Categories: Hírek

Hatalmas káosz várható a kutakon. De mi állhat a háttérben?

Egy új üzemanyagfajta jelent meg az európai benzinkutakon.

 

Aki tankolt korábban akár benzint, akár dízelt, tisztában van vele, hogy mennyire egyszerű félrenyúlni a kutakon.

 

Nem a kőolaj az egyetlen anyag

Bár azt hihetnénk, hogy kizárólag kőolajból készül üzemanyag, az energiaipar nem csak ekörül az anyag körül forog. A nyersanyagok mára igen sokszínűvé váltak, számtalan alternatív megoldás létezik, amivel üzemanyag készülhet. Ilyen a repce, a cékla, vagy éppen a kukorica, de gyártottak már fahulladékból, trágyából, szennyvíziszapból, illetve élelmiszer-hulladékból egyaránt.

A benzinkutakon való elérhetőségük azonban attól függ, hogy akad-e elegendő alapanyag előállítani ezeket. Nem mindegy továbbá az sem, hogy mennyibe kerül a gyártásuk, hiszen nem árt, ha gazdaságos az előállítás – írta meg a kozlekedesbiztonsag.kti.hu cikke alapján az Infostart.

 

Mi a következő?

A legújabb üzemanyagtípusok közül a hidrogénezett növényi olajból készült változat, más néven a HVO a legígéretesebb, amit idén májustól már forgalmazni is lehet Európa legnagyobb piacán. A német szövetségi emisszió-ellenőrzési törvény végrehajtásáról szóló rendelet biztosítja, hogy a benzinkutakon kizárólag olyan üzemanyagot kínálhassanak, amik biztonságosan forgalmazhatóak és magas környezeti előnnyel járnak.

 

Késésben vannak

Hiába az újdonság, az ország így is késésben van a többi nyugat-európai államhoz képest. Főleg Skandináviában terjedt már el a HVO, de ott van Hollandiában, Olaszországban, valamint a szomszédos Ausztriában is. 2250 benzinkúton már tiszta formában (100 százalékban), több mint 11 ezer esetében pedig keverék formájában áll rendelkezésre az új üzemanyagtípus. Az említett térségekben az ásványolaj-dízelhez képest a tiszta változat 5-20 centtel többe kerül, mint a hagyományos üzemanyag.

 

Mire kell figyelni?

Az új változatot a kutakon XTL felirattal látták el. A hidrogénezett növényi olajok keverhetők benzinnel, de használhatóak 100 százalékos formában is. A B10-es dízel például egy 10 százalékos keverék. Előtte a dízelben a bioadalék maximum 7 százalékos lehetett.

 

Fontos, hogy a B10-es változat kizárólag akkor tankolható, ha a gyártó erre külön engedélyt ad.

Az új rendeletnek hála a benzinkutakat üzemeltető cégek már XTL és dízel B10-et tartalmazó tartályokat is felállíthatnak. A téves tankolás elkerülése miatt azonban a különböző üzemanyagtípusok egységes címkézését írják elő a járműveken és a töltőállomásokon egyaránt.

 

Egyelőre csak pár autónál használható

Mindez persze szép és jó, de egy felmérés kimutatta, hogy jelenleg alig néhány autómodell esetében engedélyezték az új változatok használatát. Azt ajánlják, hogy minden tulajdonos először ellenőrizze a használati utasításban és a töltő kupakon található információkat. Aki bizonytalan, jobban teszi, ha felkeresi a márkakereskedést.

Forrás: agroinform.hu Kép: illusztráció

 

Double D

Recent Posts

Forronganak a flottások a várható uniós kvóta miatt, megvannak a részletek

Még csak javaslatokról van szó, de az érintettek szerint szinte kivitelezhetetlent kérnek tőlük. Az Európai…

10 óra ago

Ady Endre: Karácsony

I. Harang csendül,Ének zendül,Messze zsong a hálaénekAz én kedves kis falumbanKarácsonykorMagába száll minden lélek. Minden…

3 nap ago

Áramszünet miatt bénultak meg autók

A hétvégén áramkimaradás volt San Franciscóban. A váratlan sötétség az önvezető autók hiányosságaira is rávilágított…

3 nap ago

A Volkswagen szerint az olcsó autóknál fenntarthatatlan lesz a belső égés

Eljön majd az a pont, mikor egyszerűen költséghatékonyabb lesz elektromos kisautókat gyártani Bár végleges döntés…

4 nap ago

Új néven működik tovább áprilistól a Magyar Autóklub

A jövő év áprilisától Magyar Mobilitási és Autóklub néven működik tovább a Magyar Autóklub, a…

5 nap ago

Korlátozott lesz az ügyintézés a kormányablakokban és a kormányhivatalokban

Korlátozott lesz az ügyintézés a kormányablakokban és a kormányhivatalokban december 24-től január 5-ig - tájékoztatta…

5 nap ago