Kötelezően visszatérnek a tekerőgombok.
Az érintőképernyők az autók szerves részeivé váltak és kínálják már az alacsony kategóriájú modellekhez is. A cél kettős: egyrészt a képernyők lehetővé teszik a fizikai gombok kiküszöbölését, ezáltal csökkentve a költségeket; másrészt családi megoldásként favorizálják ezeket, összhangban a mindennapi életet átható eszközökkel, elsősorban az okostelefonokkal. Az érintőképernyős felületek vitathatatlan előnyöket hoztak az esztétika szempontjából is.
Mégis, egy friss tanulmány (J. D. Power) arról szól, hogy sokan ezt a tendenciát túlzottnak tartják. Lehet, hogy az autóipar túl messzire ment ebben a tekintetben? Igazából nincs szükség például utasképernyőre – vallják a megkérdezettek. A legtöbb járművezető egyedül utazik, így senki sem használja az első utasülést és ha senki sem ül ott, mi értelme van még egy képernyőnek? Amit igazán hasznosnak tartanak, az a központi display. Az olyan funkciók, mint a sebességváltó és a hátramenet kiválasztása, a külső tükrök beállítása és a klímaberendezés légáramlásának képernyőn keresztüli kezelése mind csak arra jók, hogy eltereljék a figyelmet. A digitális panellel való interakció arra kényszerít, hogy tekintetünket a kijelzőre szegezzük és gyakran előfordul, hogy egy bizonyos funkció eléréséhez almenükben kell navigálni.
Ha nincs tapintható referencia, fizikai kezelőszerv, az vezetés közben könnyen eltereli a figyelmet. Ezt mondja az Euro NCAP, az Európában forgalmazott autók biztonságával foglalkozó szervezet (l’European New Car Assessment Programme) is. Ezért cselekvési tervet vázolt fel, amely 2026-ra új értékelési kritériumok bevezetését irányozza elő. A cél természetesen a vezetés közbeni figyelemelterelésből eredő balesetek csökkentése. Olyan szabályokat javasol, amelyek előírják a fizikai gombok alkalmazását a következő funkciókhoz:
Természetesen a gyártók dönthetnek úgy is, hogy nem tartják be az új szabályokat, de ebben az esetben alacsonyabb pontszámokat kapnak a biztonsági értékelési tesztek során.
Egyébként az Euro NCAP nem az egyetlen szervezet, amely riasztást adott az érintőképernyők elterjedése miatt. Egy évvel ezelőtt a BMW vezérigazgatója, Oliver Zipse azt mondta, hogy „teljesen meg van győződve” arról, hogy 10 éven belül az érintőképernyőket betiltják az autósok figyelemelterelésének kockázata miatt. Mindenesetre az a tendencia, hogy több autómárka is visszatér a „kezdetekhez”.
Ennek a jogszabálynak a bevezetése új kihívások elé állítja a tervezőket. Olyan új, kreatív megoldásokat kell találni, amelyek integrálják a digitális innovációt a fizikai vezérlés kényelmével és biztonságával.
Forrás: autoszektor.hu Kép: YouTube
Elképesztő kijelentés: egy villanyautó nagyobb szénlábnyomot hagy, mint három hibrid! Akio Toyoda, a Toyota elnöke…
Továbbra is virágzik a taxis fuvarszervezői piaci Budapesten. Kiderült, hogy a legnagyobb bevételek eléréséhez kell…
Az utóbbi időben egyre több kigyulladt autóról lehet hallani, azonban a mostani elképesztő veszélybe sodorta…
Elfogták a férfit, aki késsel fenyegetett egy taxist a XVIII. kerületben. Kiderült, hogy tavaly is…
Féklámpák az autó elején? Elsőre szokatlannak hangzik – de valódi különbséget jelenthet. Egy grazi és…
A Kínából származó ásványi anyagok megvonása világszerte megbénítja az autógyártókat. Egy gyors megoldás nélkül lassulhat,…