A szakértők szerint a casco esetén akár a többszöröse is lehet az elektromos autók biztosításának díja a benzines vagy dízeles változatokhoz képest. Számos előnnyel járhat a hagyományos üzemanyaggal működő autónk lecserélése egy elektromos meghajtású járműre, ilyenek lehetnek például a fenntarthatósági szempontok, azonban a vásárlás mérlegelésekor nem szabad megfeledkezni az olyan költségekről sem, mint a gépjármű biztosításainak a díjai.
A Hungarikum Alkusz szakértői szerint a kötelező biztosítás esetén nincsen releváns különbség a díjban, tapasztalatuk szerint az eltérés pár ezer forint lehet.
Casco biztosítás esetén azonban az elektromos autók díja akár többszöröse is lehet a belső égésű motoros autókénak, a magasabb vállalt önrész ellenére is. Ezt azzal indokolták, hogy az elektromos autóknál olyan káreseményekre is fel kell készülni, ami a benzines vagy dízel autók esetében nem merül fel.
Elektromos autók esetén jellemző kár lehet a töltés közbeni villámcsapás, vagy akár a töltőben keletkezett károk. Ahhoz, hogy teljes biztonságban tudjuk gépjárművünket, a szakértők szerint kiegészítő biztosításként érdemes olyan assistance szolgáltatást választani, ami az akkumulátor lemerülése/meghibásodása esetén elszállítja a járművet a legközelebbi töltőállomásig vagy szervizig. Felhívták azonban arra a figyelmet, hogy a kiegészítő biztosítás megkötése plusz költséggel jár.
Befolyásoló tényezők
A két típus árazása közötti lehetséges eltérést befolyásoló tényezők közül a casco esetében elsősorban a magasabb helyreállítási költséget emelték ki, ami nem kizárólag a magasabb alkatrészáraknak köszönhető, hanem annak is, hogy az elektromos autók esetében más javítási lépések merülnek fel – például a rendszer áramtalanítása –, ami belső égésű motoroknál nem jelentkezik. Olyan szervizekben javíthatják ezeket, amelyek megfelelő minősítéssel rendelkeznek, így a javítás magasabb technológiai költséggel jár és megfelelő szakértelem is szükséges hozzá.
Ennek köszönhetően az elektromos autók átlagkárai nagyságrendileg 40-50 százalékkal magasabbak, a casco biztosítás díja is ehhez igazodik.
A kötelező biztosítás esetében még nem érzékelhető ekkora különbség, mint a casconál. Bár a jármű menetdinamikája erősebb – ezáltal nagyobb kárt tud okozni –, ám a megtett kilométerek limitáltak. Ez a két tényező jelenleg kiegyensúlyozza egymást. Akkor lesz a KGFB díjemelésnek is jelentősége, ha az elektromos járművek jóval elterjedtebbek lesznek (körülbelül minden második autó elektromos lesz).
A tulajdonos/sofőr adataiban, illetve a jármű kategóriájában való eltérések kapcsán úgy fogalmaztak, hogy minden adat ugyanúgy befolyással bír a kalkulált díjra.
Ennek megfelelően itt is a vidéken élő, 30 évnél idősebb, több éve balesetmentes vezetők körében érhető el magasabb díjkedvezmény a kötelező biztosítás szempontjából. Casconál a jármű teljesítménye/értéke is fontos tényező, azaz egy kisebb teljesítményű és értékű jármű díja alacsonyabb.
Kedvezmények
Az elektromos autók biztosítási árainak csökkentése kapcsán arról számoltak be a Hungarikum Alkusz szakértői, hogy ugyanazok a kedvezmények érhetők el a piacon mindkét módozat tekintetében függetlenül a jármű meghajtásától. Nincsenek ugyanis arra vonatkozó jogszabályok, hogy a biztosítóknak bármiféle kedvezményt kellene adniuk az elektromos hajtású járművek után.
Ezzel együtt több társaság is adhat kedvezményt a KGFB-re. Fontos azonban észben tartani, hogy ez üzletpolitikai célú kedvezmény, vagyis bármikor visszavonható. Cascónál a lakossági és flotta szegmensben sincs elérhető kedvezmény, flotta-casconál a biztosítók villanyautók esetében magasabb díjtételt, vagy pótdíjat alkalmaznak.
Hogy a pokolba tud így megdrágulni a kötelező biztosítás?
Számos esetben az inflációt meghaladó mértékben emelkednek a kgfb-díjak és az összegek közt akár 200 százalékos eltérés is lehet – mondták el az Economxnak szakértők.
Forrás: economx.hu Kép: illusztráció
A fővárosi rendőrök újabb razziáján 625 embert igazoltattak, ebből 11 embert elfogtak. A Budapesti Rendőr-főkapitányság…
A magyar KRESZ 135 éves története alatt rengeteg módosításon esett át, viszont jelenleg 1975 óta,…
Egy joghézagot kihasználva online rendszer épült ki azoknak az autósoknak, akik már közel állnak a…
Az Európai Unió új szabályozást fogadott el a vezetői engedélyek érvényességére vonatkozóan, amely 2033-ig minden…
Zűrzavar uralkodott el csütörtök reggel Németország autópályáin. Olyat mutatott a Google Maps, amilyenre nem nagyon…
A férfi késsel próbálta meg elvinni a sofőr pénzét és kocsiját Havannatelepen. A taxis azonban…