lenne.

 


Gyerekek kerékpáron: 6 éves kor alatt nem lehetne felügyelet nélkül kerékpározni, ahogy gyalogosan közlekedni sem. Gyermeket csak 18 évesnél idősebb személy szállíthatna, 12 éves kor alatt pedig csak 30 km/h alatti sebességgel és kerékpárúton, illetve gyalog- és kerékpárúton lehetne biciklizni. A gyermekkel a kísérője is együtt haladhatna a járdán.

Forrás: welovebudapest.com  Kép: Illusztráció

Double D

Recent Posts

Itt vannak az új magyar szupertraffipaxok

Pár hét múlva élesednek az első készülékek, amelyek több tulajdonságukban eltérnek az eddigi sebességmérőktől. Például…

16 óra ago

Piával és pénzzel kenték meg a vizsgabiztosokat, hogy átmenjenek a romok

Kenőpénzről már mindenki hallott, a kenőszesz már kevésbé gyakori megoldás. Állítólag Magyarország nem Balkán, mégis…

22 óra ago

Elárasztják a Budapest környéki településeket az új trafiboxok

Több mint egy tucat új egységet ígérnek. Budapest környékén hamarosan jóval több fix sebességmérő figyeli…

2 nap ago

Új köntöst ölt a Nagykörút – szeptember közepén zárul a Nagykörút arculati pályázata

Nemcsak maga a Nagykörút újul meg az elkövetkezendő években, hanem „Pest főutcájának” arculata is felfrissülhet:…

3 nap ago

Sötéten látja a jövőt a BYD alelnöke, megszűnhet a kínai autógyártók jelentős része

A világ legnagyobb elektromos járműgyártója szerint a túlzott gyártási kapacitás és az árháborúk fenntarthatatlanná teszik…

4 nap ago

Kijelző nyomkodásért büntettek meg egy autóst

A pórul járt autós csak egy képernyőre telepített fontos funkciót akart beállítani az esőben, aminek…

5 nap ago