Categories: Hírek

Sokan tévesen tudják, hol a helye a jobb gumiknak

 

Gyakran előforduló helyzet az abroncsok eltérő kopása tengelyenként, és ilyenkor nem mindegy, hova kerülnek a jobb állapotú gumik.

 

Az abroncsok egyre drágábbak, egy átlagos autóra középkategóriás gumikat választva nem úszhatjuk meg a 80-100 forintos kiadást, ezért sokakban felmerülhet az ötlet, hogy (fronthajtású autónál) csak az első, kopottabb gumik helyett vesznek újat, vagy kihúzzák még egy ideig a két tengely közötti cserével.

Látszólag logikus gondolat, hogy az új pár vagy a hátulról levett még jobb állapotú két gumi az első tengelyre kerüljön. Hiszen ezek a hajtott, kormányzott kerekek az autók döntő többségénél, itt kell a tapadás. Vagy mégsem? A szakértők, a modern mérések, tesztek mind azt mondják, hogy hibás ez a gondolatmenet. A jobb gumiknak bizony mindig a hátsó tengelyen a helyük.

 

Hátulra tervezzünk a jó gumival

Ezt nyilatkoza a Michelin szakembere, Brian Porteous, amikor a témában kérdezte őt az Auto Express magazin. De miért tanácsolják ezt a vezetéstechnikai szakértők és az abroncsok ismerői?

„Fékezéskor azt tapasztalhatjuk ilyen esetben, hogy a használt abroncsok is jól teljesítenek fékezéskor és megfelelő tapadást biztosítanak. Nem elhasznált abroncsokról beszélünk, hanem kopott, de még jó állapotú gumikról. Ha már megnő velük a fékút, és nincs meg az előírt profilmélység, akkor természetesen ezeket is le kell cserélni” – mondta Brian Porteous.

Az első kerekeknél azért lehetnek használt abroncsok, mert a frontrész megcsúszása, az alulkormányzottság sokkal könnyebben észlelhető és kontrolállható a vezető számára, mint a túlkormányzott viselkedés.

 

A Vezess szakértője már rég megmondta

Ugyanerre a következtetésre jutott még 2010-ben a Vezess olvasói kérdéseire válaszoló vezetéstechnikai szakértő, Székely Gyula: „Alaptétel, hogy az autón a magasabb profilmélységű, tehát kevésbé kopott gumit kell hátra tenni azért, mert az autó egyenesfutásáért egy vészfékezés alkalmával az elkönnyülő autónál a két hátsó kerék felel.

Ha a hátsók kopottabbak, és a súly előre kerül, az egyébként is jól tapadó első kerekekre, az autó vége kitörhet, ami túlkormányozottság formájában jelentkezhet, aminek kivédése egy kevésbé gyakorlott vezető számára nem egyszerű feladat.

Egy nemzedék nőtt úgy fel a Lajtán innen, hogy „nekünk a Laci bácsi, az öreg gumis szaki megmondta a tutit, gyerekek előre tegyük a Wartburgra a két pápai bütykös téli gumit, hátulra jó lesz a két nyári, a kormányzott keréken legyen a tuti, nekem elhihetitek, én már csak tudom”.

 

Székely Gyula utána hozzátette: „A világ egyik legnagyobb gumigyára megrendelt nálunk 2005-ben egy háromhetes tréningsorozatot, aminek egyik lényeges eleme volt, hogy a gyár szerződött partnereivel tudatosítsa a gyári követelményt, mindig hátra kell szerelni az ügyfélnek a jobb állapotú gumikat. Ezen a tréningen összesen 150 gumiszerelő vett részt, tehát tanúim vannak, a gyár pontosan tudja, miről beszél.”

 

Az Auto Express cikkéből az is kiderül, hogy ez a szabály meglepő módon minden hajtáslánc-konfiguráció esetén érvényes. Tehát a hátsókerék-hajtású és a 4×4-es típusoknál is a legjobb állapotú gumiknak a hátsó tengelyen van az optimális helyük.

Forrás: vezess.hu Kép: illusztráció

Double D

Recent Posts

Lecsapott a divatrendőrség: nincs több macinaci a taxisokon

A város taxisait már az öltözködésükért is ellenőrzik: farmer, tréningruha és baseballsapka tiltólistán, kötelező az…

21 óra ago

Le akarta harapni a taxisofőr orrát a brit bokszoló – videón a támadás

Akár 33 év börtönt is kaphat Akár 33 év börtönbüntetésre is ítélhetnek egy brit bokszolót,…

2 nap ago

Korrupt vizsgaállomásra csaptak le a rendőrök, több embert letartóztattak

A gyanú szerint kenőpénzért cserébe engedtek át autókat a vizsgán. Hazánkban továbbra is előfordul, hogy…

3 nap ago

Egymillió Toyotát, Lexust és Subarut hívnak vissza, magyar autók is érintettek

Olyan probléma akadt a szoftverrel, amit sajnos nem lehet távolról megoldani. Óriási visszahívási akciót indított…

3 nap ago

Új traffiboxokat helyeztek ki forgalmas budapesti kereszteződésekben

Itt figyelik árgus szemekkel az autósokat Újpest több forgalmas pontján új sebességmérő dobozokat helyeztek ki…

4 nap ago

Eljött a pillanat: vége a sorban állásnak a horvát autópályákon

Megszűnik a fizetőkapuknál való megállás, az autósok folyamatosan haladhatnak majd az autópályákon. Horvátország megkezdi az…

5 nap ago