Categories: Hírek

2026-tól viszlát, érintőképernyők

 

Kötelezően visszatérnek a tekerőgombok.

 

Az érintőképernyők az autók szerves részeivé váltak és kínálják már az alacsony kategóriájú modellekhez is. A cél kettős: egyrészt a képernyők lehetővé teszik a fizikai gombok kiküszöbölését, ezáltal csökkentve a költségeket; másrészt családi megoldásként favorizálják ezeket, összhangban a mindennapi életet átható eszközökkel, elsősorban az okostelefonokkal. Az érintőképernyős felületek vitathatatlan előnyöket hoztak az esztétika szempontjából is.

 

Mégis, egy friss tanulmány (J. D. Power) arról szól, hogy sokan ezt a tendenciát túlzottnak tartják. Lehet, hogy az autóipar túl messzire ment ebben a tekintetben? Igazából nincs szükség például utasképernyőre – vallják a megkérdezettek. A legtöbb járművezető egyedül utazik, így senki sem használja az első utasülést és ha senki sem ül ott, mi értelme van még egy képernyőnek? Amit igazán hasznosnak tartanak, az a központi display. Az olyan funkciók, mint a sebességváltó és a hátramenet kiválasztása, a külső tükrök beállítása és a klímaberendezés légáramlásának képernyőn keresztüli kezelése mind csak arra jók, hogy eltereljék a figyelmet. A digitális panellel való interakció arra kényszerít, hogy tekintetünket a kijelzőre szegezzük és gyakran előfordul, hogy egy bizonyos funkció eléréséhez almenükben kell navigálni.

 

Ha nincs tapintható referencia, fizikai kezelőszerv, az vezetés közben könnyen eltereli a figyelmet. Ezt mondja az Euro NCAP, az Európában forgalmazott autók biztonságával foglalkozó szervezet (l’European New Car Assessment Programme) is. Ezért cselekvési tervet vázolt fel, amely 2026-ra új értékelési kritériumok bevezetését irányozza elő. A cél természetesen a vezetés közbeni figyelemelterelésből eredő balesetek csökkentése. Olyan szabályokat javasol, amelyek előírják a fizikai gombok alkalmazását a következő funkciókhoz:

  • irányjelzők
  • vészvilágítás
  • duda
  • ablaktörlők
  • segélyhívás.

Természetesen a gyártók dönthetnek úgy is, hogy nem tartják be az új szabályokat, de ebben az esetben alacsonyabb pontszámokat kapnak a biztonsági értékelési tesztek során.

 

Egyébként az Euro NCAP nem az egyetlen szervezet, amely riasztást adott az érintőképernyők elterjedése miatt. Egy évvel ezelőtt a BMW vezérigazgatója, Oliver Zipse azt mondta, hogy „teljesen meg van győződve” arról, hogy 10 éven belül az érintőképernyőket betiltják az autósok figyelemelterelésének kockázata miatt. Mindenesetre az a tendencia, hogy több autómárka is visszatér a „kezdetekhez”.

Ennek a jogszabálynak a bevezetése új kihívások elé állítja a tervezőket. Olyan új, kreatív megoldásokat kell találni, amelyek integrálják a digitális innovációt a fizikai vezérlés kényelmével és biztonságával.

Forrás: autoszektor.hu Kép: YouTube

Double D

Recent Posts

Gyalogoszónává alakítják a Belső-Erzsébetvárost – új közlekedési rend jön a bulinegyedben

Gyökeres változás jöhet a bulinegyedben június végétől: az Index birtokába jutott előterjesztés szerint sétálóutcává alakítanák…

1 nap ago

Durva szigorítás jöhet, évente kellene műszakira vinni az autókat

A közlekedésbiztonság javítása érdekében egy új EU-s javaslat előírná, hogy a tíz évnél idősebb autók…

1 nap ago

Gépjárműadó: ha nem tudta határidőre befizetni, jó ha ezt tudja

A gépjárműadót április 15.éig kellett befizetniük a járműtulajdonosoknak, üzemben tartóknak. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) friss…

2 nap ago

Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó

A Tesla számos listán állt az élen az elmúlt években, de mostanában sikerült egy olyan…

2 nap ago

Eltakarítják a parkoló autókat egy pesti utcából

Változik a forgalmi rend a Dohány utcában: felszabadul a trolik útvonala, szélesebbek lesznek a járdák,…

2 nap ago

A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen

A CATL második generációs Shenxing akkumulátora öt perc alatt 520 kilométernyi hatótávot képes felvenni, és…

3 nap ago