Categories: Hírek

100 éves a magyar taxi

Az 1920-as években a Magyar Általános Gépgyár feladata volt a taxigyártás.

 

Korábbi írásainkban már több olyan egyedi, ritka és különleges klasszikusról írtunk, amik meghatározó szerepet töltöttek be nem csak a hazai, de az európai autózás történetében is.

A Közlekedési Múzeum raktárában őrzött kocsik közül nemrég az “Első magyar Astráról” olvashatott, viszont a mai cikk veteránjaihoz korban sokkal inkább passzolnak a századforduló postakocsiai, amik a kevés magyar tervezésű és gyártású személyautó táborát színesítik: Íme, a Magyar Általános Gépgyár automobiljai, a Magomobil és a Magotax!

Már az 1900-as évek elején felmerült az igény a bérkocsis ipar modernizálására, és, hogy az automobilt érdemlegesen is bevonják a közlekedésbe.

 

1913. december 20-án, szombaton indult útjára az első 25 darab taxi Budapesten, melyek a MARTA (Magyar Automobil Részvénytársaság Arad) emblémáját viselték.

Az akkor érvényben lévő ipartörvény értelmében a közszolgáltatást ellátó járműveknek hazai gyártásúnak kellett lenniük, ezért az első világháború után Romániához csatolt erdélyi MARTA gépkocsikat pótolni kellett.

Ezt a feladatot 1924-től a Magyar Általános Gépgyár Magomobil jelölésű autói látták el, melyek taxi változatait egy megközelítőleg 2,1 literes erőforrással látták el és Magotax néven forgalmazták.

 

Klasszik Kasztni csatornájának adott videóinterjúban Hidvégi János, a Közlekedési Múzeum muzeológusa elárulta, hogy a “Lecsaplak mint a taxiórát” kifejezés is ebből a korszakból származik.

A viteldíj mérésére használt eszköz analóg módszerekkel működött, ráadásul a szabad jelzést a sofőr kézi erővel állíthatta foglaltra.

Tudomása szerint ez az egyetlen “kék” Magotax, ami sikeresen túlélte a XX. századot. Ez többek között annak is köszönhető, hogy a kommunista hatalomátvétel és azt követő államosítások idején már nem volt forgalomban.

 

Nézze meg a bemutató kisfilmet, ismerje meg a magyar autózás történetét és derítse ki, hogy mi köze egy piros autónak a “kék taxihoz”:

 

Forrás: novekedes.hu

Double D

Recent Posts

Ebben a 10 városban a legdrágább a taxizás

A Deutsche Bank elemzésében a világ 69 nagyvárosában nézte meg, mi, mennyibe kerül, és ezek…

1 nap ago

Terjeszkedik Közép- és Kelet-Európában a Genius Automotive magyarországi érdekeltsége

Megkezdte a terjeszkedést a közép-kelet-európai régióban az Omoda és Jaecoo autómárka magyarországi importőre, a Genius…

1 nap ago

Taposson a fékbe! Most kiderül, milyen messzire lát el a traffipax

Hirtelen meglátjuk az út mentén az ismerős dobozt, benne egy optikával. Beletaposunk a fékbe, mert…

1 nap ago

Újabb helyeken korlátozták a parkolást Budapesten

Kizárólagos lakossági parkolóhelyek kialakításával segítik a helyi lakosokat. Új rendelkezést hozott Zugló önkormányzata azért, hogy…

1 nap ago

Most megmondjuk, miért ne vezessen télikabátban, de ha mégis, így használja a biztonsági övet

Télikabátban vezet? A Volvo Car Poland megbízásából végzett kutatás szerint a lengyel sofőrök akár 83%-a…

2 nap ago

A 6×6 Taxi felfüggeszti működését

A 6x6 Taxi felfüggeszti működését, indoklásul számos nehezséget említenek, amelyek kiderülnek abból a levélből, melyet…

3 nap ago